TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

 #159299  av James
 
chris skrev:
MacGyver skrev: hvor mye hk /nm kan disse motorene skryte av orginalt. og hva du kan event i beste fall få nå ?

245hestern (3.gen) har visst 306Nm.. vet ikke momentet på 225'ern (2gen)
Stemmer nok det! For å være helt nøyaktig er det visst 304Nm :)
Finner mye info her: http://www.carfolio.com/specifications/ ... 082&Toyota

 #159333  av Larsen
 
at større turbo vil flowe mer luft på samme ladetrykk
Ikke mere luft men kalder luft på samme trykk :wink:
Hvis jeg ikke tar feil så sitter det jo keramisk turbo på de japanske 2gen motoren som er en del bedre enn vanlig.

 #159344  av lasserj
 
forresten hva er det for noe amatør lakking på en så fin bil, lakke med front fanger å speil på bilen??

 #159352  av FireWalk
 
lasserj skrev:forresten hva er det for noe amatør lakking på en så fin bil, lakke med front fanger å speil på bilen??
Dette ble tatt av før selve lakkeringen :) Men pga plassmangel ble det slipt ned mens det fortsatt stod på bilen.. Tok ikke med alle bildene da det sikkert er noen stakkarer her inne som fremdeles sitter på ISDN, hehe.

Update:

Har fått litt fremgang i dag, ikke så mye, men litt. Har fått gjort ferdig ledningsnettet til datasprutet i dag.
Fikk også kjøpt inn luft-temperatur sensor da den orginale Luftmengdemåleren har denne sensoren innebygd. AFM skal fjernes totalt, så da måtte jeg ha ny sensor. Blir også en egen sensor i innsuget for å overvåke innsugsluften og effektiviteten av intercoolingen med og uten vanninnsprut. Kommer da også til å programere datasprutet slik at det tar hensyn til innsugsmanefold temperaturer. Retardering av tenning som et sikkerhetstiltak når temperaturen i manefolden øker til et vist nivå.

Fikk på HKS SSQV dumpventilen i dag, og ICen er ferdig montert.

Satte også på Bredbåndslambda og Inovate LC1 Wideband Data modul.

selve Fordeleren ble fjernet da den må modifiseres noe.

Noen bilder:
Vedlegg
mer ledningsnett.
mer ledningsnett.
Bilde928.jpg (59.75 kiB) Vist 1066 ganger
Tegnet opp grovt hvordan ledningsnettet skal bygges opp.
Tegnet opp grovt hvordan ledningsnettet skal bygges opp.
Bilde920.jpg (41.05 kiB) Vist 3413 ganger
Inovate LC1 Wideband Datamodul & Wideband sensor.
Inovate LC1 Wideband Datamodul & Wideband sensor.
Bilde916.jpg (50.31 kiB) Vist 3414 ganger
HKS SSQV dump ventil. :D
HKS SSQV dump ventil. :D
Bilde910.jpg (42.86 kiB) Vist 3413 ganger
Intercooleren er ferdig montert.
Intercooleren er ferdig montert.
Bilde914.jpg (52.52 kiB) Vist 1067 ganger

 #159442  av CelicaTurbo
 
Larsen skrev:
at større turbo vil flowe mer luft på samme ladetrykk
Ikke mere luft men kalder luft på samme trykk :wink:
Hvis jeg ikke tar feil så sitter det jo keramisk turbo på de japanske 2gen motoren som er en del bedre enn vanlig.
faktisk er temperaturen aller mest avhengig av trykket, og ikke turboens effektivitet. Effektiviteten skiller bare noen få grader i ladeluften, mens grunnen til trykkøkningen er at større masse luft av en gitt temperatur opptar mindre plass og varmen samles derfor. Er slik kjøleskap fungerer f.eks, kjølevæske som dekomprimeres trekker varmen ut fra kjøleskapet, og kvitter seg med varmen på baksiden hvor kjølevæsken komprimeres igjen. Grunnen til at store turboer gir høyere effekt ved samme trykk er at de skaper mindre mottrykk i eksosdelen, noe som betyr mindre trykkforskjell mellom innsug og eksos, og høyere fyllingsgrad i sylindrene. Derfor er det f.eks også en myte at ct26 turboen bare produserer varme over 1.0 bar trykk, den produserer ikke mer varme enn hva trykkøkningen tilsier men den trange eksosdelen fører til dramatisk økning i mottrykk som fort oppveier for det økte trykket på innsugssiden, og fyllingsgrad i sylindrene går ned (egentlig VE).

Firewalk: ser meget bra ut det der, spent på å få bilen på veien igjen nå?

 #160130  av FireWalk
 
Update:

Har vært mye jobbing i det siste så jeg har ikke fått vært så mye på verkstedet som jeg skulle ønske. I dag skulle imidlertid de andre gutta inn, så da måtte jeg jo ta meg en tur jeg og.

Sjefen sjøl, Ronny har fått ferdig ledningsnettet nå. TPS er koblet på, dyser osv. Skal bore et hull i innsuget rett før spjeldet å sette inn en temperatur sensor der og koble denne opp mot EMSen. Kommer også til å trekke en ledning frem til kupeen slik at jeg kan overvåke innsugsluften etter IC fra kupeen. Regner med dette vil bli overvåket digitalt på et LCD panel (Megaview) sammen med en rekke andre relevante data fra motoren.

Mens Ronny holdt på med datasprutet (noe jeg ikke har så fantastisk god greie på) Holdt jeg på med diverse andre småting.

- Lakkert om igjen stab staget som står på kryss over motor rommet.
- Satt inn Greddy Oil catch tank
- Fått montert på HKS SSQV Boven
- ferdig med ICen og viften.
- Strammet den hylende dynamoreima.. (den gikk meg på nervene).
- Skiftet diverse pakninger her og der.
- Skiftet ut diverse vakum slanger med Samco silikon slanger,
- La opp COM kabel fra bagasjerom til kupeen for enkel tilgang via laptop.

Har trekt opp alle ledninger gjennom veggen fra bagasjerommet og merket dem slik at vi vet hva som er hva.

I morgen skal vi dobbelt sjekke at ledningsnettet er 100%, og så begynner vi å konfigurere ECU.

Som jeg har sagt tidligere kommer jeg til å legge stor vekt på driftsikkerhet. Motoren skal beskyttes for en hver pris på lik linje med den orginale ECUens forsøk, bare at denne kommer til å bli programert til å ta litt mer intelligente valg.
Det slo meg at den orginale ECUen har f.eks ingen måte å finne ut hva innsugstemperaturen etter Intercooleren er, og kan derfor ikke sette iverk sikkerhetstiltak som en føre var funksjon.

Planen er å montere en luft temperatur sensor i innsuget etter intercooler, slik at ECU vet akkurat hvor varm luften som kommer inn er. Denne informasjonen kan brukes til å korigere både tenning og turbotrykk slik at man hele tiden har en optimal balanse mellom effekt og sikkerhet. Dersom innsugsluften øker betydelig vil den retardere tenningen og stille ned ladetrykk intil luft temperaturen synker. Noe som sansynligvis ikke vil skje siden vi også skal montere på vanninnsprut som også skal kontrolleres av ECU.
Ved for høy innsugsluft-temperatur viL ECU først forsøke å aktivere vanninnsprutet for å kjøle ned innsugsluften. (Dette vil også ha en positiv effekt i cylinderen da dette vil forhindre tenningsbank). Vanninnsprutet vil også bli styrt på en slik måte at det vil komme inn i bildet i mange andre situasjoner også for å beskytte motor. Men dette skal jeg komme nærmere tilbake til senere.

Uansett, om vanninnsprut ikke fungerer (noe det 99% sikkert vil) så vil ECU ta ibruk de andre metodene nevnt over for å begrense motor effekten og dermed beskytte motor.

en avansert Bankesensor modul (med boosh bankesensor) er bestilt og vil bli koblet opp mot datasprutet. Dette er en egen liten hjerne som er mer intelligent enn den orginale bankesensoren. Den vil ligge å lytte etter tenningsbank, og når den detekter tenningsbank vil den gjøre det samme som ECU. Når den detekter tenningsbank over en viss mengde med tid vil den derimot handle veldig forskjellig. Den vil nå foreta en rekke avanserte justeringer i måten motoren styres på. Dette vil den gjøre basert på den informasjon som er tilgjengelig. Innsugsluft temperatur, ladetrykk, Motorens driftstid, gjennomsnittelig ladetrykk de siste 15 minuttene osv osv. Utifra all denne informasjonen vil den foreta en rekke avanserte valg for hvordan motoren skal beskyttes. Om problemet vedvarer (noe som er usannsynlig etter alle koreksjonene) vil den sette iverk drastiske sikkerhetstiltak for å beskytte motoren. Effekten vil bli strupet ned til et minimum og man vil få opp en feilmelding som indikerer hva som er galt.

Det blir mye programering og mye lodding og lange timer utover nettene. Men Folka som gjør dette har lang erfaring med dette fra tidligere, og de mener på at dette skal ikke være noe problem i det hele tatt.

Jeg er så spent som en liten unge før julaften! Det er sinnsykt spennende å se resultatene tikke inn, og man lærer jo så vanvittig mye i prosessen også.
CelicaTurbo skrev: Firewalk: ser meget bra ut det der, spent på å få bilen på veien igjen nå?
Ja det kan du være helt sikker på! Har jo knapt nok fått kjørt bilen siden jeg kjøpte den. Har gått og kikket på bilen i ca et år nå uten å egentlig få kjøre den i det hele tatt. Så nå er jeg virkelig spent til sommeren! :)

Noen bilder fra dagens økt:
Vedlegg
TPS: Legg merke til at vi legger det nye ledningsnettet paralekt med det gamle. Dermed kan man enkelt switche tilbake til orginalt ledningsnett og ECU ved en senere anledning dersom det er ønskelig. :)
TPS: Legg merke til at vi legger det nye ledningsnettet paralekt med det gamle. Dermed kan man enkelt switche tilbake til orginalt ledningsnett og ECU ved en senere anledning dersom det er ønskelig. :)
Bilde951.jpg (55.21 kiB) Vist 1071 ganger
Ledningsnett. Kontaktene til dysene.
Ledningsnett. Kontaktene til dysene.
Bilde952.jpg (61.99 kiB) Vist 1083 ganger
Greddy oil catch tank :-)  mest for show off, men den har jo faktisk sin effekt i at den hindrer olje i å komme inn i innsuget, og på den måten gir den jo minimalt mer effekt også, samtidig som man holder motoren ren. :)
Greddy oil catch tank :-) mest for show off, men den har jo faktisk sin effekt i at den hindrer olje i å komme inn i innsuget, og på den måten gir den jo minimalt mer effekt også, samtidig som man holder motoren ren. :)
Bilde939.jpg (54.2 kiB) Vist 1076 ganger
Skal bli litt mer ryddig enn som så..
Skal bli litt mer ryddig enn som så..
Bilde958.jpg (47.08 kiB) Vist 3323 ganger
Serial kabel. Endestykket i det nye ledningsnettet. Plugges inn i den nye ECUen.
Serial kabel. Endestykket i det nye ledningsnettet. Plugges inn i den nye ECUen.
Bilde957.jpg (41.18 kiB) Vist 3321 ganger

 #161457  av FireWalk
 
Oppdatering:

Har fått ferdig ledningsnettet og koblet på det meste nå. Har testet ECU og den funker fint. Det som står igjen nå er å bore et hull i innsuget og få festet en temp måler her som kan måle innsugstemperatur etter intercooleren.

Må også få modifisert fordeleren for å få det til pga forskjell på måten de to ECUene leser signalene på. Alternativet er å modifisere til en sensor på andre siden direkte på cranken, men det blir jo litt mer styr, så jeg regner med vi skal forsøke å modifisere fordeleren først.

Kommer muligens til å fjerne tennkablene og fordelerlokket og heller gå for en løsning med direkte gnist (egen coil) på hver plugg.. Mer effektivt også er jeg kvitt eventuelle problemer med fukt i fordeleren ;)

Fikk også en ny pakke i posten her om dagen. Knock control module og boosh knock sensor, med diode for visuell varsling i kupeen når den detekter det minste knock ;) kjekt å ha.. denne kobles til ECU for å få en veldig avansert knock control.

Mens datasprut ekspertene holdt på med sitt fant jeg ut at jeg skulle gjøre noe med problemene relatert til det nye stereoanlegget. Installerte derfor en 1,2 farad kondensator.

Bilder:
Vedlegg
Bankemodul, Boosh bankesensor, Super-blue LEED Diode for visuell varsling ved tenningsbank. Støtter ny ECU direkte. :)
Bankemodul, Boosh bankesensor, Super-blue LEED Diode for visuell varsling ved tenningsbank. Støtter ny ECU direkte. :)
Bilde969.jpg (50.33 kiB) Vist 3270 ganger
Monterte en 1,2 farad kondensator for å få litt mer stabil strøm med tanke på det nye stereoanlegget som jo skal ha sitt :-)
Monterte en 1,2 farad kondensator for å få litt mer stabil strøm med tanke på det nye stereoanlegget som jo skal ha sitt :-)
Bilde990.jpg (38.27 kiB) Vist 3270 ganger
NY ECU, Rele og COM kabel :)
NY ECU, Rele og COM kabel :)
Bilde985.jpg (43.98 kiB) Vist 3274 ganger
System? tja.. :P
System? tja.. :P
Bilde984.jpg (46.3 kiB) Vist 3270 ganger
Må modifisere fordeleren. sliper ned to tenner så er saken biff. :D
Må modifisere fordeleren. sliper ned to tenner så er saken biff. :D
Bilde982.jpg (44.58 kiB) Vist 3268 ganger

 #161471  av sleeper
 
hvorfor ikke bare feste insugstemp sensoren på trykkrøret? fester du den like før spjeldet så får du bedre flow forbi sensoren en noe annet sted i innsuget og det er MYE enklere og ta av de røret for og borre en og ta av innsuget!!!! (for du har vel ikke tenkt og borre i innsuget uten og ta det av??? da blir det spon i motren din!)
og det har jeg sett bilder av andre som har gjort! og det er IKKE pent!

 #161473  av FireWalk
 
sleeper skrev:hvorfor ikke bare feste insugstemp sensoren på trykkrøret? fester du den like før spjeldet så får du bedre flow forbi sensoren en noe annet sted i innsuget og det er MYE enklere og ta av de røret for og borre en og ta av innsuget!!!! (for du har vel ikke tenkt og borre i innsuget uten og ta det av??? da blir det spon i motren din!)
og det har jeg sett bilder av andre som har gjort! og det er IKKE pent!
Skal ha av gass-spjeldet likevel, så da bare borer vi og fester sensoren da. Spon vil vi jo ikke ha i motoren nei! hehe..

Tenkte på å ta sensoren på trykkrøret, men de rørene er forkrommet, og det sprekker så lett om man borer i det. Skal også ha vanninnsprut, som skal monteres i andre enden helt ved enden av ICen, så vi tenkte at det kunne være greit å ha temp sensoren så langt unna som mulig slik at vanntåken blir så oppløst som mulig før den når sensoren. Vanninnsprutet vil også fungere slik at det kjøler ned innsugsluften hele tiden mens det reiser igjennom rørene, så for å få en mest mulig nøyaktig temp-avlesning så bør det måles så nært innsuget som mulig. Ifølge min logikk iallefall.

Vet ikke hvordan andre har gjort det, men det var bare en løsning jeg kom opp med sånn på stående fot :) Mulig det er helt feil måte å gjøre det på for alt jeg vet, i så fall så får noen skrike ut. Jeg er ikke sikker på hvordan vanninnsprut vil påvirke sensoren heller. Det virker som om det ikke er så mange som har forsøkt dette før, så da må man vel bare prøve seg litt frem. :D
Sist redigert av FireWalk den 16 mar 2006 23:07, redigert 1 gang totalt.

 #161476  av sleeper
 
hvor har du tenkt og sette sensoren da??? (bilde?)
er vel ingen plass i spjeldhuset det er plass??
PS: går fint og borre i cromma rør??!! gjort det selv jeg.... funka som pokker det!

 #161479  av FireWalk
 
Å? helt sikker? var en på verkstedet som sa det ville sprekke.. men om det går bra så blir det jo like greit å sette det helt på enden av røret mot spjeldet der. Eventuelt da lage til en kontakt på den slik at man kan koble den fra når man skal ha av røret :)

Dysene til selve vann/metanol innsprutet MÅ stå rett etter intercooleren slik at det får kjølt ned luften mest mulig før det når cylinderen. Håper bare det går bra og at det ikke påvirker sensoren? Men har ikke hørt noe tidligere om at det skal være noe problem, så satser på at det går bra! :D

 #161480  av sleeper
 
okay, nå går jeg ikke god for at dine rør ikke sprekker, men det funka ivertfall på mine! (kjøpt på torsov...)

 #161656  av cs2451
 
croma rør vil jeg tro sprekker. men der i mot rustfritt stål rør vil nok ikke sprekke. Er ikke bombe sikker, men bare en tanke

 #162039  av FireWalk
 
Oppdatering:

Tror vi venter og ser ann det med krom rørene. Om de sprekker så er jo hele poenget med rørene borte... :roll:

Uansett, Fikk gjort en del på verkstedet i går. Foll festet boosh bankesensoren og bankemodulen ved siden av den nye ECUen. Var ikke bare bare å feste den sensoren siden de bruker forskjellige bilt størrelser. Løsningen ble å ta en defekt bankesensor til 3S-GTE og kappe den og borre den opp inni og gjenge opp igjen. Dermed skrudde vi stubbene av den orginale bankesensoren inn i blokka der den er ment å stå, for så å skru den nye inn i denne igjen. Ble som en adapterplate. Genialt enkelt! ;)

La også opp ledning frem til dashbordet med lysdioden som nå kommer til å lyse kraftig opp når den detekter tenningsbank. Den sammen med A/F ratio meter burde jo gi meg en ganske god oversikt over hva som foregår i motoren.

den nye ECUen vil også retarde timing på samme måte som den orginale, bare at den vil gjøre det på en mer avansert måte med mange instilligsmuligheter.

Fordeleren ble også et uforitsett problem. Der er flere VR sensorer i den orginale, og MS klarer ikke å lese av dette signalet uten at det blir tullball. Tenkte først å kappe to tenner, men så kom "ronny mcgyver" på en ide med å skjøte på et rør for å få rotoren lenger ut, for så å kappe noen vinduer i røret og lage det om til et nytt triggerhjul. Ene VR sensoren ble flyttet til utsiden.

Vi skal sette på fordeleren i dag. Det nye ledningsnettet er ferdig, og er vi heldige så blir det oppstart i kveld! ;)

Gleder meg som en unge nå til å se om dette ble suksess eller ikke... krysser fingrene!

er på jobb nå, men skal komme med en oppdatering i kveld. :D

 #162042  av kennethx
 
FireWalk skrev:Oppdatering:
Løsningen ble å ta en defekt bankesensor til 3S-GTE og kappe den og borre den opp inni og gjenge opp igjen.
Du burde jo ha nok av de liksom ;)

Har du bestillt bankesensor ut i fra diameter på sylindre?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 36