Side 2 av 3
Legg innLagt inn:18 nov 2006 15:07
av Larsen
Problemet er at andre motorer kan ha større vekt og eventuelt endre tungdepunkt på bilen. Er en av grunnen det skal dokumenteres.
Legg innLagt inn:18 nov 2006 23:07
av jumbo
Jeg hadde og trodd at vekt burde blitt et tema (og er jo uansett det i forhold til avgift), men etter grov beskrivelse av ombyggingen fikk jeg muntlig bekreftet fra bt drammen at de har null problem med å godkjenne iht effekt så lenge jeg kan dokumentere at bilen tåler effekten.
Er mulig vekt fortere kunne blitt et tema dersom det var snakk om en mer drastisk ombygging - vektendring mellom to relativt like 2 liters firere er jo nødvendigvis minimal.
Legg innLagt inn:26 nov 2006 22:37
av Dr.Ling
Det er surt, men jeg skal "dra kortet" snart jeg også, så ombyggingen kan komme igang. Må nesten få igang dette før nyttår. I mitt tilfelle blir det akkurat dobbelt så dyrt å betale effektøkningen etter nyttår vs før.
Det var nevnt tidligere at straffen for å ikke ha det godkjent (dvs hvis biltilsynet tar kontroll og aner noe muffens med antall hk i vognkortet og hvordan det ser ut under motorlokket) kan være å måtte betale for hele effekten, uten bruksfradrag, vet noen dette sikkert?
Jeg skal prøve å få hjelp på Toyota her, jeg har hintet frempå flere ganger til de i delelagerskranken, men skulle tro jeg bad dem om å stikke tissen i et vepsebol (jeg kan skrive "tissen" ikke sant?) ut fra reaksjonen jeg får.
Legg innLagt inn:27 nov 2006 23:13
av mralp
Re Dr.
Ja, flere som har blitt tatt. Endel har også lagt ut scan av blanketten på bla bilforumet og andre fora. Det er ca 3 ukers betalingsfrist, deretter ca 12% rente på ubetalt beløp. 0 fradrag

Legg innLagt inn:28 nov 2006 00:21
av Dr.Ling
mralp skrev: Endel har også lagt ut scan av blanketten på bla bilforumet og andre fora. Det er ca 3 ukers betalingsfrist, deretter ca 12% rente på ubetalt beløp. 0 fradrag 
Tar gjerne imot link.... har prøvd å finne dette på bilforumet, men uten hell.
Legg innLagt inn:28 nov 2006 15:58
av aneriks
Dr.Ling skrev:
Tar gjerne imot link.... har prøvd å finne dette på bilforumet, men uten hell.
http://www.bilforumet.net
Legg innLagt inn:28 nov 2006 20:53
av Biggen
Men er det ikke sånn at hvis bilen har vært registrert i Norge i 10 år eller mer så er det ingen avgifter å betale ved efekt økning.....??!!
Legg innLagt inn:28 nov 2006 21:01
av jumbo
Du får uansett pes dersom du ikke har det godkjent
Legg innLagt inn:29 nov 2006 08:16
av CelicaTurbo
Biggen skrev:Men er det ikke sånn at hvis bilen har vært registrert i Norge i 10 år eller mer så er det ingen avgifter å betale ved efekt økning.....??!!
Det stemmer jo det, men som jumbo skriver får du uansett pes om bilen ikke er godkjent, og, bare for å gjøre det klart: grunnen til at biler som blir fersket med trim kan få faktura på hele avgiftsbeløpet uten årsfradrag er at tollvesenet kan ikke vite når motortrimmen ble utført, og antar dermed "worst case" at motortrimmen var utført rett etter import, altså uten årsfradrag. Alle biler registrert i Norge før 1.1.1996 slipper avgifter, eller alle biler som har vært registrert i landet lengre enn ti år slipper avgifter. Siden det nå er 2006 vil det si at vi endelig er i det året hvor 10-årsregelen blir effektiv så ettersom tiden går kan også biler som er registrert etter 1.1.1996 slippe alle avgifter. Men, det er en viktig forskjell: biler registert før 1.1.1996 er ikke berørt av loven om disse avgiftene og det er derfor de alltid slipper avgift. Biler som er registrert etter 1.1.1996 men har vært registrert i Norge lengre enn 10 år slipper også avgift, men, om en slik bil blir avslørt trimmet uten at avgifter er betalt og trim er godkjent så kan tollvesenet fritt vurdere det slik at denne motortrimmen ble utført før tiårs-grensen ble passert, i verste tilfellet kreve alle avgifter uten årsfradrag (altså at de antar bilen ble trimmet for ti år siden).
Så, ti år i Norge er ingen garanti for at du slipper en monsterfaktura om du blir avslørt med en ikke godkjent trimmet bil, det betyr kun at det er billigere å få bilen godkjent

Legg innLagt inn:29 nov 2006 17:43
av celica4ever
kanskje litt off topic, men hvordan finner dem ut av på teknisk kontroll at bilen hat hatt motorbytte?
Legg innLagt inn:29 nov 2006 19:02
av jumbo
Vel, jeg gjetter at det ikke blir oppdaget i det aller fleste tilfeller, men man skal jo egentlig ikke ha mye snøring for å vite at en GTi ikke skal ha turbo, så man er jo rimelig sårbar DERSOM noen begynner å snuse
Legg innLagt inn:29 nov 2006 21:38
av celica4ever
er det noen inni på forumet som har blitt tatt`?
Legg innLagt inn:29 nov 2006 22:27
av Larsen
Bilen min har faktisk gått igjenom en kontroll med turbo motor uten at de har klaget.
Legg innLagt inn:29 nov 2006 22:32
av Ivar
Larsen skrev:Bilen min har faktisk gått igjenom en kontroll med turbo motor uten at de har klaget.
Det er ganske mange her som har klart det.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 01:36
av jumbo
Larsen skrev:Bilen min har faktisk gått igjenom en kontroll med turbo motor uten at de har klaget.
Det går nok oftere bra enn ikke ja