Legg innLagt inn:16 okt 2006 20:54
Nei dessverre - gjør ikke det.
Toyota Sportscar - Owners Group Norway
http://www.ts-ogn.no/phpBB3/
TurboKnut skrev:Nei dessverre - gjør ikke det.Okai
Makari skrev:Men ifølge statsbudsjettet så vil biler som det ikke oppgis co2 bruke de gamle satsene...Det er vi klar over og det er også nevnt i diskusjonen, spørsmålet er om det tallet vi kjenner er offisiellt eller ikke. Jeg antar at slagvolum vil bli brukt slik som det står i linken du gav der. Men, de gamle satsene vil nok ikke brukes, i det offisielle budsjettforslaget som jeg lastet ned stod satsene for vekt, hk og CO2, samt en tabell for motorvolum der hvor CO2 ikke kunne brukes.. de satsene er forskjellig fra de eksisterende men jeg har ikke giddet å sette meg ned for å regne ut hvilken betydning det har for Supra eller andre biler, spesiellt siden det er ubestemt hva som kommer til å skje med bruksfradraget som har en like stor påvirkning på avgiftene som må betales..
http://www.nippon.no/co2_gamlebiler.jpg Lånt fra bilforumet
CelicaTurbo skrev:VG sine sider Dine Penger har lansert en kalkulator for utregning av nye avgifter, også basert på slagvolum istedenfor CO2 for biler hvor dette tallet ikke er offisielt. En grov utregning jeg gjorde tyder på at en 95-modell europeisk Supra med 320hk koster knapt under 40.000 mer å registrere, mens en japansk Supra med 280hk vil koste ca 28.000 mer å registrere enn tidligere.. Det er altså med 11 års bruksfradrag, som vil ha en ganske stor effekt på avgiftsnivået..dette var jo ikke SÅ ille som først antatt da.
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=135450
CelicaTurbo skrev:En grov utregning jeg gjorde tyder på at en 95-modell europeisk Supra med 320hk koster knapt under 40.000 mer å registrere, mens en japansk Supra med 280hk vil koste ca 28.000 mer å registrere enn tidligere.. Det er altså med 11 års bruksfradrag, som vil ha en ganske stor effekt på avgiftsnivået..Hvilke parametre har du brukt da? Det så misstenkelig lite ut i forhold til de bilene jeg har sjekket på...
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=135450
CelicaTurbo skrev:parametre brukt er 320hk og 280hk, samt 1600kg og 3000 i slagvolum. Det er så klart en del i avgifter men bruksfradraget slår differansen en del ned.. Slik det ser ut er at om man regner med CO2 som grunnlag utifra det tallet vi kjenner så slår det meget negativt ut, men det er ganske lite trolig at CO2 vil bli brukt som grunnlag på midt-90-modell Supra, og sannsynlighvis ikke på noen JDM-Supra i det hele tatt pga forskjeller i hvordan CO2 måles etter europeisk standard..Vi kan bare håpe på at de ikke har tilgang på co2-tall... Men om de gjør det så er vi fecked...dessverre
TOYPARTS skrev: om avgiftene skulle stige med 75000,- så er vel spørsmålet: hvem gidder å betale 75000,- ekstra for en slik bil?De som også må betale ca. det samme i tillegg for en annen tilsvarende sportsbil...denne avgifta vil ramme alle biler med mer enn den minste strikkmotor
TOYPARTS skrev: hva skjer med bruktmarkedet?, og en siste ting, hvem gidder å betale la oss si ca 50k mer for en allerede overpriset bil i norge?Er markedet som råder....supply and demand...er ikke det samme som overprising
TOYPARTS skrev: Mkiv er en allerede tungsolgt bil, tror ikke det blir lettere om den stiger med 50k.Sant nok...men hvem sa at ting skal være lett? Utfordringer må man ha
TOYPARTS skrev: Kun min mening.
Man finner jo samme problematikken på mk3.