Update:
Har vært mye jobbing i det siste så jeg har ikke fått vært så mye på verkstedet som jeg skulle ønske. I dag skulle imidlertid de andre gutta inn, så da måtte jeg jo ta meg en tur jeg og.
Sjefen sjøl, Ronny har fått ferdig ledningsnettet nå. TPS er koblet på, dyser osv. Skal bore et hull i innsuget rett før spjeldet å sette inn en temperatur sensor der og koble denne opp mot EMSen. Kommer også til å trekke en ledning frem til kupeen slik at jeg kan overvåke innsugsluften etter IC fra kupeen. Regner med dette vil bli overvåket digitalt på et LCD panel (Megaview) sammen med en rekke andre relevante data fra motoren.
Mens Ronny holdt på med datasprutet (noe jeg ikke har så fantastisk god greie på) Holdt jeg på med diverse andre småting.
- Lakkert om igjen stab staget som står på kryss over motor rommet.
- Satt inn Greddy Oil catch tank
- Fått montert på HKS SSQV Boven
- ferdig med ICen og viften.
- Strammet den hylende dynamoreima.. (den gikk meg på nervene).
- Skiftet diverse pakninger her og der.
- Skiftet ut diverse vakum slanger med Samco silikon slanger,
- La opp COM kabel fra bagasjerom til kupeen for enkel tilgang via laptop.
Har trekt opp alle ledninger gjennom veggen fra bagasjerommet og merket dem slik at vi vet hva som er hva.
I morgen skal vi dobbelt sjekke at ledningsnettet er 100%, og så begynner vi å konfigurere ECU.
Som jeg har sagt tidligere kommer jeg til å legge stor vekt på driftsikkerhet. Motoren skal beskyttes for en hver pris på lik linje med den orginale ECUens forsøk, bare at denne kommer til å bli programert til å ta litt mer intelligente valg.
Det slo meg at den orginale ECUen har f.eks ingen måte å finne ut hva innsugstemperaturen etter Intercooleren er, og kan derfor ikke sette iverk sikkerhetstiltak som en føre var funksjon.
Planen er å montere en luft temperatur sensor i innsuget etter intercooler, slik at ECU vet akkurat hvor varm luften som kommer inn er. Denne informasjonen kan brukes til å korigere både tenning og turbotrykk slik at man hele tiden har en optimal balanse mellom effekt og sikkerhet. Dersom innsugsluften øker betydelig vil den retardere tenningen og stille ned ladetrykk intil luft temperaturen synker. Noe som sansynligvis ikke vil skje siden vi også skal montere på vanninnsprut som også skal kontrolleres av ECU.
Ved for høy innsugsluft-temperatur viL ECU først forsøke å aktivere vanninnsprutet for å kjøle ned innsugsluften. (Dette vil også ha en positiv effekt i cylinderen da dette vil forhindre tenningsbank). Vanninnsprutet vil også bli styrt på en slik måte at det vil komme inn i bildet i mange andre situasjoner også for å beskytte motor. Men dette skal jeg komme nærmere tilbake til senere.
Uansett, om vanninnsprut ikke fungerer (noe det 99% sikkert vil) så vil ECU ta ibruk de andre metodene nevnt over for å begrense motor effekten og dermed beskytte motor.
en avansert Bankesensor modul (med boosh bankesensor) er bestilt og vil bli koblet opp mot datasprutet. Dette er en egen liten hjerne som er mer intelligent enn den orginale bankesensoren. Den vil ligge å lytte etter tenningsbank, og når den detekter tenningsbank vil den gjøre det samme som ECU. Når den detekter tenningsbank over en viss mengde med tid vil den derimot handle veldig forskjellig. Den vil nå foreta en rekke avanserte justeringer i måten motoren styres på. Dette vil den gjøre basert på den informasjon som er tilgjengelig. Innsugsluft temperatur, ladetrykk, Motorens driftstid, gjennomsnittelig ladetrykk de siste 15 minuttene osv osv. Utifra all denne informasjonen vil den foreta en rekke avanserte valg for hvordan motoren skal beskyttes. Om problemet vedvarer (noe som er usannsynlig etter alle koreksjonene) vil den sette iverk drastiske sikkerhetstiltak for å beskytte motoren. Effekten vil bli strupet ned til et minimum og man vil få opp en feilmelding som indikerer hva som er galt.
Det blir mye programering og mye lodding og lange timer utover nettene. Men Folka som gjør dette har lang erfaring med dette fra tidligere, og de mener på at dette skal ikke være noe problem i det hele tatt.
Jeg er så spent som en liten unge før julaften! Det er sinnsykt spennende å se resultatene tikke inn, og man lærer jo så vanvittig mye i prosessen også.
CelicaTurbo skrev:
Firewalk: ser meget bra ut det der, spent på å få bilen på veien igjen nå?
Ja det kan du være helt sikker på! Har jo knapt nok fått kjørt bilen siden jeg kjøpte den. Har gått og kikket på bilen i ca et år nå uten å egentlig få kjøre den i det hele tatt. Så nå er jeg virkelig spent til sommeren!
Noen bilder fra dagens økt: