Side 2 av 3

Legg innLagt inn:16 jan 2007 07:05
av Rafleklakk
Hvor mye trykk du skal ha i dekkene avhenger av hvor tung bilen er/vektfordeling. IKKE makstrykk som står på siden av dekkene :wink:

Eneste medisinen for understyring på vinterføre med mr2 er mer vekt foran. Så da får du enten rydde plass til 20-40kg sand eller bare godta at bilen er sånn og roe ned herjinga.

Legg innLagt inn:16 jan 2007 10:16
av sindrejl
Rafleklakk skrev:Hvor mye trykk du skal ha i dekkene avhenger av hvor tung bilen er/vektfordeling. IKKE makstrykk som står på siden av dekkene :wink:

Eneste medisinen for understyring på vinterføre med mr2 er mer vekt foran. Så da får du enten rydde plass til 20-40kg sand eller bare godta at bilen er sånn og roe ned herjinga.
tull, eneste "medisin" er ikke 40kg sand fremmi. Som sagt har herjet nok med mk1 på trønders vinterføre og hadde ikke problemer, UTEN sand. Skikkelige dekk ill say! ikke noen mange år råtne piggdekk..

Legg innLagt inn:16 jan 2007 11:29
av Larsen
Hvor mye en bil under/overstyrer kommer av mange ting. Det inkludere dekk, dekktrykk, dekkvalitet, vekt, stivhet på fjærer, geomertri, med mer. Så påstå at dekkene eller vekta i seg selv er grunnen til at bilen understyrer er feil. Har selv kjørt både mk1 og mk2 på vinteren Hvor begge hadde en grei balanse.

Legg innLagt inn:16 jan 2007 11:35
av japse-gnmfr
Larsen skrev:Hvor mye en bil under/overstyrer kommer av mange ting. Det inkludere dekk, dekktrykk, dekkvalitet, vekt, stivhet på fjærer, geomertri, med mer. Så påstå at dekkene eller vekta i seg selv er grunnen til at bilen understyrer er feil. Har selv kjørt både mk1 og mk2 på vinteren Hvor begge hadde en grei balanse.

Joda er jo helt grei og kjøre vanlig men når man ligger ordentlig breit så mister fordekka fort feste og da blir det jævli vannskelig og få kontroll igjen.
enten så går det bare rett ut eller så kommer det en kontra fra hælvete...
Men skal jo ha bra piggdekk og di er nye så får vel la vær og prøve og ikke ligge for breit..

Legg innLagt inn:16 jan 2007 17:59
av Anders gullstein
Har kjørt mk1 på vinteren uten sandsekk jeg også. Null problem. Jeg tror heller en bør se på egne ferdigheter og kjørestil. Kan være noe der istedenfor.

Legg innLagt inn:16 jan 2007 19:37
av Mr2Even
Jeg tror på teknikk og gode dekk :wink:

Legg innLagt inn:18 jan 2007 07:49
av Rafleklakk
Hadde splitter nye piggdekk, for MITT bruk trengte jeg sandsekker. Dette hadde ingenting å gjøre med "manglende skills" som dere skal ha det til. Kjørte 4 vintre med mr2'en, da med MYE leking.

Såklart, det fungerer å kjøre mr2 uten ekstra vekt foran på vinterføre.. Er ikke det denne tråden handler om. Den handler om hvorvidt det er noe man kan gjøre for å få mer styrings under leking :)

Det er et kjent faktum at mr2 understyrer farlig mye når den presses på våt asfalt/grus/vinterføre. Den som nekter på dette nekter rett og slett på fysikkens lover.

Tror få her har ratta mk1 så mye på vinterføre som meg, hør på meg når jeg sier at vekt foran er god medisin mot understyringsproblemer.

Trøndersk vinterføre er vel igrunn saltede veier? :lol:

Tror uansett jeg ville tatt det Sindre sier her med en klype salt. Mht at bilen vil oppføre seg bedre med dekkenes tillatte makstrykk.
Tilogmed jeg ser logikken i at det ideelle lufttrykk i dekk avhenger av bilens tyngde/dekk-dimensjon.

Er ikke meninga å være picky her, men når noen ytrer noe så ravende galt klarer jeg ikke å la være å svare :wink:

Legg innLagt inn:18 jan 2007 13:33
av Larsen
Jeg prøvde å få frem at det er mange ting som utgjør balansen i en bil og det VILL variere fra bil til bil. Spesielt disse som begynner å bli gamle. At Kjøreteknikk er en av dem er det ingen tvil om, men ofte kan en ikke skylde på bare en av komponentene, alt spiller inn.

Legg innLagt inn:18 jan 2007 13:44
av japse-gnmfr
Enig me rafleflak her selv om jeg ikke skal skryte på meg at jeg er så jævli god enda selv om jeg mestrer den greit men synes den først slipper når man kommer opp i litt fart 60-70pluss..

Legg innLagt inn:18 jan 2007 19:04
av sindrejl
Rafleklakk skrev: Trøndersk vinterføre er vel igrunn saltede veier? :lol:
På e6 ja... nå kjørte jeg ikke e6 døgnet rundt :?
Rafleklakk skrev: Tror uansett jeg ville tatt det Sindre sier her med en klype salt. Mht at bilen vil oppføre seg bedre med dekkenes tillatte makstrykk.
Tilogmed jeg ser logikken i at det ideelle lufttrykk i dekk avhenger av bilens tyngde/dekk-dimensjon.
Neimen faen les postene skikkelig neste gang da!!!!! Alt jeg sa var at JEG kjørte i nesten maks lufttrykk og JEG synes det funka jævlig bra, er ikke noe å ta med en klype salt, det bare fungerte bra til meg. Selv om det luftrykket sikkert er helt på jordet feil som flere sier ;)
Rafleklakk skrev: Er ikke meninga å være picky her, men når noen ytrer noe så ravende galt klarer jeg ikke å la være å svare :wink:

Read the post nextime, JEG påpekte hva JEG kjørte med, jeg gav ikke et "ravende galt svar".

Dessuten har jeg aldri nevnt at det har noe med kjøreferdigheter å gjøre, ikke engang hinta om det, someone else did.

Og nok engang da, så du kanskje får det med deg.. Jeg hadde ikke særlige problemer med understyring på glatt herlig vinterføre og jeg var ikke så fordømt flink til å kjøre, da kom jeg frem til en konklusjon om at det KUNNE kanskje være dekka? Piggfritt.. funker som fanden. Sorry for at jeg postet hva jeg følte funket med min mr2..

Skal jeg gå å se Rocky og roe meg ned..

Legg innLagt inn:18 jan 2007 23:03
av chris
Slapp av du nå Rocky, ellers må jeg begynne å slette noen poster her :P


Jeg har nå kjørt to vintre med mk2 GTi, og to vintre med mk2 3.gen turbo, og eneste som har evt sørget for understyring hos meg er dritdekk foran. Dekk er alfa og omega, både på tørt føre, vått føre og vinterføre (og salta føre).

Sier meg enig med Mr2Even: "jeg tror på teknikk og gode dekk".

Bare kjerringer kjører med sandsekker :lol:
Det er sånn man gjør på gamle HiAce'r det :mrgreen:

Legg innLagt inn:19 jan 2007 15:45
av Anders gullstein
Går fint å kjøre uten sandsekk, men en sandsekk hjelper nok helt sikkert en god del. Kjøre teknikk blir nok kanskje litt mer avgjørende uten en sandsekk. Men med min mk1 hade ihvertfall ikke jeg noe problem med å få ut halen. Gode dekk er en klar forrutsetning, og da spesielt foran, for at man skal unngå understyring.

Legg innLagt inn:20 jan 2007 01:03
av japse-gnmfr
Anders gullstein skrev:Går fint å kjøre uten sandsekk, men en sandsekk hjelper nok helt sikkert en god del. Kjøre teknikk blir nok kanskje litt mer avgjørende uten en sandsekk. Men med min mk1 hade ihvertfall ikke jeg noe problem med å få ut halen. Gode dekk er en klar forrutsetning, og da spesielt foran, for at man skal unngå understyring.

Halen kommer fort som faen men det jeg mener er at fordekka begynner og gli når man sladder i en 60-70km f eks breit rundt en lang sving

Legg innLagt inn:20 jan 2007 17:56
av Anders gullstein
Hmmm...vanskelig å forklare, men ser sånn ca for meg hva som kan være situasjonen. når man gasser midt i svingen, så legger bilen seg bakpå, dermed mindre press mot bakken på framhjul. må på en måte komme "for fort" inn i svingen for at framhjula presser seg gjennom svingen og baken kommer etter, men med midtmotor må man være klar til å ta den inn igjen, hvis ikke risikerer man å ende med rompa feil vei inn i ett eller annet :wink:

Legg innLagt inn:20 jan 2007 18:42
av ure
Har det problemet at med mk1 går jeg lett rundt når jeg skal sladde så det bare ser teit ut, dette gjelder på tørr asfalt våt asfalt og is, snø. Har nok ikke de beste ferdighetene men har nå "lekt" i 14 vintre med div redskap. Opel kadett c og ke 70 er de bilene jeg har brukt mest som vinterbil og de ligger bredt lenge og er enkle å ta innigjen. Syns ikke mr2 er noe særlig å sladde med eller er det bare jeg som er for nervøs :oops: