Side 2 av 2

Legg innLagt inn:10 des 2006 16:50
av FireWalk
celicagt4205nord skrev:jeg har sett på en HKS SSQV ventil som sto i en mr2 at den hadde strammeskru...men den løyste ut ganske tidlig alikevell synes nå vi...jeg kjøpte også SSQV til celicaen nå i høst men på min ventil er det ikke strammeskru..hva kommer det av?er det ikke justeringsmuligheter på den?eller er den kanskje flyttet?
Det finnes to typer HKS SSQV dumpventiler. Det er den orginale HKS ventilen, og replica Ventilen.

Replica ventilen er noe billig dritt som ser likt ut, men som på ingen måte holder samme kvalitet. Den får du kjøpt for noen hundrelapper. en EKTE HKS ventil koster mange ganger mer..

Man får det man betaler for. Har hørt om mange som er missfornøyd med replica HKS ventilen. søker du på Ebay finner du mengder av den! STYR unna... Dvs, den funker jo greit nok, men justeringen er bare en vits..

Orginal HKS fungerer på mange måter som den orginale Toyota Boven, det gjør ikke replica ventilen, der er det et helt annet prinsipp som ikke er like bra..

PS:

Det finnes flere "revisjoner" av ventilen, mulig de eldste versjonene av den ikke hadde strammeskru.

Legg innLagt inn:10 des 2006 16:56
av celicagt4205nord
FireWalk skrev:
celicagt4205nord skrev:jeg har sett på en HKS SSQV ventil som sto i en mr2 at den hadde strammeskru...men den løyste ut ganske tidlig alikevell synes nå vi...jeg kjøpte også SSQV til celicaen nå i høst men på min ventil er det ikke strammeskru..hva kommer det av?er det ikke justeringsmuligheter på den?eller er den kanskje flyttet?
Det finnes to typer HKS SSQV dumpventiler. Det er den orginale HKS ventilen, og replica Ventilen.

Replica ventilen er noe billig dritt som ser likt ut, men som på ingen måte holder samme kvalitet. Den får du kjøpt for noen hundrelapper. en EKTE HKS ventil koster mange ganger mer..

Man får det man betaler for. Har hørt om mange som er missfornøyd med replica HKS ventilen. søker du på Ebay finner du mengder av den! STYR unna... Dvs, den funker jo greit nok, men justeringen er bare en vits..

Orginal HKS fungerer på mange måter som den orginale Toyota Boven, det gjør ikke replica ventilen, der er det et helt annet prinsipp som ikke er like bra..

PS:

Det finnes flere "revisjoner" av ventilen, mulig de eldste versjonene av den ikke hadde strammeskru.
jeg kjøpte min hoss stylingtech...det ståt HKS på den å den kom pakket i en HKS eske å den kostet 3500.-å da håper jeg at det er en original hks ventil....
MEN...er den andre ventilen da en replica ventil?for hvis det er det kan jeg ikke vente med å fortelle han det :D

Legg innLagt inn:10 des 2006 17:06
av FireWalk
Det vet jeg ikke.. da må du nesten åpne den opp og sammenligne med en annen HKS ventil, og en du VET er en replica.. for utenpå ser de nemlig helt like ut.. hehe :)

Legg innLagt inn:10 des 2006 17:10
av celicagt4205nord
FireWalk skrev:Det vet jeg ikke.. da må du nesten åpne den opp og sammenligne med en annen HKS ventil, og en du VET er en replica.. for utenpå ser de nemlig helt like ut.. hehe :)
regner med særiøse firmaer som stylingtech ikke selger piss :wink: regner med at replicaventilen også har HKS på seg...jævla sniker :) liker den ventilen veldig godt...den har jo 100 forskjellige lyder etter hvordan man slepper gassen og hvor mye turbotrykk man har...har forsket ganske mye også! :D

Legg innLagt inn:10 des 2006 17:12
av FireWalk
celicagt4205nord skrev:
FireWalk skrev:Det vet jeg ikke.. da må du nesten åpne den opp og sammenligne med en annen HKS ventil, og en du VET er en replica.. for utenpå ser de nemlig helt like ut.. hehe :)
regner med særiøse firmaer som stylingtech ikke selger piss :wink: regner med at replicaventilen også har HKS på seg...jævla sniker :) liker den ventilen veldig godt...den har jo 100 forskjellige lyder etter hvordan man slepper gassen og hvor mye turbotrykk man har...har forsket ganske mye også! :D
Ja vil tro den er ekte siden du har gitt så mye for den og kjøpt den hos en seriøs forhandler. Hvis ikke så er du jo blit kraftig lurt! hehe..

Ja mange gromlyder på den ventilen der. Kjekt at man kan variere den såpass mye. Den kan til og med gjøres resirkulerende ved å sette på en adapter slik at luften går tilbake til innsuget slik som med den orginale.

Legg innLagt inn:10 des 2006 17:14
av celicagt4205nord
å da mister man ikke turbotrykket når man girer?leste en plass at det sliter ekstra mye på turboen...

Legg innLagt inn:10 des 2006 17:35
av FireWalk
celicagt4205nord skrev:å da mister man ikke turbotrykket når man girer?leste en plass at det sliter ekstra mye på turboen...
Det er jo derfor en har dumpventil, for at turboen skal fortsette å spinne friere etter at en slipper gassen og spjeldhuset lukker seg. Ellers vil luften turboen kompremerer slå tilbake og føre til at turbinen nermest bråstopper, luften går da tilbake mot innsuget og man får den "flapre" lyden... "da da da da da".. ;)

Samme lyden du får om du napper ut vakumslangen til dumpventilen.

Dumpventilen fungerer slik at når du slipper gassen så får vakumet ventilen til å åpne seg, slik at luften turboen kompremerer går ut av dumpventilen og til friluft. Noe som fører til "PSHHH" lyden du hører.

Har du en resirkulerende ventil går luften tilbake til innsuget rett etter luftfilteret, istedetfor til friluft..

Orginalt er det vel slik mest for at bilen skal være så stillegående som mulig. Men det vil vel gi motoren litt mer luft når en begynner å gi på igjen. Uansett, det er marginalt så det har ikke så mye for seg..

Så lenge du har en dumpventil som fungerer så avlaster det turboen. Det som sliter på turboen er om du ikke har dumpventil i det hele tatt slik at luften slår tilbake i turbinen når du slipper gassen/girer. eller om du napper ut vakumslangen på ventilen slik at den holder stengt hele tiden.

Turbotrykk mister du uansett når du girer, men du mister ikke like mye like brått som du gjør om du ikke har dumpventil. :)

Legg innLagt inn:10 des 2006 19:06
av celica_st185
FireWalk skrev:
celicagt4205nord skrev:å da mister man ikke turbotrykket når man girer?leste en plass at det sliter ekstra mye på turboen...


Har du en resirkulerende ventil går luften tilbake til innsuget rett etter luftfilteret, istedetfor til friluft..

Orginalt er det vel slik mest for at bilen skal være så stillegående som mulig. Men det vil vel gi motoren litt mer luft når en begynner å gi på igjen. Uansett, det er marginalt så det har ikke så mye for seg..
Originalt er en vel reirkulerende også på grun av luftmengemåleren, slik at all luft som har passert den forblir i systemet slik at blandingen blir riktig...

Legg innLagt inn:10 des 2006 19:11
av FireWalk
celica_st185 skrev:
FireWalk skrev:
celicagt4205nord skrev:å da mister man ikke turbotrykket når man girer?leste en plass at det sliter ekstra mye på turboen...


Har du en resirkulerende ventil går luften tilbake til innsuget rett etter luftfilteret, istedetfor til friluft..

Orginalt er det vel slik mest for at bilen skal være så stillegående som mulig. Men det vil vel gi motoren litt mer luft når en begynner å gi på igjen. Uansett, det er marginalt så det har ikke så mye for seg..

Originalt er en vel reirkulerende også på grun av luftmengemåleren, slik at all luft som har passert den forblir i systemet slik at blandingen blir riktig...



Dersom han har 2. gen 3S-GTE så stemmer nok det ja. Da vil han oppleve at bilen går veldig rikt akkurat når han slipper gassen fordi motoren da får mye mer bensin i forhold til luft enn hva den skal ha. ECU tror at det er mer luft i motoren enn hva der egentlig er, siden AFM har målt mengden med luft, mens Dumpventilen slipper ut en betydelig mengde luft som ECU er forhåndsprogramert til å beregne går tilbake igjen til motoren, mens den i realiteten går til friluft.

På 2. gen motorer vil en derfor ofte kunne merke at turtallet synker FARLIG lavt dersom en står stille og ruser motoren og slipper gassen, pga den da drukner i bensin. Det må være eneste gode grunnen til å la luften sirkulere tilbake til innsuget igjen. Når motoren går så rikt som den gjør akkurat når du slipper gassen går vinningen i å ha dumpventil (spoolup) bort siden blandingen som blir alt for rik vil gjøre at motoren går en del dårligere rett etter at du har sluppet gassen. En kan også oppleve smell i potta og røyk bak bilen i noen tilfeller pga dette.

Men Er det 3. gen motor han har er ikke dette noe problem da den har MAP sensor istedet.

Legg innLagt inn:24 mai 2007 13:43
av OrIoN89
FireWalk skrev:
celica_st185 skrev:
FireWalk skrev:

Har du en resirkulerende ventil går luften tilbake til innsuget rett etter luftfilteret, istedetfor til friluft..

Orginalt er det vel slik mest for at bilen skal være så stillegående som mulig. Men det vil vel gi motoren litt mer luft når en begynner å gi på igjen. Uansett, det er marginalt så det har ikke så mye for seg..

Originalt er en vel reirkulerende også på grun av luftmengemåleren, slik at all luft som har passert den forblir i systemet slik at blandingen blir riktig...



Dersom han har 2. gen 3S-GTE så stemmer nok det ja. Da vil han oppleve at bilen går veldig rikt akkurat når han slipper gassen fordi motoren da får mye mer bensin i forhold til luft enn hva den skal ha. ECU tror at det er mer luft i motoren enn hva der egentlig er, siden AFM har målt mengden med luft, mens Dumpventilen slipper ut en betydelig mengde luft som ECU er forhåndsprogramert til å beregne går tilbake igjen til motoren, mens den i realiteten går til friluft.

På 2. gen motorer vil en derfor ofte kunne merke at turtallet synker FARLIG lavt dersom en står stille og ruser motoren og slipper gassen, pga den da drukner i bensin. Det må være eneste gode grunnen til å la luften sirkulere tilbake til innsuget igjen. Når motoren går så rikt som den gjør akkurat når du slipper gassen går vinningen i å ha dumpventil (spoolup) bort siden blandingen som blir alt for rik vil gjøre at motoren går en del dårligere rett etter at du har sluppet gassen. En kan også oppleve smell i potta og røyk bak bilen i noen tilfeller pga dette.

Men Er det 3. gen motor han har er ikke dette noe problem da den har MAP sensor istedet.
OT:
Gammel tråd men temaet er vel like aktuellt. Det at det blir for masse bensin(air to fuel ratio), kan ikke dette før til stikkflammer bak? :twisted: At man altså ikke får anntent alt?

Legg innLagt inn:24 mai 2007 15:37
av Larsen
Med Nok bensin og varm nok eksos så blir det nok flammer ja. Kan jo eventuelt montere noen tennplugger i eksosen da.

Legg innLagt inn:24 mai 2007 16:59
av OrIoN89
Larsen skrev:Med Nok bensin og varm nok eksos så blir det nok flammer ja. Kan jo eventuelt montere noen tennplugger i eksosen da.
Den var vel serkastisk? ;p Jeg tenkte at dette kanskje var en natrulig grunn til at det ble stikkflammer kanskje :roll: