TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 2x TS-W8102SPL i mr2?!

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#207383  av OrIoN89

Fikk T/S parameterene på elementet.

Driver Properties
Name: TS-W8102SPL
Type: Standard one-way driver
Company: ESX, Inc.
No. of Drivers = 1
Fs = 23.2 Hz
Qms = 5.72
Vas = 70.14 liters
Cms = 0.06 mm/N
Mms = 800.1 g
Rms = 20.37 kg/s
Xmax = 15.4 mm
Xmech = 23.1 mm
P-Dia = 339.9 mm
Sd = 907.3 sq.cm
P-Vd = 1.413 liters
Qes = 0.33
Re = 3 ohms
Le = 5.56 mH
Z = 3.6 ohms
BL = 33.64 Tm
Pe = 3000 watts
Qts = 0.31
no = 0.256 %
1-W SPL = 91 dB
2.83-V SPL = 90.49 dB

Satt å prøvde meg litt fram, men jeg har ikke så masse erfaring når det gjelder så store anlegg som dette.

Dette kom jeg fram til;

Box Properties
Name:
Type: Vented Box
Shape: Prism, square
Vb = 55 liters (to elementer,.. 110 liter)
Fb = 26.55 Hz
QL = 6.848
F3 = 29.73 Hz
Fill = normal
No. of Vents = 2
Vent shape = round
Vent ends = no flush
Dv = 100 mm
Lv = 1120 mm

Bilde

Vet det er mange som har en del peiling her, så gi gjærne egene forslag osv. Lurer bare på om dette blir noe å dragge med, for virker som jeg får så liten effekt ut.

En annen ting er at det må bli veldig veldig vanskelig å få ut 110 liter av bilen. Jeg kan kanskje utnytte en stor del i taket, men jeg vet ikke hvor hvidt det er verdt det. Kanskje jeg må minske høytaller volumet, ELLER så må jeg gå for ett element.

Ørjan

#207486  av Shyggen

hvor i all verden har du tenkt å finne fram strøm til dette? er ikke enkel strøm regning

3000watt / 12v = 250ampere å dette var til en sub? x 2 med 2 så får
du jo 500amp.. å ledninger til 500amp? må vell være litt større en 52mm..
Ã¥ dette er kun til subbene :)

å hvor mange dynamoer å kondensatorer skal du klare å presse inn i bilen?

#207490  av OrIoN89

Haha.. :lol: En enkel tommefingerregel sier 1 Farad kondis, per 1000 watt(rms, that is).. Det vil si sånn ca 6 farad... Og det blir usannsynelig dyrt om jeg skal kjøpe 6 farad hvær for seg ja.. ;D Hehe.. Men jeg kommer ikke til å kjøre på 6000W til dagelig da, jeg ikke kommer til å ha sånn passe tinnitus da... Tror elementene blir drevet helt greit på lav effekt, da de har grei sens.

http://caraudiosecurity.com/shop/produc ... /3635.html

Vurderer å kjøpe den på 12 farad der, da det kommer til å holde i lange baner.. =) Rimelig pris også.. eneste er at den kommer nok ikke til å passe designet jeg kommer til å kjøre, så kanskje jeg endrer den noe.

Kabler ja.. Noen som har noen tips? Monstercabel hadde jeg tenkt meg, men ja.. vi får se... Men jeg trenger mer tips til kasse, og kasse volum og port...

Porten skal jeg få en venn av meg til å sveise, da denne blir veldig lang... ;D hehe... Skal prøve å få han til å sveise det slik at det ligner noen fete enderør.. :lol:

Ørjan =)

#207495  av OrIoN89

Ja så klart.. Blir vel å fylle bilen med så masse batterier jeg bare får plass til tenker jeg.. ^^ Må ha ny dynamo, men noen som vet hvor masse dette koster?

Ørjan

#207513  av OrIoN89

Nei ingen motorvarmer her nei ;D hehe.. vi får først se åssen det går med en vanelig dynamo, så får vi se.. ;D hehehe..

#207606  av WaxFraq

hehe...sykt prosjekt!! ca. noe i den duren jeg kunne ha starta med det...
hvis du skal bruke org. dynamo, så kan du like gjærne bestille deg en eske med nye børster med en gang...

men en ting..ser det er mange som har peiling her så..jeg fyrer løs...

for noen år siden hadde jeg en golf..der hadde jeg en åpen kasse med 12" cervin vega sub..dreiv dette med en relativt seriøs pheonix gold forsterker...sammen med dette hadde jeg en 1.0 farad kondis og infinity reference 6x9"...

hva skal man med en kondis på 50 farad??? og hvordan skal du greie å lade opp den for hver gang den skal levere "litt"???
http://caraudiosecurity.com/shop/produc ... /3766.html

dette spiste børster...å med tanke på hva du skal til å bygge her nå...
joda.. :shock: kjør på...men for oss andre med bilder etter hvert..!

skal bygge anlegg i helga i min mr2..men det blir snakk om litt annen størrelses orden det da..
det blir pioneer frontsett, pioneer bak stolene, kicker forsterker,
jbl aktiv(jaja) sub istede for oppbevaringsboks mellom stolene og sony mex-r1 spiller...gleder meg.. =)

kan man ha dype frontsett høytalere?? mine er 6"x 6,6cm...
(sorry for at jeg lånte tråden din litt...men rock on! blir kongefett!!)

#207610  av OrIoN89

Hehe.. Ja hvorfor ikke 50 farad?! :lol: Nei jeg skjønner ikke helt hva man skal med det, men det vil jo alltid stå oppladet og klar, hver gang man skal trenger "boost" til forsterkerene da. Og når man ikke trenger noe strøm, så vil jo batteriene stå å lade den opp, så vil jo tro at batteriene vi konstant så å opplade kondensatoren da.

En ting som bekymrer meg litt ved en slik kondensator, er at det vil jo ta lengre tid før den blir fullt oppladet, men når den blir brukt, vil ikke spenningen synke like fort som før og den vil kunne levere mer strøm.

Og husk den blir ikke fullt utladet hvær gang det "slår" i bassen ;)

Vet ikke om du var ironisk eller ikke jeg, men det virker som det kunne vært en fordel med en sånn stor kondensator, da det ikke ville slite så masse på batteriene(, Ikke så masse peak strøm, men mer kontinuerlig)..

Ørjan :)

Edit: Gi oss bilder du også waxfraq;D

#207621  av Shyggen

til syvende å sist er det dynamoen som lader opp alt.. :) å leverer dynamoen max 65amp.. ja.. da har du 65amp.. med mindre du lar den lade i en evighet.. å svir børster som tidligere nevnt.. :)

med mindre du har den koblet til 220v lader vær gang du stopper bilen.. :)

u gonna need alot of freakin powah :D

#207647  av OrIoN89

Okai, men hvor får jeg en god dynamo da? skal jeg kjøpe noe fra toyota, elelr er det bedre/billigere valg? =)

Jeg kan fint gå helt ned i kasser på 35 liter per element, så tror ikke det blir noe problem å kunne få plass i bilen. Resten får jeg tune etterpå, om det ikke blir som jeg ønsket.

Ørjan

#207698  av Shyggen

om det it blir som du ønske.... håpe du ønske dæ alot of amps...

ifåfall.. nøtte it å spe på med kondiser om du it vet ka de gjør å kozn de jobba.. å kozn de kondisan får strøm.. å kossn den kommer dit osv..

SERIØST, snakke du om å bygge SERIØST.. kom med noen seriøste plana.. så ska vi tipse.. ikke fantaser me det værste a det værste i en minibil..

sorry.. men, så mener jag... :S :oops:

#207707  av OrIoN89

Jeg vet åssen kondensatorer virker. De får strøm fra batteriene, som igjen får strøm fra dynamoen. En kondensator er mye mer enn dette, men orker ikke å liste opp dette her. Kunne heller laget en thread om hvordan den brukes, og hvorfor man (helst) skal bruke det etc.. Ett bilanlegg blir aldri bedre enn det svakeste ledde (delen) og det hjelper ikke bare å ha den beste kondensatoren, uten at anlegget ikke drar nytte av det, og ikke klarer å følge med. Det hjelper heller ikke å ha den beste dynamoen, uten å ha noen mulighet til å lagre strømmen.

Bare sier at når jeg først skal kjøpe en god kondensator, kan man jo ta det på øverste hylle.

Ørjan

#207753  av Shyggen

hehe :) beklager den nedtalende posten :D va ikke helt på stasjon når jeg skrev den :D måtte flire litt når jeg leste den nu :) hehe

va på studentfest :)

#207763  av OrIoN89

Hehe.. Det er greit ;D Den hadde jo noe konstruktivt da.. Ikke alle/mange som vet hvordan en kondensator virker etc, og det er ikke ett lett prosjekt. Men jeg vil prøve å gjennomføre det, når jeg får tid/penger osv.. Kanskje i Juleferien,.. kanskje til sommeren.. I påsken skal jeg til Polen å hellakkere og sette på kit tror jeg, men vi får se litt. Jeg setter lydanlegg forran det meste, og ville kanskje satt inn anlegg før styling, men det er en god kamerat av meg som skal nedover til Polen, som jeg skal bli med. Han har også en leilighet der nede, som vi kan bo i :lol:

Men tanker jeg skal klare å gjennomføre det, men jeg vil gjøre dette med god tid, slik at jeg får lagt ekstra "kjærlighet" i bilen.. :lol: Hehhe.. Men hvem gjøre vel ikke det i en Mr2.

Ørjan