Side 2 av 3

Legg innLagt inn:07 mar 2006 21:15
av FireWalk
Det hørtes da litt merkelig ut.. med 3" eksos hele veien, ingen katalysatorer og luftmengdemåler skulle det bli et bra svart "poff" (svartrøyk) bak bilen hver gang han dumper lufta og bilen går skamfet..

merkelig.., :shock:

Med meg var det så mye røyk at jeg bestemte meg for å sette på den orginale igjen pga det så så latterlig ut..

Driver og monterer datasprut nå, så da blir det MAP sensor istedet og da forsvinner dette problemet.

Om du har MAP sensor istedetfor AFM så forklarer jo det hvorfor du ikke har røyk i så fall.

Legg innLagt inn:07 mar 2006 21:18
av cameleon
FireWalk skrev:
Master skrev:Camelon: Gi full gass i 4/5. gir til du får fullt trykk og trykk inn clutchen mens du slipper gassen og la turtallet falle. Da mener jeg å huske at min kveltes. Men den kveles aldri sånn ellers når jeg kjører. :D

(hvis du har AFM 2.gen 3s-gte da..)
Jepp.. da vil den kvæles!

Kamelon: Har du den orginale downpipen enda da? den inneholder en katalysator.

Dersom du kjører med dump ventil og 3" eksos HELE veien vil du merke at du får syke mengder svart røyk bak deg. Den orginale downpipen har en innebygget katalysator som holder tilbake denne røyken..

Når jeg satte på min nye downpipe ble det latterlig mye røyk svart røyk hver gang Boven dumpet til friluft.. Så jeg tok den vekk av den grunn, ble lei av kommentarer som: eh.. tror du har motor havari, eller: synger turboen på siste værset eller? ;)

Så husk det, om du fjerner downpipen så vil du få all denne røyken.

MR2 Turbo har to katalysatorer i motsetning til GTI som bare har en bake ved eksosanlegget.
Master: Hehe japp oppe i så høyt gir så stemmer det ja. men ikke noe lavere. hakket før det kan gå galt i 3'rd men holder seg levende lengere nede går det helt fint :)

FireWalk: Jeg kjører ikke med noe org DP nei :) Har straka røret hele veien. Dog jeg er usikker på om den delen på blitz eksosen som inneholder en liten klump, er en katte eller ei. Svart røyk kommer det jo ut helt klart, men slike gigantiske mengder har jeg vært borti enda :) MEn kan godt være at det er noe inni blitzen som holder litt tilbake :wink:
Men du har vel noe customgreier har du ikke da? din var org på gti'en, men så flyttet du den over? :)

Legg innLagt inn:07 mar 2006 21:30
av FireWalk
Ja det er et effektanlegg som er flyttet over fra Gtien til Turboen ved hjelp av modifisering av lengden på rakrøret som erstatter katalysatoren.
Men det er jo rake rør hele veien uten katalysator, så det burde ikke ha noe å si. Merkelig om jeg skal oppleve dette fenomenet på to forskjellige turbo motorer om ingen andre gjør det.. Har forstått det slik at gutta på MR2oc (det amerikanske MR2 forumet) også har slike problemer med sine 2. gen motorer.

Det eneste jeg kan tenke meg som kan være med på å redusere røykmengden er den effektive orginal-potta, eller en tilsvarende effektiv potte. Den jeg har er ganske åpen, (et rør med mange hull i tvers gjennom potta for minimalt med motstand).

Det Er jo ikke så VOLDSOMME mengder med røyk, men man ser det godt i speilet bak bilen når man slipper gassen... For de som ligger bak så ser det ut som et typisk "gåen turbo" fenomen. Det syntes jeg er litt kjipt, så jeg satte på den orginale igjen.

Syntes det er så kjipt når de bak ser på hverandre og sier: hehe.. ja den turboen der varer ikke særlig mye lenger! også får man gjerne høre det igjen senere også. "den turboen din er STEIKE gåen altså!" også må man begynne å forklare... nei off :P MAP sensor sier jeg bare! :D

Om du står på tomgang og ruser bilen mange ganger f.eks opp på 3000 omdreininger og slipper gassen og lar den falle naturlig hver gang mange ganger på rad. Da vil den kvæle seg. Ikke alltid, men om du gjør dette litt så skjer det iallefall med meg. Om du ruser den for langt opp så vil den bruke såpass lang tid på komme seg ned på turtall igjen at den ekstra bensinen blir forbrent innen den når 1000 omdreininger, og dermed så vil den ikke kvæle seg, så du må ruse den bare såvidt. Da vil du merke at nåla faller ubehagelig lavt og at den sliter med å komme seg opp igjen.
Dette skjedde på begge de 2. gen motorene jeg har hatt, 1 USA motor (204 hk) og en Japan motor (225 hk)

Akkurat når du slipper gassen går den så fett på bensin at turtallet synker til 2-300 omdreininger og da er det ikke alltid den klarer å hente seg opp igjen og ender opp med å stoppe.

Du merker sikkert at den gurgler ganske godt og sliter med å komme seg opp igjen, gjør du det mange nok ganger så vil den uungålig kvæle seg.

En annen ting er at "ekspertene" på mr2oc fraråder folk å kjøre med ettermarkeds Bov på 2. gen motorer pga at dette som sagt ødelegger A/F forholdet, og det er blitt diskutert hvorvidt man KAN risikere å rase motoren ved faktisk å kjøre FOR fett under visse omstendigheter.

En annen ting er at nedsoting av motor og plugger er ganske uheldig da dette fører til problemer på sikt. F.eks hotspots (som igjen kan føre til tenningsbank og ødelagt motor) osv osv.. Vær forsiktig om dere har planer om å øke trykket noe iallefall, ved helt orginal motor så risikerer man ikke så mye, annet enn litt nedsotet og noe sløvere motor, samt at man mister litt effekt akkurat når man slipper gassen også pga feil blanding.

bla bla bla... nok om det. hehe :D

Legg innLagt inn:07 mar 2006 22:00
av Andreazz
Ser nå egentli at alle litt trimma turbo motorer poffer litt svart røyk innimellom, det viser jo egentli bare at motoren trives og for nok med suppe :wink: Og gåen turbo kjennes vell igjen med BLÅrøyk..

Legg innLagt inn:08 mar 2006 12:05
av FireWalk
Tja, ideelt sett skal de ikke puffe noe som helst.. Og å se forskjellen på helt svart røyk og blårøyk mens man kjører er ikke alltid like lett.

Bensinen er faktisk med p å å kjøle ned motoren ved at den senker temperaturene under forbrenningen. Det er derfor ECU spruter inn mer bensin når den detekter fare. Optimalt sett med tanke på effekt bør bilen gå så magert som mulig, dvs så lavt som det er sikkert å gå. Når motoren får for mye bensin jobber den ikke gunstig. Motoren og pluggene nedsotes og man bruker mer bensin enn nødvendig. Så røykpuff er vel ikke et tegn på en sunn motor etter min mening..

Legg innLagt inn:08 mar 2006 12:57
av jumbo
Master skrev:Resirk dumper lager ikke lyd.
Det er nå en sannhet med modifikasjoner lol, men ja de lager selvsagt stort sett mindre lyd. Men langt ifra 0.

Legg innLagt inn:08 mar 2006 15:52
av Master
jumbo skrev:
Master skrev:Resirk dumper lager ikke lyd.
Det er nå en sannhet med modifikasjoner lol, men ja de lager selvsagt stort sett mindre lyd. Men langt ifra 0.
Jaja.. ikke noe som er noe særlig hørbart på noen meters avstand :)

Legg innLagt inn:08 mar 2006 17:01
av Andreazz
FireWalk skrev:Så røykpuff er vel ikke et tegn på en sunn motor etter min mening..
Poenget mitt er at da er det ikke stor fare for brennte ventiler og smelta stempler.. :wink:

Legg innLagt inn:08 mar 2006 17:12
av AeZ_
FireWalk skrev:
En annen ting er at "ekspertene" på mr2oc fraråder folk å kjøre med ettermarkeds Bov på 2. gen motorer pga at dette som sagt ødelegger A/F forholdet, og det er blitt diskutert hvorvidt man KAN risikere å rase motoren ved faktisk å kjøre FOR fett under visse omstendigheter.
:D
Akkurat dette fortalte han som jeg kjøpte bilen av i Usa også..
Han tok nesten helt av når jeg sa jeg hadde tenkt til å bytte til uorginal Bov..

Legg innLagt inn:08 mar 2006 17:44
av FireWalk
Jepp.. har faktisk hørt at det kan forekomme med å kjøre for fet blanding også.. selv om det er veldig uvanlig så ser det ut til at det faktisk kan forekomme!

Og om ikke det tar livet av bilen så må man huske på at når man kjører med uorginal bov på 2. gen så soter man ned motoren mye, noe som på sikt kan føre til hotspots som igjen kan føre til tenningsbank og dermed motor-ras.

Dette er jo veldig skjeldent, men det er en liten sjanse for at det kan skje. så man bør være klar over det. Uansett så er ikke lyden verd effekt tapet, med tanke på effekten man mister imidlertid etter at luften dumpes, samt effekt-tapet på sikt med tanke på nedsoting av motor og spesielt tennplugger.

Legg innLagt inn:08 mar 2006 20:45
av jumbo
Master skrev:Og VIPS så har du ingen lyd og selve poenget med en uoriginal dump er borte...
Ok, tydelig tegn på at jeg begynner å bli gammel men men: Folk som monterer dump for lyden sin del er utrolig fjollete. Det er da langt ifra poenget.

Legg innLagt inn:08 mar 2006 20:48
av Master
jumbo skrev:
Master skrev:Og VIPS så har du ingen lyd og selve poenget med en uoriginal dump er borte...
Ok, tydelig tegn på at jeg begynner å bli gammel men men: Folk som monterer dump for lyden sin del er utrolig fjollete. Det er da langt ifra poenget.
Er det noe annet poeng å montere dump da? :D

Legg innLagt inn:08 mar 2006 21:23
av CelicaTurbo
Det er ikke noe annet poeng enn lyd for å montere en annen dumpventil enn den resirkulerbare som står standard på MR2 ihvertfall, med mindre man trimmer motoren en del og skrur opp trykket ganske betraktelig, dvs mer trykk enn de fleste her kjører med :D

Legg innLagt inn:11 mar 2006 12:28
av chris
jumbo skrev:
Master skrev:Og VIPS så har du ingen lyd og selve poenget med en uoriginal dump er borte...
Ok, tydelig tegn på at jeg begynner å bli gammel men men: Folk som monterer dump for lyden sin del er utrolig fjollete. Det er da langt ifra poenget.
Du begynner å bli gammel :mrgreen:

Legg innLagt inn:11 mar 2006 13:50
av Morten
jumbo skrev:Ok, tydelig tegn på at jeg begynner å bli gammel men men: Folk som monterer dump for lyden sin del er utrolig fjollete. Det er da langt ifra poenget.
Vi er ihvertfall to som blir gamle da... Helt enig. :wink: