Side 2 av 2

Legg innLagt inn:09 nov 2003 18:30
av larsst185
Hva vil skje om man plugger en cs ecu i en vanlig gt four?Kan man kjøre tryggere med høyt trykk eller får man bare en masse feilkoder :?:

Legg innLagt inn:09 nov 2003 18:42
av sindrejl
CelicaTurbo skrev:Og den "ekstra radiatoren" er til den vannkjølte intercooleren og har lite med motoren å gjøre :) Ellers har både vanlig og carlosen vannkjølt turbo, og de senere modellene av "vanlig" GT4 har også den samme girkassen som carlos modellen har (se etter E151F på platen under panseret), min bil som er produsert i september 1990 har denne girkassen så forandringen må ha skjedd ganske tidlig.

Ellers har carlosen lettere frontfanger og bakfanger, litt kortere girspake ser det ut til, 4 hk ekstra, og en ECU som har fuelmaps til 1.1-1.2 bar istedenfor den vanlige modellen som bare har maps til 0.85 bar. Og så er det de andre baklyktene som er diskutert ovenfor :)
Ok :) Sitter bare og funderer på om det er verdt å spandere på de 30.000 ekstra det koster for en cs.. egentlig tror jeg det, spesielt fordi det er mye råere å ha en sånn bil om 10år enn gt4 :)

Legg innLagt inn:09 nov 2003 20:21
av CelicaTurbo
en CS koster nå ikke 30.000 ekstra, så langt jeg har sett er det enkelt å få en CS for 10.000 ekstra mens noen prøver å selge dem for 20.000 ekstra.

Ellers angående ECU tror jeg det er problematisk men ikke umulig. Hovedproblemet er å at wiring til ECU er litt annerledes, pluss at det er en egen ECU for den vannkjølte intercooleren som må plugges inn på et hvis. Jeg har prøvd å undersøke litt men finner ingen gode diagrammer for CS-modellen, og selv de som påstås å være for CS-modellen har ingen pinner på ECU for intercoolerstyringen. Om en Carlos ECU ikke får signal om at pumpen går og at væskenivået er høyt nok så går den i nødmodus, og det er vel ikke en ønskelig effekt? :)

Legg innLagt inn:10 nov 2003 19:46
av Bjørn E
Hvordan gjør du det når du setter på vann-IC'en på din da? Eget opplegg?

Legg innLagt inn:10 nov 2003 19:55
av Bjørn E
sindrejl skrev:
Ok :) Sitter bare og funderer på om det er verdt å spandere på de 30.000 ekstra det koster for en cs.. egentlig tror jeg det, spesielt fordi det er mye råere å ha en sånn bil om 10år enn gt4 :)
Men det som er minst rått er etter 10mnd. å oppdage at man har kjøpt en komplett ihjelkjørt CS....

Poenget mitt er at jeg er enig i at en CS er mer spesiell en en GT4, men når en kjøper 10-15år gamle biler som det finnes begrenset utvalg av på markedet så er tilstanden på bilen vel så viktig. Hadde tilbud om å kjøpe en svart CS på Elverum (kanskje en som er på forumet her nå..?) da jeg skulle kjøpe min, men hørtes så tvilsom ut at jeg slo den fra meg...

Legg innLagt inn:10 nov 2003 22:21
av CelicaTurbo
når jeg setter på vann IC på min bil kobler jeg bare pumpen til et rele slik at den starter med tenningsnøkkelen og går konstant. De fleste med CS ser ut til å modifisere slik at deres pumpe går konstant allikevel, og for min del er det den garantert letteste løsningen :)

Ellers skal radiatoren passe ganske strøkent inn istedenfor AC-radiatoren, pumpen vet jeg ikke men den skal orginalt stå under venstre lyktekasse, og ellers passer IC'en rett der som den gamle står, men gummistykket mellom IC og spjeldhuset må byttes pga litt forskjellig diameter..

Legg innLagt inn:12 nov 2003 21:21
av sindrejl
hmm jeg får forhøre meg mer om denne muligheten om jeg går for en sånn bil. men Celicaturbo.. hvordan er bilen din? er det mye feil og dyre reperasjoner? Vet jo at biler med 4wd er DYRT å vedlikeholde og lsd og turbo er heller ikke særlig billig :/

Er det svært dyr bil å ha eller tåler den mye?

Bjørn E, ja jeg er livredd for å gå på en slik felle :(

Legg innLagt inn:12 nov 2003 22:50
av CelicaTurbo
tja, det er ikke en billig bil akkurat, men det er mulig jeg har hatt noe uflaks. Jeg har eid bilen i 1.5 år og opplevd dette:

-"Hose from Hell" sprang lekk, betalte rett under 4000,- for å få dette fikset hos Toyota.
-AC-kompressorens lager er gåent og lager ulyd, har kjørt med det i ett år hittil og mottok i dag strammehjulet jeg trenger for å fjerne hele kompressoren istedetfor å fikse den. Latskap samt at det ikke var kritisk feil gjorde at dette tok tid.
-Toppfestene til demperne var slitt, laget dunkelyder når jeg kjørte over mindre humper. Kostet ca 2500,- for TRD-fester på alle hjul, tok det samtidig som jeg byttet dempere og fjærer (ikke behov, kun vedlikehold).
-Motoren napper, har ikke funnet grunnen enda.
-Byttet hjullager hos Toyota, betalte rundt 3000 for dette mener jeg.
-Den siste måneden har bremsekalipperne på begge sider fremme hengt seg opp, bytter til overhalte om kort tid.
-Jeg kan høre turboen ule når motoren er steinkald, trolig pga løs eller manglende bolt på manifolden, har ikke sjekket dette ut enda.

Så, det har vært noen problemer, men hvis du ser over listen er det kun "hose from hell" som har vært kritisk, mens hjullager og bremsekalippere har vært viktig. Resten er ting som har vært mindre viktige feil. Det koster å ha en slik bil, både med finansiering, forsikring og bruk. Men kjøper du en bil som gir et solid inntrykk så får du nok et mye billigere bilhold enn om du velger en billig og herjet bil. De er trossalt over 10 år gamle og da begynner enkelte slitedeler å ta kvelden.

Legg innLagt inn:12 nov 2003 23:51
av sindrejl
hmm.. disse feilene du har listet opp her utenom turboen er jo feil som kan komme på vanlige biler også da... ikke hatt noe 4wd problemer eller lsd sjekk altså?

Man skal vel lete lenge etter en ikke-herja cs :/

Noe spesielt jeg bør se etter btw? noen tips og triks? Når jeg ser på bil mener jeg

Legg innLagt inn:13 nov 2003 00:45
av larsst185
jeg mener (mulig at jeg er kritisk) an nesten uansett gt4 som er gått rundt 150 000 uten at noe som helst i motoren er skiftet bør man stille seg litt kritisk til.tror ingen av disse bilene blir behandla fint og mange har vært eid av folk dær viljen er større en evnen og folk som ikke forstår hvor viktig rett bruk og rett vedlikehold av disse bilene er.Jeg snakker av erfaring da jeg måtte overhale min motor rett etter at jeg kjøpte den.Ellers tror jeg at gearkasse og drivverk ellers er bunnsolid.Har kjørt min beinhardt med en meget ufin clutch (også kaldt klo kobling :D ) og har ikke antydning til slakk i noe som helst.Det er vel liten tvil om at det er en godt sammenskrudd med en meget lite feil,men når feila oppstår kan det fort kan bli dyrt da det er en rimelig innvikla bil å skru på. 8)

Legg innLagt inn:13 nov 2003 09:46
av CelicaTurbo
Som Lars skriver: drivverket er bunnsolid så du bør ikke oppleve problemer med det. Eneste må være gummiputen som omkranser bakdiffen som kan være gåen og gi et smell hvis du setter igang brått, men det er enkelt å fikse og jeg har enda ikke hørt om en bil her til lands som har det problemet selv om det høres ut som de fleste eierne i USA har opplevd dette?

Ellers er det bare de normale tingene, bilen er av en slik karakter at den blir kjørt hardt men du kan fremdeles finne bra biler. Jeg har ikke inntrykk av at tidligere eiere har vært så snill med min bil med tanke på de småtingene som ofte dukker opp, men motoren har nå godt rett over 150.000 og den henger bra sammen, ingen tegn til gåen toppakning og relativt greit oljeforbruk (ca 1liter pr 5000-6000km ser det ut til). Tror det blir en stund til det er behov for overhaling av motoren på min ihvertfall, med mindre jeg begynner å kjøre mye mer trykk på motoren :)

Legg innLagt inn:13 nov 2003 09:59
av tbergstad
Min har nettopp rundet 200k, men går som ei klokke.. Bruker omtrent like mye olje som CelicaTurbo sin. Feilene jeg har hatt er at foringene bak ble slitte. Kostet meg 800,- for nye poly-foringer. Dessuten vil ikke den røde ecu-lampa lyse..
Men har en mistanke om at min har blitt skikkelig daukjørt.. Når jeg kjøpte bilen var potta tett av sot og jeg kan ikke si at den var akkurat 204 hk da.. Men kjørestilen min er noe spesiell, Jeg brågir aldri gass og girer nesten aldri under 4000 oMin. (utenom på kald motor selvsagt..) Både olje og drivstoff-forbruk har gått ned siden jeg hentet bilen hos forhandleren. :)

Legg innLagt inn:13 nov 2003 20:59
av sindrejl
hihi du fikk virkelig avsota den ja ;) høres ut som min kjørestil :D

Legg innLagt inn:13 nov 2003 21:00
av sindrejl
høres ut som en god bil dette, iallefall hvis drivverket er så solid som dere sier :) spørs om det blir en gt4/cs jeg får satse på :)

Legg innLagt inn:13 nov 2003 23:01
av CelicaTurbo
et annet tips: clutch er dyr å bytte så vær enten sikker på at clutchen tar godt om du løser den kjapt med litt pådrag i 5. gir, eller at den nylig er byttet.. og forhør deg klart om oljeforbruk så klart, slik at du kan komme tilbake senere om det viser seg at motoren sluker olje..