TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken girolje??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#166349  av kake

Gikk litt fort der ja :wink:
 #166806  av henrixxx1

Master skrev:
proson skrev:
Slutväxel, manuell Kapacitet 2,6 liter
Turbokassa tar IKKE bare 2,6 liter. Den tar vel 4.2 liter om jeg husker rett. Sikker på du har leta frem rett nå? :roll:
3,9 liter med LSD
4,2 liter uten LSD

#228160  av Christian

Henter denne opp jeg.

Skal bytte olje på den nye kassa, men husker ikke om redline MT90 olja kan brukes på lsd kassene. Noen som vet? Eventuellt andre oljer dere har gode erfaringer med?

#228177  av Dr.Ling

Hentet fra MR2 mkII "FAQ"en på mr2oc.com:

"IMO: (GL-4) 75W90 Gear oil will provide the BEST shiftability, and long term protection for ALL MR2 transmissions regardless of horsepower or presence of an OEM LSD or aftermarket LSD.

If you want to use Redline or Amsoil gear oil purchase:
Redline MT-90 or Amsoil 75W-90 GL-4
(Support MR2OC Vendors: Amsoil dealer code: 1377698)

If you have a 93+ E153 equipped with LSD...you should still use (GL-4) 75W90.
You do not want gear oil with LSD friction modifier. Friction modifier is ONLY for clutch type LSD's, the OEM Toyota LSD is a Viscous LSD...NOT a Clutch Type. Therefore you use the same gear oil for LSD as for Non-LSD"

Jeg fikk nettopp bilen tilbake fra verksted og de har fylt en 75W90 olje på, men synes den er treg fra 3. til 2. Kanskje det blir bedre etterhvert....

#228440  av Christian

Pratet litt med Markus og Toyparts, ble tipset om Castrol hypoyd LS 80w90
Dette er en mineralsk gl5 olje, og skulle være bedre enn det meste... Satser på den og om det ikke funker så får jeg lete videre :)

Har hatt no castrol greier på den forrige kassa, men mistenker den for å være feil til denne kassa. Den funket helt supert til jeg byttet olje, og litt etterpå begynte lsd å streike :? Husker ikke hva den het, men kjøpte den hos Kollevold....

#228441  av Christian

Dr. ling : Ikke sikker, men jeg mener Kollevold olja jeg kjøpte var for clutch lsd, mulig det var der det gikk galt.

#228443  av TOYPARTS

Christian skrev:Dr. ling : Ikke sikker, men jeg mener Kollevold olja jeg kjøpte var for clutch lsd, mulig det var der det gikk galt.
da går det galt 8)

#228715  av kake

Christian skrev:Pratet litt med Markus og Toyparts, ble tipset om Castrol hypoyd LS 80w90
Dette er en mineralsk gl5 olje, og skulle være bedre enn det meste... Satser på den og om det ikke funker så får jeg lete videre :)
Men, Mr2 har da ikke Hypoid gir ? Den har helical gir ? Ikke at jeg har peiling på dette, men er ikke Hypoid oljer til bakdiffer osv uten synkringer ? Ikke til girkasser. For er ikke lsd'en sammen med girkassa på mr2 da?

#228823  av lexusmann

Er det noe vits i å bytte gear olje på den gamle 1,3 rollan min?(syns 14 år er ganske gammelt etter hvert)hvilken og hvordan man gjør det hadde vært greit å vite...