Side 2 av 13
Legg innLagt inn:13 jun 2006 17:58
av jumbo
Akkurat det med aa registrere med hk under det som er normalt for en gitt motor *burde8 i teorien funke helt fint... Man trenger faktisk ikke dokumentere hk i motoren originalt som bevis for hva din egen motor har, du kan baade bli paalagt og selv kreve maaling hos bts som i sin tur direkte skal danne avgiftsgrunnlag. Akkurat det samme for vekt - letter du bilen di og faar det kontrollveiet har du faktisk krav paa refundert engangsavgift for forskjellen, akkurat som i motsatt tilfelle ved f.eks trimming
Det mest interessante for *min* del er hvilke papirer de krever for aa godkjenne motoren i bilen i det hele tatt... selve avgiftsberegningen og antall hk bekymrer meg langt mindre
Legg innLagt inn:13 jun 2006 18:10
av Larsen
Var på biltilsynet idag, Der hadde de jo selfølgelig ikke mulighet til å besvare spørsmåleene så jeg får ringe litt rundt imorgen.
Det er jo mange måter å redusere hk på både på måter som kan vare motorens lengde ut og de som ikke gjør det... Først må jeg jo høre om biltilsynet går med på det og da.
Legg innLagt inn:13 jun 2006 18:10
av mralp
re Azrael:
Bruker boostcontroller og stiller ned til ca original effekt. Blir aldri noe bråk da, og slikt utstyr må man jo ha på en trimmet bil.
re Jumbo:
De krever en oversikt (dokumentert) som viser endringer mellom NA og turboutgaven (søkte på den røde bilen som er i profilen min, har ikke den nå lengere desverre). Mao, du må bytte bremser, ellers ok :)
MVA på motor er de ikke så hissige på, jeg ordla meg som "ettermontere turbo på min mr2 90 mod", hvilket gjør at man styrer unna evt mass der.
Legg innLagt inn:13 jun 2006 18:20
av Larsen
Men har noen har et datablad på 3sgte og 3sge motorene?
Legg innLagt inn:13 jun 2006 18:54
av jumbo
mralp skrev:re Jumbo:
De krever en oversikt (dokumentert) som viser endringer mellom NA og turboutgaven (søkte på den røde bilen som er i profilen min, har ikke den nå lengere desverre). Mao, du må bytte bremser, ellers ok 
MVA på motor er de ikke så hissige på, jeg ordla meg som "ettermontere turbo på min mr2 90 mod", hvilket gjør at man styrer unna evt mass der.
Saa de hekta seg med andre ord ikke opp i serienummer paa motor etc? Forstaaeling nok ettersom det ikke er en del av vognkortet, men likevel scary imo
Kanskje jeg skulle proeve den approachen ogsaa etterhvert... men hvordan dokumenterte du hk? Helt enkelt basert paa fabrikktall fra 2-gen motor, eller tok du maaling?
For min del sliter jeg litt mer ettersom jeg har 2.gen bil med 3.gen gte, men dersom det funker med "ettermontere turbo" varianten kan man jo kanskje omgaa det helt og holdent.
Dessuten naar det kommer til bremser.... har jo lyst til aa oppgradere de uansett, men til noe langt bedre enn orig. 3.gen turbo bremser i saafall.... hvordan er det og faa godkjent uoriginale bremser?
Legg innLagt inn:13 jun 2006 18:56
av Larsen
jumbo skrev:
For min del sliter jeg litt mer ettersom jeg har 2.gen bil med 3.gen gte, men dersom det funker med "ettermontere turbo" varianten kan man jo kanskje omgaa det helt og holdent.
Du skal jo ha ganske god peiling på å se forskjell på 2 og 3 generasjons motor da.
Legg innLagt inn:13 jun 2006 19:01
av jumbo
Helt klart.... problemet er naar man kommer med uorignalt luftfilter, og eksos etc.... lukter jo hk av det lang vei saa faar sikkert uansett et tema med aa bevise hk iht det den skal ha... men hadde jo samtidig vaert hele poenget aa faa skrevet inn alt det der i vognkortet saa man slipper pes senere.
Paa den annen side kan det da ikke vaere altfor umulig aa faa en ~250-60 hk 3.gen til aa krype ned rundt de 225 hk de forventer seg fra en original 2.gen
Legg innLagt inn:13 jun 2006 19:35
av CelicaTurbo
jeg tror man bør ha en god samtale gående med representant hos biltilsynet gjennom hele prosessen, så blir de glad for det. Husk også at effektavgift faktisk må betales før godkjenning, men det stemmer som det blir sagt ovenfor at man kan be om å få avgift refundert om man melder endring av status, og det inkluderer faktisk bilens vekt om den er lettet. Nå har jeg aldri hørt om noen som har fått igjen penger pga letting av bil, men i prinsippet er det mulig etter forskriftene

Ellers, å redusere effekten i motoren er nok mulig til et vist nivå, men å få det helt ned til 160hk kan bli vanskelig, orginal eksos er et must ihvertfall, og det kan nok være et triks å låse t-vis stengt. En boost controller hjelper ikke med å redusere trykket lavere enn hva wastegate gir og på en orginal motor er det vesentlig mer enn trådstarter ønsker. Kanskje det kan hjelpe å koble fra wastegatestaget og feste det slik at porten i wastegate står maks åpen? Men, om du kontakter biltilsynet og sier at du har tenkt å bytte til turbomotor, men skal godkjenne bilen med en minimal effektøkning så tror jeg nok at biltilsynet lukter ugler i mosen

Legg innLagt inn:13 jun 2006 19:45
av jumbo
For min del kan jeg godt tenke meg aa godkjenne med originalt antall hester for 2.gen turbo, eventuelt proeve litt under det ettersom motoren er rimelig gammel og det ikke burde vaere noen bombe om den faktisk lager noen hester under fabrikktallene. f.eks rundt 220
Kunne ogsaa tenke meg aa faa registrert uoriginal eksos saa man slipper pes med slikt om man blir stoppet, men er kanskje ikke saa lett. (event sette inn en restriktorplate mellom dp/mellomledd eller lignende for aa redusere flow)
Legg innLagt inn:13 jun 2006 21:03
av mralp
re Jumbo:
Fabrikktall er ok. De tar måling om de lurer, evt krever at du kan dokumentere det selv.
De ser ikke forskjell på en gen 2 og en gen 3, problemet er om du leverer papirer som er "falske" med overlegg. Det er alvorlige greier. Virker muligens som jeg flisespikker nå, men jeg har vært igjennom dette, og det er kostbart.
Husk, blir du stanset i teknisk i morgen, og blir dratt med til biltilsynet, må du betale full avgift for de hestene du har, uten bruksfradrag... Ikke billig. Sover mye bedre om natten med alt i orden!
Selv har jeg aldri benyttet bremser over original 93+ turbo, (synes de hugger noe kjempebra), så der kan jeg ikke hjelpe.
Jeg har brukt effektanlegg på alle mine 3 mkII mr2 `er, og aldri fått anmerkninger på det. Avgass ok, og det var "greit". Nå er jeg alltid veldig grei og høflig også; det hjelper alltid å ha en god tone og dialog med biltilsynet når man aner at man blir en hyppig gjest

Legg innLagt inn:13 jun 2006 23:14
av Larsen
CelicaTurbo skrev: Men, om du kontakter biltilsynet og sier at du har tenkt å bytte til turbomotor, men skal godkjenne bilen med en minimal effektøkning så tror jeg nok at biltilsynet lukter ugler i mosen 
Vel 150 hk blir vel å ta i litt, men det beste er jo å slippe unna all avgiftsøkning. Men si det mer realistisk at det kanskje går å dytte den ned i 170-180 hk så har en betalt litt mindre og kan eventuelt betale resten noen år senere. Men biltilsynet vil jo da se at motoren da har orginalt 220, bør enn da kansje bare si at den er ombygd til turbo da?
Legg innLagt inn:13 jun 2006 23:29
av toyota_mr2
ser ikke biltilsyne på motor numere da åg finer ut derfra vor mye de er i motoren??
Legg innLagt inn:14 jun 2006 12:58
av jumbo
mralp skrev:re Jumbo:
Fabrikktall er ok. De tar måling om de lurer, evt krever at du kan dokumentere det selv.
De ser ikke forskjell på en gen 2 og en gen 3, problemet er om du leverer papirer som er "falske" med overlegg. Det er alvorlige greier. Virker muligens som jeg flisespikker nå, men jeg har vært igjennom dette, og det er kostbart.
Vel så strengt tatt burde det holde med dokumentasjon fra toyota på antall hk for en 2.gen (92 modeel tilsvarende min egen) samt at delenummer på bremser for en 92 gti vs turbo er like? hmmmm
Er jo strengt tatt løgn å presentere det som en 2.gen motor, men jeg har jo veldig godt grunnlag for å spille dum i den anledning. Ingen god grunn til å anta at jeg kjenner forskjell på revisjoner langt mindre vet riktig årsmodell for vraket jeg kjøpte i det hele tatt. Og som du sier er vel ikke det noe som lett blir noe tema i det hele tatt.
Ellers har jeg tenkt litt på muligheter for å redusere effekt... hvertfall ned til en halvgammel original 2.gen turbo for å få det troverdig.... ettersom lite mottrykk i eksosen har veldig mye å si for ladetrykket vil vel tilsvarende dårlig flow fort spise mye hk? Hva med en simpel 2-3 mm tykk plate satt i mellom f.eks downpipe og mellomledded med noe mindre diameter hull for å rett og slett strupe eksosen litt? Noen skadelige effekter av dette?
Legg innLagt inn:18 jun 2006 13:46
av jumbo
bump
Noen fremgang?

Legg innLagt inn:18 jun 2006 13:56
av Larsen
Kommer med en oppdatering imorgen. Da skal jeg få snakket med både biltilsynet og toyota Norge.