Side 2 av 2
Legg innLagt inn:15 okt 2006 22:15
av Edvin
Jeg hadde også en tikkelyd i MK2'en min, det viste seg å være det staget som "Mr2 Mk2" snakker om..
Legg innLagt inn:19 okt 2006 22:42
av Rømmling
kan det vær dysene som jeg hører. kan det bli feil i dem, slark eller noe så det blir ekstra tikking i dem? har en tikke lyd fra motoren og den høres mest ut til at den kommer fra innsugs manifoilen. rett under der det står 16valve (se bilde) er det noe å gjøre med dette.
har sjekket om alle ting i moerådet rund er dere mener lydet til MR2even snakker om.

Legg innLagt inn:20 okt 2006 15:33
av Mr2 Mk2
Rømmling: Har du prøvd å stengene spjeldene til ACIS og se om lyden forsvinner?Er temmelig sikker på at problemet ligger der...
Legg innLagt inn:20 okt 2006 17:17
av Rømmling
altså der pilen på bildet er så den (den runde tingen er ACIS) trykke det staget max inn? jeg har prøvd å holdt på alle deler i nærheten av den. og lyden kommer fra mere mitt på inn på innsuget. men så klart skal jeg prøve ja.
hva er det ACIS gjøre egentlig, og hva skjer når jeg trykker den inn?
Legg innLagt inn:21 okt 2006 16:53
av Mr2 Mk2
Rømmling skrev:hva er det ACIS gjøre egentlig, og hva skjer når jeg trykker den inn?
Det er den som åpner ved rundt 4500rpm, det er kort fortalt bare et "ekstra luft kammer", når du vrir på "staget" åpner du noen spjell som tetter "kammeret".
Legg innLagt inn:23 okt 2006 10:25
av Rømmling
la merke på det når jeg kjørte forbi noen i helga at når jeg runda 4500rpm så begynte det å bli mye hvit røyk bak meg. Normalt??
men i vertfall når bilen sto på tomgang så var den lysen der ja og når jeg trykkte inn ACIS staget max inn så ble lyden mye mindre ja. hva er det da som er galt eller skal det være slik?
så det tyder vel på at jeg bør demontere ACIS spjellet da vell.
noe jeg bør passe på. Fjerer som har lett for å sprette vekk? slike ting som man er etter på klok på.
bare stremme fjera og ikke no mere. rensing av noe eller?
Legg innLagt inn:23 okt 2006 22:30
av Mr2 Mk2
Rømmling skrev:så det tyder vel på at jeg bør demontere ACIS spjellet da vell.
noe jeg bør passe på. Fjerer som har lett for å sprette vekk? slike ting som man er etter på klok på.
bare stremme fjera og ikke no mere. rensing av noe eller?
Er ganske rett frem,ingen overraskelser eller ting man blir etterpå klok av.Det er ikke akkurat en fjær men mer som et "klips" som holder stagene spjeldene er skrudd på.Det er også en justeringsskrue på vakumklokken,men les hvor den skal stå før du tukler med den

Legg innLagt inn:24 okt 2006 08:27
av Rømmling
Mr2 Mk2 skrev:Rømmling skrev:så det tyder vel på at jeg bør demontere ACIS spjellet da vell.
noe jeg bør passe på. Fjerer som har lett for å sprette vekk? slike ting som man er etter på klok på.
bare stremme fjera og ikke no mere. rensing av noe eller?
Er ganske rett frem,ingen overraskelser eller ting man blir etterpå klok av.Det er ikke akkurat en fjær men mer som et "klips" som holder stagene spjeldene er skrudd på.Det er også en justeringsskrue på vakumklokken,men les hvor den skal stå før du tukler med den 
hvorfor skulle jeg røre denne da.
hva er det jeg må stremme opp da. "klipset" som holder spjelet? sier det seg selv når man skrur opp eller?
Legg innLagt inn:24 okt 2006 20:29
av Mr2 Mk2
Rømmling skrev: hvorfor skulle jeg røre denne da.
Fordi det er mulig å justere vinkelen på spjeldene så du blir kvitt noe av lyden..
Rømmling skrev:hva er det jeg må stremme opp da. "klipset" som holder spjelet? sier det seg selv når man skrur opp eller?
Bingo...
Legg innLagt inn:25 okt 2006 12:27
av Rømmling
Mr2 Mk2 skrev:Det er også en justeringsskrue på vakumklokken,men les hvor den skal stå før du tukler med den
Lese mere hvor?
jeg har haynes bok om celica'n. Står det der?
men det skulle holde med å stremme klipses da vel
hvilken av haynes og Chilton bøkene er best?