Side 2 av 3

Legg innLagt inn:29 nov 2006 22:59
av FireWalk
Andread skrev:hvis man har en gti, er det da verre å ha en 3s-gte med 245 hk en å ha f.eks en 3s-ge med 245 hk? uten godkjenning eller noe sånt? bare lurer... :?:
Det er vel først og fremst effekten de reagerer på.. Men det er klart at om man ser bort ifra det faktum at det skal litt til å få 245 hk ut av en 3s-ge så vil det være mye vanskeligere å oppdage at den er trimmet enn om man bytter motoren.

Åpner man motor rommet og man med en gang ser at det står en annen motor i bilen enn hva vognkortet tilsier, da er egentlig løpet kjørt lenge før en måler effekten.

Det er ikke vanskelig å se forskjell på en 3S-GE og en 3S-GTE motor.

Det er som forskjellen (hva motor-rommet angår) på et trangt bøttekott (3s-gte) og en luxus suite (3s-ge). 8)

Legg innLagt inn:30 nov 2006 00:27
av Pitchyou
FireWalk skrev:
Andread skrev:hvis man har en gti, er det da verre å ha en 3s-gte med 245 hk en å ha f.eks en 3s-ge med 245 hk? uten godkjenning eller noe sånt? bare lurer... :?:
Det er vel først og fremst effekten de reagerer på.. Men det er klart at om man ser bort ifra det faktum at det skal litt til å få 245 hk ut av en 3s-ge så vil det være mye vanskeligere å oppdage at den er trimmet enn om man bytter motoren.

Åpner man motor rommet og man med en gang ser at det står en annen motor i bilen enn hva vognkortet tilsier, da er egentlig løpet kjørt lenge før en måler effekten.

Det er ikke vanskelig å se forskjell på en 3S-GE og en 3S-GTE motor.

Det er som forskjellen (hva motor-rommet angår) på et trangt bøttekott (3s-gte) og en luxus suite (3s-ge). 8)
oki, men hvis det tilfeldivis skulle dette en kompressor ned i 3s-ge en og de er usikre på effekt, må man da forte seg bort til biltilsynet å få målt effekt eller når man å kjøre hjem å demontere?

Legg innLagt inn:30 nov 2006 06:19
av maxgets
Andread skrev:hvis man har en gti, er det da verre å ha en 3s-gte med 245 hk en å ha f.eks en 3s-ge med 245 hk? uten godkjenning eller noe sånt? bare lurer... :?:
Bestemmer de at den skal effektmåles så tar de gjerne å tar det med en gang eller beholder bilen til det er gjort.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 08:19
av Ivar
FireWalk skrev: Det er ikke vanskelig å se forskjell på en 3S-GE og en 3S-GTE motor.
Nei, det er ikke vanskelig for et trent øye...

Legg innLagt inn:30 nov 2006 11:27
av jumbo
Vel, det krever jo ikke akkurat mye trening å vite at en GTi ikke skal ha turbo... og i neste rekke se at det sitter et aldri så lite sneglehus der er jo ikke akkurat heller noe spesielt vanskelig

Legg innLagt inn:30 nov 2006 14:37
av CelicaTurbo
Spørsmålet er vel heller om kontrollpersonen har kunnskap om at en MR2 GTi ikke er en bil med turbomotor. Det trenger ikke stå "turbo" på bakparten av bilmodeller selv om motoren har turbo fra fabrikk så "MR2 GTi" i seg selv gir ingen indikasjoner for om turboen er feil eller ikke. Det som heller er avslørende er om det ser ut som at turbomotoren er trimmet, eller, om bilen går mye bedre enn hva de 156hk i vognkortet skulle tilsi. Generelt, biler som blir avslørt med mye motortrim blir som regel det pga at de ved visuell kontroll ser trimmet ut, eller pga at de blir observert ved grisekjøring. Om motoren ser standard ut vil de færreste kontrollører fra biltilsyn, politi eller eu-verksted ha grunn til å tro at motoren er noe annet enn standard.

Det er derfor liten sjangs for å bli tatt etter motorbytte og jeg har enda ikke hørt om noen med MR2 som har fått en faktura på avgifter enda det begynner å bli ganske mange ombygde GTi'er rundt i landet, men konsekvensene er ganske alvorlige om noen blir tatt, spesiellt med tanke på forsikring og erstatning ovenfor andre personer, deres helse og biler.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 14:49
av Dalan
Jeg har hørt at en kamerat av naboen til svigerinna til dama til onkelen til sjefen til mamma fikk sin ombygde GTI gjennom EU-kontrollen hos NAF uten at de sa noe på motoren. Ryktene skal ha det til at kontrolløren prøvde bilen en tur også, og syns den gikk godt 8)

Jeg vil tro at det å ha minst mulig "bling" og duppeditter i motor-rommet minsker sjansen til å bli "avslørt" ved en kontroll betraktelig..

Jeg vet om kun èn som har fått svi for ombygging av sin GTI, men det var pga full kontroll av bilen etter en ulykke.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 17:58
av FireWalk
Cameleon her på forumet fikk jo svi på pungen etter å ha blitt stoppet i teknisk kontroll med 3S-GTE motor i en MR2 GTI... måtte betale omregistrerings avgift og ungikk såvidt kraftig bot..

Det er greit å ha papirene i orden og ha alt godkjent den dagen det plutselig står 4 stk teknisk personell fra statens vegvesen og kikker oppi motor rommet ditt...

Bilde

Spesielt når det ser slik ut....

Bilde

Er iallefall glad JEG har godkjent orginal MR2 turbo...

Til sammenligning, en GTI motor:

Bilde

En ser med en gang om det er en sugemotor eller ikke. :D

Legg innLagt inn:30 nov 2006 18:15
av Ivar
FireWalk skrev:Det er greit å ha papirene i orden og ha alt godkjent den dagen det plutselig står 4 stk teknisk personell fra statens vegvesen og kikker oppi motor rommet ditt...

Spesielt når det ser slik ut....

Bilde

Er iallefall glad JEG har godkjent orginal MR2 turbo...

En ser med en gang om det er en sugemotor eller ikke. :D
Nå ser jo ikke motoren din ut i måneskinn heller da, med alle de fargede ledningene i hytt og pine.
Jeg tror ikke det er mange som vet nøyaktig hva slags motor som skal være i MK2en.

Greit nok at din originalt var turbo, men bilen din er neppe original lenger. Du er på like dypt vann som alle andre hvis du støter på en kompetent kontrollør.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 18:23
av FireWalk
Ivar skrev:
Nå ser jo ikke motoren din ut i måneskinn heller da, med alle de fargede ledningene i hytt og pine.

Jeg ble stoppet i teknisk kontroll og ingen stusset på min motor. Jeg tror ikke det er mange som vet nøyaktig hva slags motor som skal være i MK2en.
Er absolutt ikke noe ulovlig med å bytte ut gamle morknede vakumslanger med nytt samco slangesett og på den måten gjøre vakum systemet som nytt. Om du syntes det ser fælt ut så er jo det din mening. Det bryr meg faktisk mitt opp i ræva og jeg bare smiler når jeg ser du skriver det, av den enkle grunn at jeg vet at du ALLTID er kritisk og negativ til de preferanser og meninger de fleste andre folk her på forumet har generelt uansett hva det måtte være rett og slett fordi du bare elsker å diskutere og kverulere. :lol:

Uansett, når 100% av ledningsnettet til motoren er byttet ut og deler er custom, da kan en ikke forvente at det skal se helt orginalt ut heller. Men det er jo heller ikke poenget her. for ikke å spore av:

Jeg foretrekker iallefall holdbarhet fremfor alt annet. Og bedre kvalitet enn den som er på samco slanger skal en lete lenge etter. Slet ofte med vakum lekasjer på de 3 forige motorene jeg har hatt, nå er problemet helt borte.

Uansett, jeg tror MANGE vet forskjellen på ge og gte motorene. Jeg vil si du var heldig og traff på noen som enten ikke hadde peiling eller ikke brydde seg..

Det kommer helt ann på hvem man treffer på.. om de har en god dag eller ikke. Har de en dårlig dag skal de ta deg på absolutt alt de kan tenke seg. Og da går de grundig til verks og sjekker absolutt ALT! Enten det er at du har noen mm for brede felger/dekk, feil justert lys noen prosent for mye soting på et vindu, eller helt feil motor i bilen..

Det er for de fleste ganske logisk at en 2.0 liter sportsbilmotor med forholdsvis STOR turbo (den orginale er faktisk temmelig stor i forhold til hva man ser på mange andre sportsbiler som 200sx osv). Yter litt mer enn 156 hk.
Orginal 3S-GTE 2. gen leverer i minste versjonen 204 hk. Men dette er pga den er nedplombert kraftig fra fabrikk. Fjerner en alle plomberinger i eksos osv så har en betydelig mer med en gang og man ender da opp på et antakk HK som er mye mer realistisk å forvente seg når en ser på størrelse på turbo vs motor effekt.

Teknisk personell som har litt peilig og interesse (noe de fleste av disse gutta faktisk har, siden de har valg en utdannelse innen bil og motor) vil kunne fatte misstanke når de ser en turbomotor med diger turbo i en MR2 GTI med 115 kw i vognkortet...

Om ikke anet vil de muligens taue inn bilen din for å måle effekt på den... for å sjekke at du ikke har skrudd opp turbo trykket. Og ved en videre sjekk skal det ikke mye til før de oppdager at du ikke skal ha turbo i det hele tatt. Og når det skjer vil de nok gni seg i hendene...

Ser man bort ifra dette med misstanke så tror jeg nok at svært mange faktisk VET at MR2er er biler med sugemotor. De jeg snakket med ble iallefall forbløffet over å høre at jeg hadde godkjent turbo motor i bilen, og at den var slik orginalt. De var bombesikker på at MR2 ble KUN levert med 156 hk sugemotor. Måtte jo forklare at bilen var importert fra USA og at der produserte de bilen med denne motoren. Noe som også står i vognkortet.

Så du skal ikke undervurdere kunnskapen til disse gutta! de vet mer enn du tror... Det kunne like gjerne vært en av oss her på forumet som jobbet som teknisk personell på Vegvesnet. De er ikke hjernedøde idioter alle sammen slik enkelte vil ha oss til å tro.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 18:43
av jumbo
FireWalk skrev:Cameleon her på forumet fikk jo svi på pungen etter å ha blitt stoppet i teknisk kontroll med 3S-GTE motor i en MR2 GTI... måtte betale omregistrerings avgift og ungikk såvidt kraftig bot..
Vel, nå ble vel strengt tatt ikke motorbytte hos cameleon oppdaget i det hele tatt - det var helt andre ting han fikk pes med om jeg forsto rett.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 19:25
av Ivar
FireWalk skrev: ...
Så kort oppsummert så kommer du til å få seriøse problemer den dagen de går grundig til verks for å sjekke bilen din da.

Edit: feil i quotingen

Legg innLagt inn:30 nov 2006 19:32
av FireWalk
Ivar skrev:
FireWalk skrev:
Ivar skrev: ...
Så kort oppsummert så kommer du til å få seriøse problemer den dagen de går grundig til verks for å sjekke bilen din da.
:lol: Fordi?...... Det står en nyere intercooler på bilen enn hva den orginale er? fordi det står en ny turbo på den? fordi motoren er overhalt? fordi der er ny eksos, hvis Db (støynivå) er innenfor det som er lovlig osv osv.. fordi der står nye gummislanger? fordi der står en annen coil enn den orginale?

fordi effekten er akkurat det samme som den orginale?

hvor vil du hen? hva kan de TENKELIG ta meg for? Avgiftsmessig sett kan de ikke ta meg på noe som helst fordi bilen ikke yter noe mer enn orginalt... (med mindre jeg velger å justere opp trykket... I hvilket tilfelle det ikke er værre enn at jeg justerer det NED igjen om jeg blir stoppet...)
Så lenge jeg har orginal mr2 turbo med godkjent turbomotor i vognkortet så er det ikke en damn shit de kan ta meg for så lenge effekten er den samme som oppgitt i vognkortet.

Det er ingenting som sier at jeg ikke kan bytte ut motordeler med nye og bedre deler, så lenge jeg ikke gjør forandringer på effekten motoren leverer.

Det er ingen som vil gi deg pisk om du ikke kjører med orignale toyota tennplugger f.eks.......

Har snakka med dem før og så lenge motoren leverer effekten som står i vognkortet har jeg ingenting å frykte fra deres side. Hvordan motor rommet ser ut og hvilken farge de forskjellige ledningene har, har ikke noe å si.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 19:39
av FireWalk
jumbo skrev:
FireWalk skrev:Cameleon her på forumet fikk jo svi på pungen etter å ha blitt stoppet i teknisk kontroll med 3S-GTE motor i en MR2 GTI... måtte betale omregistrerings avgift og ungikk såvidt kraftig bot..
Vel, nå ble vel strengt tatt ikke motorbytte hos cameleon oppdaget i det hele tatt - det var helt andre ting han fikk pes med om jeg forsto rett.
Leste igjennom posten hans igjen nå. Ser det var bremsene, senkingen, felgene, dekkene, eksosanlegget, lysene og slike småting som var tingen der ja. Men han ble jo bedt om å komme inn igjen til en mer omfattende kontroll. Og der hadde de garantert funnet ut av motoren. Så det var vel derfor han bytta tilbake til GE motoren igjen. Men det hadde han jo sluppet om det hadde vært godkjent i utgangspunktet.

at de pirker på dekkdimensjon, felg og lys og slikt viser jo bare hvor pirkete de kan være.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 22:01
av Ivar
Bottom line er at en ombygd GTi er like bra som en original Turbo (gitt at ombyggingen/motorbyttet har blitt gjort skikkelig).

Eneste problemet er godkjenningen, men sjansen for å bli tatt er liten. Sjansen vil naturligvis øke i takt med antall konverteringer og biltilsynets (sakte) økende kompetanse på våre biler.