Side 2 av 7

Legg innLagt inn:22 nov 2006 18:06
av Stiansen
Kilgallon skrev:Supraene går vel for fort for de gamle krøpplingene på BT.
Helt sikkert :?

Legg innLagt inn:22 nov 2006 21:21
av @lpher
Fikk telefon fra en herremann i dag tidlig som holder på å sette skilt på en "lett trimmet" JDM-Supra....og det var ihvertfall ikke bare-bare.... Han var ihverfall full av bannskap ang. div. biltilsyn/trafikkstasjoner og ikke minst diverse numnuts "i bransjen" som lover å "regge bilen for deg for 25k" tydeligvis uten å ha full kjennskap til hva dette innebærer.

Men så dedikert som vedkommende er så har jeg full tro på at prosjektet hans blir gjennomført....on time ;)

Legg innLagt inn:27 nov 2006 11:39
av 2fAst
azt: sender deg ett mob nr på pm,så kan du jo ringe å høre om han fortsatt ordner det.... :wink:

Legg innLagt inn:29 nov 2006 08:14
av azt
ikke fått no pm 2fAst

Legg innLagt inn:29 nov 2006 12:53
av Tore
Er det noen som vet hvor mye det koster å godkjenne/registrere i england? Ser dette som siste, og muligens eneste utvei nå :cry:

Legg innLagt inn:29 nov 2006 13:06
av Kilgallon
Tore skrev:Er det noen som vet hvor mye det koster å godkjenne/registrere i england? Ser dette som siste, og muligens eneste utvei nå :cry:
du får vel ikke norske skilter på den da?
er jo verdt i prøve BT da... får jo ikke noe annet enn nei da.

Legg innLagt inn:29 nov 2006 13:35
av øf
det var da svært hvor mye BT har imot supra :cry: .vurderer sterkt å regge den ene jdm-supraen min i sverige.

Legg innLagt inn:29 nov 2006 14:50
av Kilgallon
Hvordan fungerer det å registrere bilen i utlandet?
Vil man da kunne få norske skilter på den?
Er det sånn at man får den registert i utlandet, og så betaler man registreringsavgiften i Norge, for så å få norske skilter på den?

Legg innLagt inn:29 nov 2006 16:49
av Andy_Celica
Kilgallon skrev:Hvordan fungerer det å registrere bilen i utlandet?
Vil man da kunne få norske skilter på den?
Er det sånn at man får den registert i utlandet, og så betaler man registreringsavgiften i Norge, for så å få norske skilter på den?
Jepp stemmer.
Vet at endel store firmaer i sverige som http://www.j-spec.se og extreme-carz.com registrer bilene i england før de blir registrert, det er pga at det er mye lettere å registrere en bil i england og når den først er registrert i eu, så er det ikke noe problem å registrere den i et annet eu/eøs land etterpå.

Legg innLagt inn:29 nov 2006 18:18
av WRC
Andy_Celica skrev:
Kilgallon skrev:Hvordan fungerer det å registrere bilen i utlandet?
Vil man da kunne få norske skilter på den?
Er det sånn at man får den registert i utlandet, og så betaler man registreringsavgiften i Norge, for så å få norske skilter på den?
Jepp stemmer.
Vet at endel store firmaer i sverige som http://www.j-spec.se og extreme-carz.com registrer bilene i england før de blir registrert, det er pga at det er mye lettere å registrere en bil i england og når den først er registrert i eu, så er det ikke noe problem å registrere den i et annet eu/eøs land etterpå.
Det er dette som var den såkalte untaksregelen da :D
Tidliger kunne man hente inn en Jspec supra fra Uk, som var registrert der, for så å enklere få godkjent den her.
Dette gjelder biler tatt inn fra et Eøs land eller USA.
Det som biltilsynet fant ut, med tips fra et japanbilimportfirma, var at supra tatt inn fra Japan til Uk, ble regget der uten krav til typegodkjennings papirer, altså ble de registrert inn i Uk på "untak". i følge norske lover.
Sannheten er at i Uk kan man importere hvilken som helst bil som er gamlere en 10år, og bare legge frem MOT (eu-godkjenning) ordne opp i noen papirer, og få skilt.
I allefall, så forandret biltilsynet, etter påpakning av veidirektoratet i april/mai 2006 reglene for untaksregistrering av biler.
Det de forlanger nå er at bilen du tar inn, som er registrert i et eøs land/usa, må være registrert etter "normale" regler i det landet den var registrert. Det må legges frem papirer som viser at din bil ikke har blitt regisrert inn i det tidligere landet etter noen form for fritak eller untak etter normale importregler.
Som nevnt tidligere opp her, så har det vist vært noen personer som har tipset veidirektoratet om at de reglene som lå til grunn før, ikke var riktige, og at burde forandres. Dette pga at disse personene selv da kunne selge sine registreringsløsninger/dokumenter.
Så untaksregelen kan nå da kun brukes på supra importet fra USA og supra ny solgt i UK, altså UK_spec. Biler som kommer fra Japan må ha typegodkjenningspapirer for å slippe igjennom.

Legg innLagt inn:29 nov 2006 18:42
av tommis
Dette stemmer. For jeg godkjente min JDM m/engelsk vognkort i mai/juni i år. Men det var bare så vit den gikk igjennom fordi det foregikk en regelendring. Men siden min bil var tatt inn til Norge i 2005 ble den godkjent :mrgreen:
Så min og WRC sin var de siste som vart registert på den måten i Norge.
Men en mulighet kan jo være å registrere den først i England, så ta den med til Sverige å reistrere der, og til slutt kjøre inn på BT i nisseluelandet vårt.

Legg innLagt inn:29 nov 2006 19:11
av Kilgallon
tommis skrev:Dette stemmer. For jeg godkjente min JDM m/engelsk vognkort i mai/juni i år. Men det var bare så vit den gikk igjennom fordi det foregikk en regelendring. Men siden min bil var tatt inn til Norge i 2005 ble den godkjent :mrgreen:
Så min og WRC sin var de siste som vart registert på den måten i Norge.
Men en mulighet kan jo være å registrere den først i England, så ta den med til Sverige å reistrere der, og til slutt kjøre inn på BT i nisseluelandet vårt.
Blir jo meget dyrt dette da, for ikke å snakke om tungtvindt..

Reg. av JDM Supra

Legg innLagt inn:04 des 2006 15:24
av InToTheBlue
Nettop funnet ut at BT har stoppet all import av japanske biler. Grunnen er at Tuv papirene som har blitt brukt gjelder europeiske biler og ikke japanske.Nå må man ned til Tuv og evt.skaffe orginalpapirer på bilen man skal registrere. Dette er VELDIG dyrt.

Re: Reg. av JDM Supra

Legg innLagt inn:04 des 2006 21:15
av Kilgallon
InToTheBlue skrev:Nettop funnet ut at BT har stoppet all import av japanske biler. Grunnen er at Tuv papirene som har blitt brukt gjelder europeiske biler og ikke japanske.Nå må man ned til Tuv og evt.skaffe orginalpapirer på bilen man skal registrere. Dette er VELDIG dyrt.
Å dette er du sikker på? BT har vel ikke myndighet til å foreta noe slikt...
Må vel komme en lovendring først, noe ikke jeg har hørt noe om.

Legg innLagt inn:04 des 2006 23:36
av TurboKnut
Det stemmer nok det.

Det er en gruppe som er nedsatt av Vegdirektoratet som kaller seg SFOOR som har stanset all registrering av japanske biler (Skyline, Supra, Evo, RX7 etc).

Grunnen er at det tidligere har blitt fusket med TüV dokumenter (som vi har lest om tidligere), pluss at de mener at det er stor forskjell på biler produsert for det Europeiske markedet og det Asiatiske. De har vært i kontakt med TüV og TüV har bekreftet at de har brukt bakgrunnsmateriale fra tyske typegodkjenninger på enkelte av underlagsdokumentene når de har utstedt TüV papirer til japanske biler.

På bakgrunn av dette har Vegdirektoratet skrevet brev til TüV der de sier at det IKKE skal utstedes TüV dokument på japanske biler til Norge.

Og har man allerede fått et slikt dokument, så gjelder det ikke som dokumentasjon på at en japansk bil kan godkjennes i Norge lenger - selv om det som evt står i dokumentet er riktig (eller galt). For at et TüV dokument skal være "gyldig" må alle underlagsdokument fremlegges for denne gruppen i VD som da avgjør om bilen kan registreres eller ikke.
Og det er opp til vedkommende som skal registrere bilen å bevise at den tilfredstiller de krav som Vegdirektoratet i Norge stiller for at den skal kunne registreres.

Og underlagsdokumenter får man som regel ikke utlevert før man selv har vært og testet biler hos TüV.
Og det koster flesk...
Så på det nåværende tidspunkt ser det ut til at det er umulig å få skilt på en høyrerattet bil fra Japan.