TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Økonomimeter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#22118  av CelicaTurbo

joda, er klar over hvor frustrerende det er å ikke finne grunnen men akkurat det der tror jeg er et blindspor. Men så klart det er greit å være 100% sikker så jeg tenkte jeg skulle teste det i kveld. At ECU ikke bruker signaler fra den sensoren for bensin og tenning er jeg 100% sikker på, men at det er den som styrer økonomilyset er jeg bare 95% sikker på så det er greit å få det stafestet en gang for alle :)

Noen forslag, har du prøvd å sjekke trottlesensoren og vanntempsensoren med et multimeter? Begge disse kan vistnok føre til slik oppførsel til en viss grad så det kan kanskje være verdt å sjekke. Det står prosedyre i MR2 "BGB" (verkstedshåndbok) og det er link til en online versjon av den om du velger "linker" på forsiden.

Ellers, angående diagnosekoder som ble nevnt, så er det bare noen få koder som tenner check-engine lyset fast så det kan være flere feilkoder lagret selv om lyset ikke lyser kontinuerlig. Noen koder tenner bare lyset når det er feil (tenningsbank f.eks.), andre koder tenner aldri lyset (feil ved lambdasonde f.eks) mens andre koder kun registreres idet det skjer og slettes umiddelbart etterpå (trottlesensor f.eks, prøv å trykke litt på gassen i diagnosemodus så ser du hva som skjer) :)

#22172  av CelicaTurbo

vel, rettelse: det har ingen effekt på økonomilyset om den sensoren er plugget fra. Det går fint ann å kjøre med slangen frakoblet som jeg tidligere har fortalt, men lyset oppfører seg akkurat som før. Så da er det enten basert på verdier fra luftmengdemåler eller på mengden bensin som sprutes inn i motor. Det rare er at du kan få grønt lys på ganske høyt turtall med lav belastning, mens du kan få gult lys på så godt som tomgang og moderat gass, jeg vil anta at det både går mer bensin og luft inn i motoren på 4000 o/min svakt pådrag enn det gjør på 1000 o/min og moderat pådrag? :?

Men, altså, det er mulig det er noe i oppførselen til lyset ditt allikevel Bjørn, men jeg kan ikke si hva som styrer lyset.. Jeg prøvde dette nå i ettermiddag.

#22179  av CelicaTurbo

tja, for dere som ikke har luftmengdemåler er det ikke godt å si heller, dere har jo kun vakumsensor. Kanskje det betyr at konklusjonen er tiden injektorene er åpne som bestemmer tilstanden på lyset? :)

#22180  av chris

CelicaTurbo skrev:tja, for dere som ikke har luftmengdemåler er det ikke godt å si heller, dere har jo kun vakumsensor. Kanskje det betyr at konklusjonen er tiden injektorene er åpne som bestemmer tilstanden på lyset? :)
Damn.. at det skal være så vanskelig å finne ut av det der da :P

#22198  av Bjørn E

Jeg ville satse ganske mye på at det er koblet på en av vakuumsensorene. Nokså logisk, du har mye mer vakuum på høyt turtall/lav belastning enn på lavt turtall/moderat belastning. Så da er min teori fortsatt at er der feil på økometeret så kan det være feil på input'ene til ECU. Og det er ikke bra..... Men burde det isåfall være den som heter "turbocharging pressure sensor"?

#22203  av tojo

Iallefall er den koblet på vakuum på supra`n (mkIII)

#22204  av CelicaTurbo

Bjørn: det er den sensoren jeg har koblet fra, og det er også den eneste trykksensoren i systemet. Det er et par ventiler og slikt men det er rent mekanisk brukt til tomgangsstyring, AC, T-VIS osv.. ellers ingen sensorer.

#22227  av MRQuoc

vel , jeg slet med noe rykk og slikt ...også :]

men ikke nå lenger :D ..

dette gjorde jeg :
-fylte på injection-cleaner i tanken .. litt mer til hver 10liter enn det som står på skriften.
-fylte 98 , istedet for 95 .. og etter noen km , har det blitt bedre på start. , jeg har ikke så mye rykk lenger , og tror det kan være pga av lav oktan og dritt som gjør det. , samtidig .. skal jeg ikke ta dette for gjennomført .. jeg får se på kaldstarten imorgen , om den er bedre. , nå bræker den ikke lenger.. men bråker heller :p :p

MEN , jeg mangler noe luft i høyere turtall, det merker jeg

#22330  av chris

Vet ikke om det er denne rykkingen dere snakker om, men når jeg var ute å kjørte i går, så var det *VELDIG* vått på tilbaketuren. Og etter 10-15 min normal kjøring på veier som minte mer om elver, så begynte bilen å rykke ved det minste gasspådrag. Ingen effekt, prøvde å gi gass, men bilen var... ubeskrivelig lat, og det rykka som bare juling. Smalt litt baki der også. 10 min senere var det borte igjen.
Som sagt tidligere, så har jeg opplevd dette noen ytterst få ganger, og da kun når det er så vått som det var i går.. og faktisk kun etter at jeg bytta til sportsluftfilter. Så derfor har jeg tidligere gått for den konklusjonen at det er kommet noen dråper vann inn filteret. Men dere sa at dette neppe var mulig, så da lurer jeg på hva dette kan være?

#22351  av CelicaTurbo

noen dråper vann vill ikke ha den effekten der.. da skal det en del vann til.. men kanskje prøve å hekte filteret lenger opp da, eller lage et skjold for å eliminere muligheten? Det ellers som jeg kan tenke meg er at tennplugghetter ikke er skikkelig tett eller at det kommer vann til fordeleren på et vis.. på undersiden av motorlokket, direkte under de rillene så har du en slik vannsamler som leder allt vannet ned til hjørnet hvor dynamoen står, ikke sant?

#22357  av chris

CelicaTurbo skrev:noen dråper vann vill ikke ha den effekten der.. da skal det en del vann til.. men kanskje prøve å hekte filteret lenger opp da, eller lage et skjold for å eliminere muligheten? Det ellers som jeg kan tenke meg er at tennplugghetter ikke er skikkelig tett eller at det kommer vann til fordeleren på et vis.. på undersiden av motorlokket, direkte under de rillene så har du en slik vannsamler som leder allt vannet ned til hjørnet hvor dynamoen står, ikke sant?
Skal ta en titt på det. Finner jeg ikke utav det selv, skal jeg la Toyota ta en titt. Må likevel inn med bilen snart :)

#22367  av MRQuoc

vel , kameraten min kjørte litt fort i en _for_ dyp vanndam. resultatet druknet motoren helt . . , var ikke til å fikses etterpå , pga av vannmengden ..

#22380  av chris

MRQ skrev:vel , kameraten min kjørte litt fort i en _for_ dyp vanndam. resultatet druknet motoren helt . . , var ikke til å fikses etterpå , pga av vannmengden ..
Nå har jeg ikke vært å bada med bilen heller da :D
Har opplevd dette noen få ganger.. 3-4 kanskje, tilsammen, på ett år.
Som sagt, skal snakke med toyota om dette, må inn å få gjort noe annet småtteri snart :)

-edit-
det skal jo forresten litt til å druke en mr2-motor da, i fart liksom, siden den sitter bak ;)

#22382  av CelicaTurbo

skal ikke så forferdelig mye til å havarere motoren om luftfilteret står utsatt da.. det som trolig skjedde med ham som kjørte i vanndam er vel at luftfilteret søg seriøst med vann inn, og vann komprimeres ikke så lett så motoren er vel garantert havarert om det blir for mye (hvis innsuget står under vann altså). Men poenget er at litt vannsprut i form av regn eller sprut fra bakken hadde ikke skadet noe, man kjører trossalt ganske mye vann inn når man bruker vanninnsprøytning da, uten at det skader noe ved slik bruk. Faktisk så steamrenser du ventiler og stempler istedet så effekten kan vel så gjerne være positiv.. vel og merke så lenge det bare er en tynn sprut rent vann og ikke noe som tilsvarer "luftfilter dyppet i en bøtte med vann"-stil :)