Side 2 av 3

Legg innLagt inn:21 des 2006 10:25
av Pgus
Jeg skal ikke ha alt det der.. :lol:

Tror ikke en kommer så langt forbi 300, med det oppsettet..
veiva begynner å slite

Fordelen er at motoren tåler rundt 9.000+. Da er det ikke så nøye om turbo'n ikke slår inn først 4.000. hvis du allikevell har et register på 5.000 som er kjørbart.

Egentlig sliter jeg mest med å komme igang. Sitter fortsatt på "gjerdet"
å lurer på om jeg skal kjøpe en 4a-gze fra Egon, eller om jeg skal bygge opp en annen motor fra bunn av...

Ulempen med en 4a-gze, er at da er ~190 maks, (for oss dødlige som ikke tør tenke på tiwncharge)
Ulempen med turbo, er at jeg kanskje aldri får bilen på vegen igjen...:evil:

Nei, syns ikke dette er lett,. Det å diskutere hva som er best hjemme, eller med venner er omtrent like vellykket, som når kona vil diskutere farven på nye gardiner med meg.

Sorry: Ble litt OT her...

Legg innLagt inn:21 des 2006 12:05
av sethro
Jeg har 171hk og 250nm nå. Det holder egentlig. Men egentlig ikke :?
Får aldri nok hk... hehe

Men kjøp 170hk motoren fra egon. Kom på ca 15000 norske.
Så bygg om innsuget så da kan du bruke dump.
Motoren min kom på 20000kr. Da brukte jeg 4a-ge girkassa (87+).
Og 220mm svinghjulet. Kjøpte ACT 4 pad clutch. Funker extremt bra!

Og så rå lyd det blir!!


Legg innLagt inn:21 des 2006 12:12
av Pgus
171 på hjulene eller i motoren?

Har ikke 4a-gze'en 170 orginalt, og du har oversized pully?

Har sett at du har bygget om innsuget, meh hvorfor? Er det noen annen grunn enn at en kan bruke dump. Er det noen grunn annet enn lyden at du vil ha dump?
Kunne du brukt et smalport N/A innsug istedet?

Legg innLagt inn:21 des 2006 12:20
av sethro
Motorene har 145 tror jeg, og 165 og 170hk.

Var 171.6 på motoren. Var litt skuffa men, fikk jo mere nm.
Har større hjul på veiva, men den lader bare 0.8 fordet. Kan hende det ikke er helt tett et sted. Men gar bra uansett!

Bygget om innsuget så det var klart til twincharger.
Og org innsug er veldig dårlig stemt. Og jeg fikk 50nm på å bygge om det.

Og ville tro at motorene reagerer fortere med spjellet intill plenum kammer.

NA innsuget har ikke fester til kompressor.

Legg innLagt inn:21 des 2006 12:22
av sethro
Har hørt lyden på Lancia Rally 035 og delta s4. Prøver å lage no likt det.
Og kult å kjøre med dump på kompressor da.... bråker mye!

Legg innLagt inn:21 des 2006 12:30
av Morten
Pgus skrev:Og så bør du ha:

skikkelig topppakning
H-råder
under bucket shims på ventilene
2 mm oversized ventiler
Porting og polishing av topp
kvassere kammer
knivspissing, balansering og sliping av veiv
ARP everything
selve turboen
motorstyring
ny vann og olje pump
+
+
Pgus skrev:Tror ikke en kommer så langt forbi 300, med det oppsettet..
veiva begynner å slite

Fordelen er at motoren tåler rundt 9.000+. Da er det ikke så nøye om turbo'n ikke slår inn først 4.000. hvis du allikevell har et register på 5.000 som er kjørbart.
Er litt nyskjerrig på hva du bygger disse utsagnene på? :wink:

Legg innLagt inn:21 des 2006 12:44
av James
sethro skrev:Har større hjul på veiva, men den lader bare 0.8 fordet. Kan hende det ikke er helt tett et sted.
Lader selv 0.9 , så kan hende at det ikke er helt tett et sted som du sier....

Legg innLagt inn:21 des 2006 13:09
av sethro
Kan hende spjellet jeg satt på lekker litt luft... Det som åpner da sc slår seg av. Men twincharger mitt systeme blir det ikke et sånt spjell.

Bare en enveis klaff ventil.. :)

Legg innLagt inn:21 des 2006 13:10
av Pgus
Morten skrev:
Pgus skrev:Og så bør du ha:

skikkelig topppakning
H-råder
under bucket shims på ventilene
2 mm oversized ventiler
Porting og polishing av topp
kvassere kammer
knivspissing, balansering og sliping av veiv
ARP everything
selve turboen
motorstyring
ny vann og olje pump
+
+
Pgus skrev:Tror ikke en kommer så langt forbi 300, med det oppsettet..
veiva begynner å slite

Fordelen er at motoren tåler rundt 9.000+. Da er det ikke så nøye om turbo'n ikke slår inn først 4.000. hvis du allikevell har et register på 5.000 som er kjørbart.
Er litt nyskjerrig på hva du bygger disse utsagnene på? :wink:
Jeg TRODDE at det var på Bill Sherwood's sider at jeg hadde lest at veiva holdt til 9000@300 hk... Tittet sånn kjapt gjennom og finner ikke det nå...

Har nok lest det enten på mr2oc eller club4age, uten at jeg klarer å finne kilden til det nå.

Egentlig er det meningsølst å snakke om hvor mange hester ditt, og datt holder til, spessielt uten å nevne hva slags kammer og hvilken turbo+++ .

Men det var kanskje det som var poenget ditt? :lol:

Legg innLagt inn:21 des 2006 13:12
av sethro
Tror det var der jeg leste det å... har lagra siden et eller annet sted.
Men uansett 250 til 300hk er jeg fornøyd.
Er bare å få innsugs luften til å holde ca 20 grader da.

Legg innLagt inn:21 des 2006 13:22
av Pgus
Ja, hvor har du satt kjøleradiatoren til WtoA opsettet ditt?

Har tenkt litt på det der. Er ikke den beste løsningen å lage et panser ála
Arne Rebel, og sette en mindre radiator bak/forran den eksisterende?

Med et slikt oppsett vil jo også den motorradiatoren få bedre luftgjennomstrømming?

Legg innLagt inn:21 des 2006 13:24
av sethro
Forklar litt bedre takk, lagt igjen hjernen på jobben ser du 8)

Legg innLagt inn:21 des 2006 13:37
av Pgus
For å få ned temp'en på luften må vannet være kaldest mulig.

Arne Rebel laget et hull i panseret, hvor luften går gjennom radiatoren og rett bakover. Samme tankegangen som på en Lotus Elise (standard på Mk1, er jo at luften etter å ha vært gjennom radiatoren må presses ut til siden/under bilen, noe som ikke gir optimal luftstrøm).

Dersom en bygger dette om, vil den få plass til å sette en liten vannradiator til bak den orginale radiatoren, som en kan kobel intercooleren på.

Denne vil få mye større evne til å kjøle enn om radiatoren sitter i motorrommet.

Er jo en del jobb da...

Legg innLagt inn:21 des 2006 13:44
av sethro
sånn ja. jo, jeg skal støpe et nytt panser i glassfiber.
Sånn at luft går over panser å. bilen trenger mere nedtrykk foran.

Tenkte å lage nytt motorlokk å. Men får se da jeg får tid til alt det der.

Sånn som jeg har det nå, funker det å.
Men er litt usikker om jeg trenger en intercooler til.

Legg innLagt inn:21 des 2006 13:47
av Pgus
Dette blir ber og mer OT, men men

Har du tenkt å lage deg former for å støpe?

Jeg har også tenkt på dette. Er jo ikke noe vits å lage to sett former..