Side 2 av 4

Legg innLagt inn:13 aug 2006 21:28
av @lpher
arctic_celi skrev: Må bare informere vårt nye forum medlem "Kennet" at bruker "@lpher" er vår egen supra guru (og en av de som er mest aktiv på forumet)
Virker som han vet det som trengs å vite om bilen! FKS: Når jeg har spurt et spørsmål om supra.... så har @lpher BESTANDIG svart ;)
Det er jo bare å søke rundt på dette forumet så ser du hvem som har svart på de fleste supra spørsmålene :D
Anbefaler deg å gjøre det!! Veldig veldig mye god/nyttig informasjon!!

Se fks på denne her
FAQ - Hva man bør sjekke ved kjøp av mkIV Supra:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=
Som er selvfølgelig laget av @lpher :wink:
:oops: :lol: Blir jo nesten litt rørt her jo! :D
arctic_celi skrev: Så...Tryggere bil å kjøpe tror jeg at du skal lete lenge etter.

SLIK... så var det sagt... han vil jo ikke nevne noe slikt selv vet du :wink:


:D Takker for de vennlige ordene...og må nok dessverre si meg...ikke helt upartisk enig i det du sier :D
arctic_celi skrev: Har veldig lyst på bilen jeg også... men synes at den har gått litt langt? :?
Supra kan jo gå uendelig langt da.. hvis man steller godt med dem.
Men når man skal selge den videre til noen som er "uvitende"... som forsåvidt jeg er... littegranne uvitende hvertfall :)
Så ser jeg for meg at det kan bli hardt å få solgt en som har gått så langt.
Men det er eneste grunnen... hvis ikke så har jeg hoppet på denne fortere en fortest 8)
Tja...for å si det på en annen måte....enhver 93-94 modell som har gått under 120-130tkm....er ihvertfall jeg i utgangspunktet skeptisk til... ;)

Det er lett å trikse med både kilometerteller og forfalske papirer....dessverre... Men...vis meg høy oppløselige bilder av en mkIV supra...og jeg kan fortelle deg om kilmeterstanden stemmer 100% eller ikke ;)

Tror ærlig talt du kan gi opp å finne eurospec supra med realistisk lav kilometerstand på dessverre....

Legg innLagt inn:13 aug 2006 21:29
av @lpher
arctic_celi skrev: (biler fra Japan som er høyrestyrt og har orginale 290hk på papiret, kontra euro utgaven som har 330hk)
280hk på JDM *pirke pirke* :D

Legg innLagt inn:13 aug 2006 21:49
av @lpher
Kennet skrev: hmmmm..... :roll:

Ja kanskje det, har en kompis som har en JDM supra, og jeg vil heller legge i litt extra å få en LHD 8)
Smart ;)
Kennet skrev: Men uansett så blir det nokk en USA utgave, prisene er jo gunstig i USA og utvalget også 8) da tøyer jeg heller grensene litt :wink: og tar det som det kommer :D
Hvor mye skal du legge i Supra'n da?

Legg innLagt inn:13 aug 2006 22:04
av Stiansen
@lpher skrev:
arctic_celi skrev: (biler fra Japan som er høyrestyrt og har orginale 290hk på papiret, kontra euro utgaven som har 330hk)
280hk på JDM *pirke pirke* :D
Blæh, den der ville jeg også pirke på :P

Legg innLagt inn:13 aug 2006 22:18
av Kennet
@lpher skrev:
Hvor mye skal du legge i Supra'n da?
Tja det var det da 8) rudt 200-250. Før reg! Er litt usikker enda :roll: Får en bra ny og orginal TT for det i USA 96-98mod, men så er det det med modding da, på en us :shock: For den prisen kan jeg få en litt sleeten 93-94mod. i tyskland. :roll:

Det aller beste har vert å henta inn ein 97-98mod fra usa, og fått registrert den på skikkelig vis, men d e vest litt vanskelig forstår e :?

Legg innLagt inn:13 aug 2006 22:27
av @lpher
Kennet skrev: Tja det var det da 8) rudt 200-250. Før reg!
Wow...det var jo ganske mye da :) Du er klar over at en slik bil vil komme på godt over 500k ferdig regga i norge?
Kennet skrev: Er litt usikker enda :roll: Får en bra ny og orginal TT for det i USA 96-98mod, men så er det det med modding da, på en us :shock:
Mja...spørs litt på hva du skal gjøre med bilen det da...(om du skal tørre å drite i biltilsyn etc. å bare gyve løs med trimming? :D) late-spec Supra har ODB2...som må jobbes litt med, om man vil hente ut litt mer hester...såvidt jeg har forstått det ;)
Kennet skrev: For den prisen kan jeg få en litt sleeten 93-94mod. i tyskland. :roll:


Eller...en viss MEGET pent behandla norsk en :D
Er foresten ikke alderen som er viktigst da...det er viktigere med normal kilometerstand OG hvordan den er blitt behandlet siden den var ny...
Kennet skrev: Det aller beste har vert å henta inn ein 97-98mod fra usa, og fått registrert den på skikkelig vis, men d e vest litt vanskelig forstår e :?
Du kan bare glemme å modifisere den ja...dessverre... Det værste er at de (biltilsynene/trafikkstasjonene) tar dette VELDIG seriøst....som tidligere nevnt kan du høre med Elino her på forumet som slet lenge med å få godkjent sin 99,9% original Supra NA...fordi de ikke kunne bevise at fjørene var de orginale...eller noe sånt :(

Foresten...du vet at us-spec er lant dårligere utstyrt en eurospec? ;)

Legg innLagt inn:13 aug 2006 22:42
av tommis
Skal du kjøpe en som er så ny som 97-98 blir det fort dyrt. Lite i bruksfradrag. En ting til som er å tenke på i forhold til JDM er at US/Euro spec er omtrent 100kg tyngre og har 50hk mer. Ting som gjør den dyrere når du skal godkjenne.

Aner ikke hvordan det er å godkjenne US spec, men min vart godkjent på 20min. Han så fort på lysene å sjekka rammenr. og så var den godkjent :D

Legg innLagt inn:13 aug 2006 22:50
av @lpher
tommis skrev:
Aner ikke hvordan det er å godkjenne US spec, men min vart godkjent på 20min. Han så fort på lysene å sjekka rammenr. og så var den godkjent :D
Er i utgangspunktet en "fritaksregel" som amcar gutta har brukt MANGE år på å trumfe gjennom dette ...som i korte trekk sier at man kan hente over nesten hva som helst (som er typegodkjent) fra "over there"...og få skilt på den her i norge...MEN...medaljens bakside er som tidligere nevnt at enhver form for modifisering av biler som er tatt inn via denne regelen....ikke kan modifiseres i det hele tatt...kun 100% orginial stand som gjelder...og de stempler dette i vognkortet :(

Legg innLagt inn:14 aug 2006 00:13
av Kennet
@lpher skrev:
Wow...det var jo ganske mye da :) Du er klar over at en slik bil vil komme på godt over 500k ferdig regga i norge?
Tja..har regnet en del på det. :? Si at du har en 98.mod så blir det 200k for avgiftene, så blir resten opp til hva bilen koster. Og det varierer en del, men gjennomsnittlig kommer en 97-98.mod fra usa på 450-500k ferdig reg. (hvis jeg ikke er helt på jordet :roll: )
@lpher skrev: Mja...spørs litt på hva du skal gjøre med bilen det da...(om du skal tørre å drite i biltilsyn etc. å bare gyve løs med trimming? :D) late-spec Supra har ODB2...som må jobbes litt med, om man vil hente ut litt mer hester...såvidt jeg har forstått det ;)
Tja det var det da :) hehe litt kjipt den dagen du står pent parkert i hagen til naboen med bilen "lett" trimmet 8) da skal du ro mye å lenge for å få igjenn noe på forsikringen der tror jeg :P
@lpher skrev: Eller...en viss MEGET pent behandla norsk en :D
Er foresten ikke alderen som er viktigst da...det er viktigere med normal kilometerstand OG hvordan den er blitt behandlet siden den var ny...

Der sier jeg mg helt enig :D har sett flere gode "gamle" biler! så det kommer mye ann på eiern/eierne
@lpher skrev: Du kan bare glemme å modifisere den ja...dessverre... Det værste er at de (biltilsynene/trafikkstasjonene) tar dette VELDIG seriøst....som tidligere nevnt kan du høre med Elino her på forumet som slet lenge med å få godkjent sin 99,9% original Supra NA...fordi de ikke kunne bevise at fjørene var de orginale...eller noe sånt :(
Ja jeg leste det :(
Da kan det være jeg heller på euro-spec`en. Men den blir dyrere da :( !! Også finner jeg jo knapt en eneste en i tyskland som er til salgs :( med manuell sef :wink:

Siden jeg er ny her, så må jeg takke for god respons :D

Legg innLagt inn:14 aug 2006 14:25
av arctic_celi
Stiansen skrev:
@lpher skrev:
arctic_celi skrev: (biler fra Japan som er høyrestyrt og har orginale 290hk på papiret, kontra euro utgaven som har 330hk)
280hk på JDM *pirke pirke* :D
Blæh, den der ville jeg også pirke på :P
Humf... :oops: uff da... husket jeg så feil altså?
Ja da skylder jeg på dårlig opplæring fra @lpher!! :D (siden jeg har lært alt jeg vet om supra fra han)
Fordi det er jo aldri min feil og derfor så må det være @lpher sin feil :lol:

Legg innLagt inn:14 aug 2006 18:06
av @lpher
arctic_celi skrev:
Humf... :oops: uff da... husket jeg så feil altså?
Ja da skylder jeg på dårlig opplæring fra @lpher!! :D (siden jeg har lært alt jeg vet om supra fra han)
Fordi det er jo aldri min feil og derfor så må det være @lpher sin feil :lol:
Tøft :D

Legg innLagt inn:12 sep 2006 17:06
av 95TT
Hvis man skal registrere en U.S spec supra så må man vel bytte til eurospec lykter foran, siden det er krav om E-merka lys. så er det ikke lov å ha sidemarkeringslys i norge. samt det er krav om at man må ha blinklys på framskjermene. sikkert flere ting som dukker opp. finner jeg egentlig ut til våren.

Det dere skriver om at det er fritt fram og trimme på jap spec og euro og ikke u.s spec. er piss, om man øker orginaleffekten så skal dette godkjennes om det så er en suzuki swift. det er ingen forskjell der. men det som er annbefalt er å ha bpu og ikke singel, for da er det lett å stille tilbake ladetrykket og si denne er orginal. men man har jo som regel byttet til et annet eksosanlegg når man går videre på bpu, og da er man fucked allikavel. og det gjelder alle 3 modellene. Men her gjelder det bare å spille dum og si at sånn har den vært siden jeg fikk den regga. funka med min 240 turbo som jeg prøvde å kaste av veien i litt over 60 som var grensa

Legg innLagt inn:12 sep 2006 22:40
av @lpher
95TT skrev: Hvis man skal registrere en U.S spec supra så må man vel bytte til eurospec lykter foran, siden det er krav om E-merka lys. så er det ikke lov å ha sidemarkeringslys i norge. samt det er krav om at man må ha blinklys på framskjermene. sikkert flere ting som dukker opp. finner jeg egentlig ut til våren.
Pga den nye sær-regelen (som jeg har nevnt tidligere i denne tråden) så trenger det i utgangpsunktet ikke enderes noe som helst faktisk...ref. fks. elinos Supra..som er tatt inn på slikt grunnlag :)
95TT skrev:
Det dere skriver om at det er fritt fram og trimme på jap spec og euro og ikke u.s spec. er piss,
Ingen som skriver at det er fritt fram å trimme...her har du nok missforstått littegranne ;) Det er er snakk om er at jdm/us-spec som blir tatt inn på ovennevte særregel...kan ikke endres i det hele tatt....ikke på noe sett og vis....ikke senkesett...ikke felger...ikke ekstra bremselys...nada....zip...zilch :)
95TT skrev:
om man øker orginaleffekten så skal dette godkjennes om det så er en suzuki swift. det er ingen forskjell der.
Selvfølgelig er det ikke det :)
95TT skrev:
men det som er annbefalt er å ha bpu og ikke singel, for da er det lett å stille tilbake ladetrykket og si denne er orginal. men man har jo som regel byttet til et annet eksosanlegg når man går videre på bpu, og da er man fucked allikavel.
Ikke nødvendigvis ;) En TT går fint igjenom EU etc. med kun 1 kat. inntakt...trust me on this ;)

Legg innLagt inn:13 sep 2006 07:18
av 95TT
men så er spøramålet, er det liksom et valg du kan ta det . enten godkjenne med sær regel som jeg ikke har hørt om, eller så må man gå den lange veien med E-merking på alt som ikker er det og sånn, eller hva mener du der. Eu kontroll kan jeg få tatt med singelkikt ,1000 hester og 5"fri eksos , hvorfor jeg kan det vil jeg ikke si, :P Men det er har noe med familie å gjøre. Hva må man i såfall bytte på en u.s spec om man ikke benytter seg av særregel. og har man et valg der.

Legg innLagt inn:13 sep 2006 18:18
av @lpher
95TT skrev: men så er spøramålet, er det liksom et valg du kan ta det . enten godkjenne med sær regel som jeg ikke har hørt om, eller så må man gå den lange veien med E-merking på alt som ikker er det og sånn, eller hva mener du der.
Har ingen aning...men regner med Mr Ourom eller Elino kan belyse dette temaet litt mer...da de har fersk inngående kjennskap til denne problematikken ;)
95TT skrev:
Eu kontroll kan jeg få tatt med singelkikt ,1000 hester og 5"fri eksos , hvorfor jeg kan det vil jeg ikke si, :P Men det er har noe med familie å gjøre.
Ikke så høyt...dette er et åpent forum ;)
95TT skrev:
Hva må man i såfall bytte på en u.s spec om man ikke benytter seg av særregel. og har man et valg der.
Frontlykter, baklykter, seler, sideblinklys og omkobling av sidemarkeringslys ihvertfall...