Side 2 av 3

Legg innLagt inn:05 jan 2007 18:29
av jumbo
Jepp

Det eneste jeg sliter grundig med å tro på er at det leveres som standard bare for moro skyld.

Har ikke noe problem med å gå med på at flow har mye mer og si for motstanden en slik type vifte har enn f.eks mottrykk, men har dertil større problemer med å tro på at bilene leveres med dette bare for show...

En mulig teori er vel uansett at de ser for seg at fjerning av flutter etc sparer turboen for litt bank, men dersom dump faktisk medfører MER bremsing av turboen enn uten vil vel nødvendigvis dette øke slitasje også...

Legg innLagt inn:05 jan 2007 18:53
av CelicaTurbo
Hvorfor biler utstyres med det orginale er ikke greit å si nei, spesiellt siden ikke alle modeller utstyres med det orginalt.. jeg har tro på at det er for å dempe lyd fra wastegate jeg da men det er jo igrunn bare spekuleringer...

Legg innLagt inn:05 jan 2007 19:10
av celica_st185
Burde vel igrunnen kunne la seg gjøre å finne ut av dette rimelig lett...

Hvis man har ett dataloggingsprogram kan man mappe turbotrykk, turtall, åpning på spjeld osv. Da er det bare å gi full gass på f. eks 3. gir å gire til 4. med og uten dump, for så å lese loggen etterpå for å se når turboen er mest effektiv :roll:

Kunne ha prøvd det selv hadde det ikke vært for at dumpventilflensen er sveisa i trykkrøret...

Legg innLagt inn:05 jan 2007 19:31
av Andreazz
Dette skrev jeg i en liggnende tråd for 1 1/2år siden:

"Denne lyden dere beskriver kommer verken i fra dump-ventilen eller wastegaten.. Det som generer denne lyden er at kompressoren staler ut, eller den får en såkalt Surge. Se for eks på en traktor puller, der kjører de uten dump og WG, altså med fritt ladetrykk. Og der er denne "kakakaka" lyden meget dominerende når de trår av gassen..(jeg vet at diesel motorer ikke har gasspjeld)
Det som gjør at den høres mindre på en bil med LMM med spjeld, i forhold til en med afm eller map sensor er at spjeldet demper mye av denne turbulensen og trykkforandringene inne i trykk rørene.
Kompressor surge kan sammenlignes med å helle vannet igjennom en trakt, heller du for mye vil vannet begynne å heve seg i trakten for å så renne over.. Dette fordi mottrykket blir for stort. Det samme skjer når man lukker gasspjeldet, turboen vil fortsatt spinne å prøver å bygge opp trykk, men motrykket blir ettervert for stort og luften vil da begynne å bremse impelleren å gå den letteste veien, nemelig ut igjennom kompressoren.. Da blir det mye turbulens å forvirede luftstrømmninger som vil ut av kompressoren, og den etterspurte "kakakaka" lyden blir til
Så skal man få ordentlig sånn lyd, så må man kjøre med mye trykk, stor turbo uten WG og BOW og helst med MAP-sensor
Skyt meg hvis jeg er helt på jordet, jeg har ikke akkurat doktorgrad på dette feltet, men med litt fysikk lærdom, egen erfaring og litt skummlesing på internet gjør at dette høres litt logisk ut for meg "


http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10047

Legg innLagt inn:05 jan 2007 22:36
av sindrejl
med andre ord, hvis man vil ha effektiviteten slik leo påstår burde man fjerne den originale resirc dumpen? :P

Legg innLagt inn:06 jan 2007 20:35
av kennethx
celica_st185 skrev:Burde vel igrunnen kunne la seg gjøre å finne ut av dette rimelig lett...

Hvis man har ett dataloggingsprogram kan man mappe turbotrykk, turtall, åpning på spjeld osv. Da er det bare å gi full gass på f. eks 3. gir å gire til 4. med og uten dump, for så å lese loggen etterpå for å se når turboen er mest effektiv :roll:

Kunne ha prøvd det selv hadde det ikke vært for at dumpventilflensen er sveisa i trykkrøret...
koble trykk slange i stede for vakum slange på dumpen, så åpner den vel neppe? :)

Legg innLagt inn:06 jan 2007 21:48
av celica_st185
kennethx skrev:
celica_st185 skrev:Burde vel igrunnen kunne la seg gjøre å finne ut av dette rimelig lett...

Hvis man har ett dataloggingsprogram kan man mappe turbotrykk, turtall, åpning på spjeld osv. Da er det bare å gi full gass på f. eks 3. gir å gire til 4. med og uten dump, for så å lese loggen etterpå for å se når turboen er mest effektiv :roll:

Kunne ha prøvd det selv hadde det ikke vært for at dumpventilflensen er sveisa i trykkrøret...
koble trykk slange i stede for vakum slange på dumpen, så åpner den vel neppe? :)
Go idê :wink:

Legg innLagt inn:07 jan 2007 17:06
av celica_st185
Har nå vært ute å testa litt både med å uten dump. men selv om det virka som det var liten forskjell kan jeg ikke si helt sikkert hva som er best... Må prøve igjen i morgen å gire på nøyakti samme turtall å ta noen fler forsøk for å få ett rettest muli resultat :)

Hvis noen vil ha loggene så send meg en pm :wink:

Legg innLagt inn:08 jan 2007 02:18
av Larsen
celica_st185 skrev:Har nå vært ute å testa litt både med å uten dump. men selv om det virka som det var liten forskjell kan jeg ikke si helt sikkert hva som er best... Må prøve igjen i morgen å gire på nøyakti samme turtall å ta noen fler forsøk for å få ett rettest muli resultat :)

Hvis noen vil ha loggene så send meg en pm :wink:
Ut ifra loggen din så viser den en liten fordel å kjøre uten dumpventil faktisk. Blir litt feil å påstå det ettersom jeg bare sammenlignet to forskjelige logger. Du har vel ikke flere? Skal prøve å lage en graf imorgen :wink:

Legg innLagt inn:08 jan 2007 22:12
av Larsen
Her er grafen. En liten forskjell som egentlig ikke sier så mye :(
Turtallet og gass var så godt som likt på begge testene.

Legg innLagt inn:08 jan 2007 22:19
av celica_st185
Var menigen å få testet noe mer i dag, men måtte arbeide seint :( Hvordan klarte du lage di grafene?

Legg innLagt inn:09 jan 2007 00:20
av Larsen
celica_st185 skrev:Var menigen å få testet noe mer i dag, men måtte arbeide seint :( Hvordan klarte du lage di grafene?
La in tekst filene i exel og tokk screenshot av dem. Jeg kan sikkert lage flere :wink:

Legg innLagt inn:09 jan 2007 15:09
av CelicaTurbo
mer testing er vel nødvendig men det er bra TPS er identisk for de to målingene ihvertfall. Foreløpig ser det ut til at spool er en anelse kjappere uten dump men det kan jo like gjerne være tilfeldig intill mer testing kan bekrefte/avkrefte tilfeldigheter..

Legg innLagt inn:09 jan 2007 16:55
av sindrejl
er dette spool rett etter giring? vært morro å sett grafen inkl en giring midt på også :)

Legg innLagt inn:09 jan 2007 19:58
av celica_st185
Her er med giring, legger ut mer seinere :)