TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøreegenskaper mkII

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #26343  av chris

Lady_in_MR2 skrev:
kake skrev: Om vintern derimot er det et eget kapittel :) Da snurrer du før du rekker å si kake :lol: Men, det er bare å ta det rolig. Selv bruker jeg ikke min om vintern.
Jeg fikk nylig sleng i en skarp sving( ble eplutselig glatt på veien gitt),
jeg greide å hente den inn igjen da, men det endte med at jeg sto å snurra rundt og landa på tverra i feil kjøreretning..

Var bare så JÆVLI synd at da jeg sto der midt i veien så kom BMWn(Z4)
jeg akkurat hadde kjørt forbi/kappkjørt med...
Følte meg ikke direkte lur da... :oops:
Han stoppa jo opp å rista på hodet, mens jeg prøvde å komme meg i rett
kjørebane igjen...hehehe..

Tror jeg skal kjøre som en pensjonist restn av vintern jeg... :lol:
Hehehe, hadde et par sånne opplevelser i fjor vinter jeg også. litt for fort inn i en sving, og plutselig vil ræva kjøre forbi fronten av bilen :D Men man lærer da etterhvert ;) :D

#26348  av CelicaTurbo

hehe, må bare le av dette: "neida, bilen er enkel og grei å kjøre, det er overdrevent at den skal logre sånn med halen" og "jeg hadde et par slike episoder i fjor vinter jeg også"... litt motstridende kanskje? De færreste ønsker vel å oppleve et par ganger gjennom vinteren at bilen aller helst ønsker å hilse på grøften og ender opp i motsatt kjørebane? :)

men men, bilen krever respekt og forsiktighet på vinteren og på våt veibane.. det er bare slik det er, men det gir god trening også. I de to årene jeg hadde bilen snurret jeg en gang og det var pga en buss med blå sveiseflammelykter gjennom en sving hvor også en mørkkledd mann uten refleks tråkket langs veikanten (det var en slik betongkant der slik at han faktisk gikk i veien i min kjørebane :shock: )

#26349  av chris

CelicaTurbo skrev:hehe, må bare le av dette: "neida, bilen er enkel og grei å kjøre, det er overdrevent at den skal logre sånn med halen" og "jeg hadde et par slike episoder i fjor vinter jeg også"... litt motstridende kanskje? De færreste ønsker vel å oppleve et par ganger gjennom vinteren at bilen aller helst ønsker å hilse på grøften og ender opp i motsatt kjørebane? :)

men men, bilen krever respekt og forsiktighet på vinteren og på våt veibane.. det er bare slik det er, men det gir god trening også. I de to årene jeg hadde bilen snurret jeg en gang og det var pga en buss med blå sveiseflammelykter gjennom en sving hvor også en mørkkledd mann uten refleks tråkket langs veikanten (det var en slik betongkant der slik at han faktisk gikk i veien i min kjørebane :shock: )
Jeg glemte kanskje å skrive at jeg tøya grensene litt.. og fikk svi for det ;) Men det gikk da bra, ble en "pen" 360 grader ene gangen, og en 180 grader andre gangen. Men kjører man normalt, og ikke tøyer grensene, er den enkel og grei å kjøre ;)

#26376  av MR2turbo

Jeg liker godt hvordan den ligger på veien jeg.. men har hatt mine forsøk på å snurre jeg og.. hehe
har klart å ta inn igen en sladd i 80-90 på påkjøringsrampe på motorveien, våt vei, og det hadde jeg ike klart om den var helt umulig.. ;)

Men på våler i 140 rundt en 90-graders sving, så skjedde ting så fort at jeg ikke rakk å reagere.. plutselig hadde jeg ikke feste på noen hjul og snurret av banen.. var vel noen som fikk det med seg, ja... :oops:

#26391  av Lady_in_MR2

chris skrev:Jeg glemte kanskje å skrive at jeg tøya grensene litt.. og fikk svi for det ;) Men det gikk da bra, ble en "pen" 360 grader ene gangen, og en 180 grader andre gangen. Men kjører man normalt, og ikke tøyer grensene, er den enkel og grei å kjøre ;)
Ja, jeg hadde ikke akkurat en respektabel fart da jeg susa inn i den svingen...
Det er sånt som skjer når du tullkjører :?
Det skjer jo aldri når jeg kjører normalt, selv om jeg har en `90 som er kjent for å slenge mer med ræva..

#26393  av hovik

Jeg har tidlig 91 mod å må si jeg ikke har merket noe til løen bakende ved fonuftig kjøring (ikke brems eller kraftig gass i sving).

Med tørr vei, litt gasspådrag og opp mot grensa blir bilen noe understyrt, men baken ligger fortsatt der den skal.

Eneste gangene jeg har fått ut baken er ved å gi mye gass eller gå av gassen i sving. Det er uansett ikke lurt med midtmontert motor.

#26468  av Hobbes

Hmmm jeg har ikke snurra enda... er kansje for feig? :o

Men jeg har testa litt. Og det er en bil med midtmotor. Og bør kjøres der etter. Altså ikke de "standard" "safe" underkjørte egenskapene som finnes feks. Audi.

Min erfaring er at: slipper en gassen eller bremser så blir den lettere bak. Og gir en gass så " setter " baken seg og en får bedre feste, men opp til et hvist punkt. Noen av turbo gutta her har nok krefter til å rive løs bakhjula.

Men typen dekk har også en del å si for hvordan den slipper. Savner Bridgestone dekka jeg......

SÃ¥ kos dere......