Side 2 av 4

Legg innLagt inn:08 apr 2006 11:30
av Andreazz
Aluminium ruster ikke :wink:
Etter glassblåsingen danner det seg et oksidsjikt på aluminiumen som blir som et beskytende lag mot yttre påvirkinger.
Orginalt så er jo disse delene også ubehandlet, den korosjonen du ser på de nå har jo kommet etter 14-15 år!

Legg innLagt inn:08 apr 2006 11:39
av SMT
tanks.. det viste jeg ikke. da har jeg fått gal informaskjon......

ve får se hva som skjer :D

Legg innLagt inn:08 apr 2006 18:26
av sleeper
PS: alu ruster ikke! :wink:

foresten: hør om det er noen som elokserer deler... hadde vært tøft og få elokstert noen av alu delene! (blant annet fuel railen!)

Legg innLagt inn:08 apr 2006 19:17
av SMT
oki. skal høre om det er noen som kan elokserer delene mine...

ps: hvordan blir ting seende ut med eloksering av alu? hvilken type overflate behandling er det???

Legg innLagt inn:08 apr 2006 19:56
av sleeper
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DODGE-NE ... 3643QQrdZ1

se på den linken! der er det en camdrev i rødt og et i blå\turkis!
ved elolksering kan du få hvilken farge du vil! :D

Legg innLagt inn:08 apr 2006 20:31
av SMT
det såg råbra ut! men koster sikkert mye og få det gjort?

men skal høre om noen hær i om rådet kan gjøre det :D

Legg innLagt inn:08 apr 2006 22:30
av TheStig
fy fan for en jævlig TB ! Den bilen kan da aldri ha hatt fin tomgang og lavt forbruk ?!

Ellers, jævli bra prosjekt :D

Legg innLagt inn:08 apr 2006 23:24
av SMT
sånn blir TB'en når oljeringene er fast brente. den har aldri hatt noe stygg tomgang på det lille året jeg har hatt bilen eller dyrt forbruk. men det gjør jo heller ikke fastbrente stmpelringer... :wink:

var bare dyr i oljeforbruk! :cry:

vist du ser på ventilene i toppen så ser du at det er mye mere sotete og oljebelgge på de en det normalt ville vært... vi viste jo ikke at stempelringene var fastbrente når toppen var av sist gang da de nye ventilene og tettingen var instalert....

Legg innLagt inn:09 apr 2006 10:32
av SMT
har ikke fått til og lagt inn bilder av eff.anlegget enda. men hære er noen bilder av foringene mine :D

og clutchen min,, spec stage 4 med midium har tykkplate,(har, skulle vist ikke kunne brukes til noe annet en dragg?)

Legg innLagt inn:09 apr 2006 10:36
av SMT
her er noen bilder med gir kassen i atomer.. bytter synk ringer og lager:)

har ikke blitt fædig enda, mangler 2 stk. lager til 3gir kubben. :cry:

Legg innLagt inn:09 apr 2006 10:39
av SMT
nå begynner jeg og glede meg til påsken er hær, da skal bilen begynnes på.. pusse ned og litt sparkles etter transportskade... og når mann får sånne bilder til og motivere for sommern håper jeg bare på at jeg blir færdig i tide,med alt :D

Legg innLagt inn:09 apr 2006 10:53
av SMT
hær er noen bilder etter lakering av innsugmanifoilen...

og ett av copper radiatoren færdig koks sprayet for og se mest mulig orginal ut :D

Legg innLagt inn:09 apr 2006 22:19
av Larsen
Andreazz skrev:Aluminium ruster ikke :wink:
Etter glassblåsingen danner det seg et oksidsjikt på aluminiumen som blir som et beskytende lag mot yttre påvirkinger.
Orginalt så er jo disse delene også ubehandlet, den korosjonen du ser på de nå har jo kommet etter 14-15 år!
Uten å syregrunne aluminiumen tror jeg den kan komme til å flasse av fort(har gjort det selv!)

Kan bli spennede å se om klutsjen blir "god" da. Er det Karbon?

Legg innLagt inn:10 apr 2006 11:05
av Andreazz
Larsen skrev:
Andreazz skrev:Aluminium ruster ikke :wink:
Etter glassblåsingen danner det seg et oksidsjikt på aluminiumen som blir som et beskytende lag mot yttre påvirkinger.
Orginalt så er jo disse delene også ubehandlet, den korosjonen du ser på de nå har jo kommet etter 14-15 år!
Uten å syregrunne aluminiumen tror jeg den kan komme til å flasse av fort(har gjort det selv!)
Oksidsjiktet er ingenting som kan flasse av, det er kun et tynnt lag av aluminiumen som reagerer med luften (oksygen) som danner et kjemisk beskyttende lag,- Oksidsjiktet! Dette skjer av seg selv, og er ingenting man "legger" selv..
Man kan se dette laget ved å pusse med f.eks en 3Mscoth-pad på et område, da pusser man bort oksidsjiktet og man ser at aluminumen får en lysere, "renere" farge.. Oksidsjiktet får en mørkere, gråere nyanse etterhvert som det dannes.
Så hvis man ikke bruker nakne alu.deler som offer-anode på en Ubåt, skal ikke korrosjon være noe stort problem oppi motorommet, og da snakker jeg om biler som ikke kjøres hele vinteråret i saltslaps uten vask :wink:

Legg innLagt inn:10 apr 2006 14:41
av Larsen
Andreazz skrev:
Larsen skrev:
Andreazz skrev:Aluminium ruster ikke :wink:
Etter glassblåsingen danner det seg et oksidsjikt på aluminiumen som blir som et beskytende lag mot yttre påvirkinger.
Orginalt så er jo disse delene også ubehandlet, den korosjonen du ser på de nå har jo kommet etter 14-15 år!
Uten å syregrunne aluminiumen tror jeg den kan komme til å flasse av fort(har gjort det selv!)
Oksidsjiktet er ingenting som kan flasse av, det er kun et tynnt lag av aluminiumen som reagerer med luften (oksygen) som danner et kjemisk beskyttende lag,- Oksidsjiktet! Dette skjer av seg selv, og er ingenting man "legger" selv..
Man kan se dette laget ved å pusse med f.eks en 3Mscoth-pad på et område, da pusser man bort oksidsjiktet og man ser at aluminumen får en lysere, "renere" farge.. Oksidsjiktet får en mørkere, gråere nyanse etterhvert som det dannes.
Så hvis man ikke bruker nakne alu.deler som offer-anode på en Ubåt, skal ikke korrosjon være noe stort problem oppi motorommet, og da snakker jeg om biler som ikke kjøres hele vinteråret i saltslaps uten vask :wink:
Det er ikke noe problem med tanke på at den ikke spiser metallet, men den ødelegger grunnlaget for lakken da.