TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Virker som tenninga retarderer ved pÃ¥drag, hjelp...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#205050  av csstian

wickeddark skrev:
CelicaTurbo skrev:Trodde du nylig hadde kjøpt nye kabler jeg? Slitte tennpluggledninger kan føre til dette men det er ikke akkurat forbruksvare med kabler..

Sjekk diagnose en gang til og vær sikker på hva som faktisk skjer. Om du har feilkode 51 for spjeldsensoren så vil ikke ECU låse tenningspunktet når du justerer og du justerer dermed helt feil.. Den feilkoden er relativt vanlig.. vær obs på at feilkoden også vil dukke opp og ecu vil ikke lengre låse tenningen om du rører gasspedalen, så hold foten vekk fra den ;)

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

ja skulle være nye kabler på bilen. Byttet for under ett år siden. Resten byttet jeg rett etter jeg fikk den. Men skal prøve å bytte kablene også, like greit å ha det gjort. Skal gå over tenninga selv en gang til, og sjekke at den faktisk ikke viser feilkoder. Lampa skal altså blinke rytmisk om alt er i orden?
Ja med rytmisk blinking er det ikke feilkoder

#205059  av wickeddark

Feilkode 34 og 51 ser det ut til.

#205066  av wickeddark

Da tok jeg av batteriet for å fjerne dem kodene, og motorlampa blinket hurtig og konstant. Ser det som gir feilkode 51 er når jeg slår av varmevifta helt, da starter kjølevifta til radiator, og den går helt til jeg slår på varmevifte. Da detter turtallet også ned på 500 omin, og dermed forårsaker kode 51. 34 regner jeg med er pga fuelcut?

Fikk da sjekket tenning og denne var riktig. Mulig 9.8. Stilte på nytt for å være sikker, og jeg landa på 10 igjen. kommer jo litt ann på hvordan mann ser ned også, står jeg litt skjevt så flytter jo merke ørlite på seg.

Finner heller ingen vakum lekasje. Får håpe det er ledningene, hater å drive å feilsøke :D Særlig i ett så ukjent og særdeles trangt motorom.

#205074  av CelicaTurbo

da er nok tenningen justert korrekt også.. kanskje verdt å bytte tennpluggkabler om det er sjangs for at de ble byttet til brukte kabler forrige gang, men det er igrunn et skudd i mørket. Jeg har sittet på med en bil en gang som hadde problem med tennpluggkabler og når trykket steg over et vist nivå mast bilen draget og motoren endret markant motorlyd til en slags "braaaaaaaa"-lyd...

Snodig det der med varmeviften men feilkoden er også knyttet til AC-systemet så mulig at det forklarer den saken. Jeg antar det er AC-viften som starter også men hvorfor den gjør det når du skrur av kupeviften har ikke jeg peiling på.. men men, kode 51 er en av de få kodene som ikke lagres men kun vises mens feilen er tilstede. Altså gjør det ingen forskjell å nullstille ecu der. Feilkode 34 er fuelcut pga høyt turbotrykk ja, og er lagret helt til ecu er nullstilt ved å koble fra batteri eller sikring :)

#205085  av wickeddark

Tenkte på en liten sak til, den bc jeg kjøpte, den har ett lite hull midt i, det vil si at den ikke blir helt tett. Men dette vil vel ikke være det samme som falsk luft? Og dessuten så blir ikke gjengene helt tette heller, selv med gjengetape på. Kan det være der? Eneste jeg klarer å se som kan skje da er at jeg får litt ustabilt trykk, men det får jeg faktisk ikke. Ligger på 0.7 ved max, og den holder det helt ut, selv om bilen nøler litt.

#205120  av CelicaTurbo

Det skal være et bittelite hull i såkalte "grainger"-ventiler, altså ventiler med en fjør og kule inni til forskjell fra en "bleed"-ventil som har en nål du skrur på. Hensikten med det hullet er at når du går av gassen så blir kulen i boostcontrolleren presset inn av fjæren slik at ventilen lukker (trykket fra innsuget holder ikke ventilen åpen lenger), men problemet da er at ventilen også holder trykket i slangen mellom ventil og wastegate oppe slik at wastegate ikke lukker seg når du slipper gassen ved f.eks girskift, og med helt åpent wastegate tar det laang tid å få opp turbotrykket igjen.. Så, det lille hullet skal sørge for at trykket i denne biten av slangen forsvinner når trykket også forsvinner på andre siden av ventilen..

Om du har stabilt trykk til tross for lekkasje i ventilen så er nok lekkasjen så ubetydelig at det ikke har noe å si for driften av motor.. om lekkasjen var større enn minimal så hadde du hatt problemer med å begrense turbotrykket i det hele tatt.

#205156  av wickeddark

Det er en slik med fjær å kule i ja. Merker ikke no lav spoolup heller, tvert om syns jeg den virker raskere, men det kan heller ha sammenheng med at jeg hadde tenninga på 8 grader før.

#205163  av CelicaTurbo

skal normalt virke raskere med en slik ventil ja men poenget mitt var ihvertfall at uten det lille hullet hadde du fått problemer med å bygge trykk etter girskift ;) 8 grader tenning kan faktisk gi kjappere spool enn 10 grader men det er vel også eneste fordelen med å justere tenningen i den retning..

#205222  av sindrejl

jeg fant feilen på min bil om det kan hjelpe deg.. en vakuumslange hadde hoppa ut pga høyt trykk.

#205238  av wickeddark

Har sjekka alle vakum, så tror ikke det er det. Kan selvsagt være en som ligger godt gjemt da, men ser om jeg tar av en vakumslange, så øker turtallet, og det stabiliserer seg ikke før jeg setter den på igjen. Min ligger på 800 der den skal ligge nå.

Jeg har ca -0.75 i vakumtrykk nå, er det lang fra det som er riktig?

#205242  av sindrejl

den som hoppa av til meg gikk iallefall ifra map sensor.. men idet jeg skriver dette slår det meg at du har jo ikke map sensor :(

#205251  av Larsen

wickeddark skrev:Har sjekka alle vakum, så tror ikke det er det. Kan selvsagt være en som ligger godt gjemt da, men ser om jeg tar av en vakumslange, så øker turtallet, og det stabiliserer seg ikke før jeg setter den på igjen. Min ligger på 800 der den skal ligge nå.

Bruk startgass og spray over alle slanger. Hvis turtallet synker så har du en lekasje.

#205290  av wickeddark

sindrejl skrev:den som hoppa av til meg gikk iallefall ifra map sensor.. men idet jeg skriver dette slår det meg at du har jo ikke map sensor :(
hehe, stemmer det. Skulle gjerne hatt :D Finere lyd av wastegatesurge :twisted:

#205292  av wickeddark

Larsen skrev:
wickeddark skrev:Har sjekka alle vakum, så tror ikke det er det. Kan selvsagt være en som ligger godt gjemt da, men ser om jeg tar av en vakumslange, så øker turtallet, og det stabiliserer seg ikke før jeg setter den på igjen. Min ligger på 800 der den skal ligge nå.

Bruk startgass og spray over alle slanger. Hvis turtallet synker så har du en lekasje.
Sprayet overalt der jeg kunne finne vakumslanger, ingen endringer såvidt jeg kunne høre. Men husker fra tidligere biler at det ikke altid er like enkelt å få fram de feila om lekasjen er minimal. Og evt kanskje bare lekker ved trykk. Men blir det ikke bra med pluggkabelbytte så får jeg investere i en svær rull med silicon slange
:D