Side 2 av 3

Legg innLagt inn:24 mai 2006 18:44
av adrian
har ikke akurat planer om å sette inn en turbo. vil helst finne en motor der jeg slipper å bytte girkasse. sette inn en turbomotor og diverse blir å koste en god del mer og krever en god del mer arbeid

Legg innLagt inn:30 mai 2006 14:13
av adrian
er det noen andre her som har en us mr2 med den 2,2 5s-fe motoren? lurte bare på om det er noen som vet om det er insprøyting på disse motorene? kan jeg sette inn en slik motor hvis jeg ikke har det?

Legg innLagt inn:30 mai 2006 19:11
av sleeper
ja, det er innsprøtning på den motoren ja... men skjønte ikke helt spørsmålet ditt jeg!?!

Legg innLagt inn:31 mai 2006 01:27
av jumbo
Den motoren vil nok passe helt greit, er garantert like motorfester etc hvertfall. Alltid en vag mulighet for at kobling mellom motorens ledningsnett og nettet i bilen din kan ha små forskjeller, spesielt mellom ulike revisjoner, men det er jo uansett småplukk du fikser greit.

Ikke at jeg skjønner hvorfor du ville hatt 2,2 literen dog, det er jo en langt kjedeligere motor enn en vanlig 3s-ge

Legg innLagt inn:31 mai 2006 19:08
av adrian
det er fordi jeg ikke vil skifte girkasse og fordi den ikke passer til girkassa. og hvis jeg skal bytte girkasse blir det ekstra dyrt og mer arbeid. blir litt verre når jeg har autokasse.

Legg innLagt inn:31 mai 2006 19:16
av adrian
et lite spørsmål. hvor mye må jeg regne med å punge ut for en turbomotor og en ny girkasse?

Legg innLagt inn:31 mai 2006 19:41
av CelicaTurbo
til de som har glemt det; det står allerede en 2.2 liter i Adrians bil, han lurte bare på om dette var en innsprøytningsmotor ;)

Adrian: Det koster en del, dvs en motor kan du få for ca 15.000 trolig, men du bør nok kjøpe en hel bakpart av en MR2 Turbo som inkluderer motor, girkasse, ledningsnett, ECU,drivverk osv og det koster fra 25.000 og oppover.. Hvordan fikse giroverføringer vet jeg ikke. Hva en 2.2 liter fra en skrotet Camry koster vet jeg heller ikke. Er nok betraktelig billigere, men da må girkassen flyttes over fra gamlemotoren. Det er flere online søkedatabaser for skraphandlere som du kan sjekke ut, bl.a http://www.nbfbildeler.no

Re: må bytte motor.

Legg innLagt inn:25 mar 2008 00:29
av adrian
jeg setter liv i denne tråden siden jeg er i den samme situasjonen nå. denne gangen så vil jeg sette inn en annen motor en den 5F-SE motoren, men vil beholde girkassen som seff er atomatgir. det jeg lurer på er hvilken type kasse er det som står i og hvordan motorer kan passe til den. jeg ser at noen nevner at jeg kan sette i den vanlige 156 hk motoren, men jeg er litt usikker på om den passer til gir kasssen. stemmer dette?


vurderer sterkt å gjøre jobben selv. håper folk kan komme med tips til motorer jeg kan sette inn. kun seriøse svar takk :D

Re: må bytte motor.

Legg innLagt inn:25 mar 2008 11:13
av sleeper
hm.. har du en 5sfe motor stående? isåfall så kunne jeg trenger peilepinne og røret som går ned i blokka på den..
send meg en PM hvis du har det liggende da.. :)

Re: må bytte motor.

Legg innLagt inn:28 mar 2008 01:15
av 323F GTX
så vidt jeg vet har US modellene med 2,2 liter og manuell kasse samme kassa som GTI'en man får ellers med 2,0 liter, så da vil jeg tro at 3S-GE/GTE passer på kassen din. ikke så mange alternative motorer du har å velge mellom egentlig. Vil tro v6'ene 3vz, 5vz osv passer på automat kassen din også. siden GTI kassen er bolt on på disse.
Enkleste for deg er vel å bare få tak i en 2,2 liter, så slipper du å styre noe serlig med ledningsnett og slikt også. Bare flytter over alt fra den gamle motoren.

Re: må bytte motor.

Legg innLagt inn:28 mar 2008 01:32
av adrian
323F GTX skrev:så vidt jeg vet har US modellene med 2,2 liter og manuell kasse samme kassa som GTI'en man får ellers med 2,0 liter, så da vil jeg tro at 3S-GE/GTE passer på kassen din. ikke så mange alternative motorer du har å velge mellom egentlig. Vil tro v6'ene 3vz, 5vz osv passer på automat kassen din også. siden GTI kassen er bolt on på disse.
Enkleste for deg er vel å bare få tak i en 2,2 liter, så slipper du å styre noe serlig med ledningsnett og slikt også. Bare flytter over alt fra den gamle motoren.

jeg vil gå for 3s-ge motoren. orker ikke mere 5s-fe motor nå. har dårlig erfaring med de. blir litt spennede når man skal koble sammen ledningsnettet siden jeg har cruisecontroll og aircondition(er ikke sikker på om dette har noe å si). men tar dette som en utfordring enda jeg vet at jeg kommer til å plages som en gal man seinere :lol: .

var å søkte over internett etter slike motor bytter, men kom ikke over noen bytter til 3s-ge kun 3s-gte. da hadde en kar fått girkassen til å passe, men tror ikke han hadde byttet aksling. tror heller ikke den girkassen min vil tåle 225hk. Men så at noen snakket om de måtte omprogramer ECU(hva er det? kansje hjernen til bilen? ikke vet jeg).Der ser ut til at jeg blir en pioner siden man sikkert er en ut av de første som setter i en 3s-ge motor i en us modell som har en girkasse tilpasset til 5s-fe motor.

Re: må bytte motor.

Legg innLagt inn:28 mar 2008 03:06
av sleeper
fått sjekket med peilepinne?

Re: må bytte motor.

Legg innLagt inn:28 mar 2008 17:19
av adrian
sleeper skrev:fått sjekket med peilepinne?
siden man skal ta ut motoren i dag så får æ sikkert sjekket d :D

noen som vet om det er vanskelig å finne ledningsnett til en MR2 GTI?

Re: må bytte motor.

Legg innLagt inn:29 mar 2008 13:32
av Morten
Er ikke tomatgir-mann selv, og har aldri satt meg inn i hvordan de mekaniske bitene der funker mot hverandre. Men lurer likevel litt på om det virkelig er så enkelt å bare montere kassa rett på en 3sge som det høres ut her. Hvis en skulle gjort tilsvarende med manuell kasse fra 5sfe satt på 3sge ville det ikke vært noe stort problem, da clutchhusets boltmønster passer overens, og 3sge'ens svinghjul/clutchpakke og passer på kassa. Samtidig er boltmønsteret på selve veiva forskjellig på 5s og 3s, så flexplate og andre automat-deler inni clutchuset vil jo ikke bare kunne boltes over på 3s motoren sånn uten videre? 99,9999999999999% av alle donor 3sge motorer vil jo komme med svinghjul ment for manuell kasse.. Bare en tanke som kan være grei å ha i bakhodet underveis.

Edit: føler og endel som sier det er vesentlig enklere å bygge om til manuell muligens overser/glemmer ting som pedalsett inkl. eventuelle endringer i torpedovegg, komplett clutchsystem som må installeres, girspakmekanisme og vaiere inkl alt osv osv. Er endel ekstra arbeid sammenligna med et "normalt" 3sge-3sgte manuell-manuell swap som en gjerne ikke tenker på med en gang. :wink:

Re: må bytte motor.

Legg innLagt inn:29 mar 2008 14:39
av a_amland
Er ikke automatkassen styrt av 5S-FE ECUen?? Da trenger du i såfall denne ECUen for å få kassen til å fungere. Kan bli litt kluss å bruke både 5S-FE ECU og en annen ECU samtidig. Men alt er jo muligt å få til :)