TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Fordeling av firehjulstrekk.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #222397  av larsst185
 
cs og gt4 har da samme diff bak!?

 #222399  av sleeper
 
larsst185 skrev:cs og gt4 har da samme diff bak!?
trudde en del av de første st185 ble levert med åpen diff jeg da? (samme kasse som på st165?)
har testet en som hadde åpen diff for en stund tilbake siden og den var ikke veldig villig til og legge ut ivertfall...(hadde samme kasse som st165)

men er kansje mulig de som ble solgt nye i nord europa ble levert med sperre?

 #222403  av larsst185
 
ja det er godt mulig.skulle gjerne ha hatt kalde fakta om hva som faktisk er forskjell på gt4 og cs.tror det er mange myter ute å går.motor mekanisk sett,bremser og drivverk er jeg nesten sikker på er helt identiske.forskjellene tror jeg er i motorstyring,ic og understell.noe lettere fangere ect.

 #232544  av Bjørn E
 
Satt og leste gamle poster, kan prøve å oppklare litt: Celica Turbo 4WD og Carlos Sainz har samme drivverk: En midtdiff med viskokobling som bremser opp eventuelle hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel, dvs. ved hjulspinn. Dermed har den 50/50 fordeling. På bakaksel sitter en torsendiff, som er den mest "sofistikerte" form for kraftfordeling i drivverk. Det kjennes godt på glatt føre at bilen kjennes nesten bakhjulstrukket ut. På fleste Audi med Quattro er det istedet torsen-diff på senterdiffen. Det gir veldig bra fordeling av kreftene mellom for- og bakaksel og en mer lettkjørt bil.

 #232564  av larsst185
 
kan du bekrefte at alle st185 inkl jdm har torsen og lsd bakdiff??

 #232592  av Martin J
 
[quote="Bjørn E"]På bakaksel sitter en torsendiff, som er den mest "sofistikerte" form for kraftfordeling i drivverk. Det kjennes godt på glatt føre at bilen kjennes nesten bakhjulstrukket ut.

Dette er en som vet hva han snakker om :)

 #232622  av Bjørn E
 
Har ikke hatt en JDM-utgave selv, men ifølge info på nettet er det samme type 4wd på alle marked. Står ganske greit på Wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Cel ... 90-1993.29
Grunnen til at jeg skrev det om torsen-diffen er at enkelte på forumet kanskje ikke har peiling på forskjellene på 4wd-system. Torsen fordeler kraften optimalt etter veigrep, mens en viskokobling må ha hjulspinn før den begynner å låse (enkelt sagt).
Var ikke meningen å virke belærende :wink:

 #232637  av Martin J
 
Du virket ikke belærende, men saklig.

God påske :)

 #233169  av ivers
 
Martin J skrev:Her er det helt klart mange delte meninger :wink:

Men jeg vil tippe 40 foran og 60 bak
i og med at ræva fort blir slengt ut :D
Det er pga diffbremsen bak(torsendiff som sagt tidligere) :wink: .. det er 50/50 deling på gt4`n

 #233228  av kennethx
 
Vil en senter viskosediff takle litt aktiv håndbrems bruk bedre en en senter torsen diff? :oops:

 #233590  av CelicaTurbo
 
kennethx skrev:Vil en senter viskosediff takle litt aktiv håndbrems bruk bedre en en senter torsen diff? :oops:
hehe, nå er vel håndbrekket ikke spesiellt hyggelig å bruke på firehjulstrekkere generellt, og da mener jeg hyggelig for drivverket. Rallybiler har aktive senterdiffer som bl.a. frikobler bakre drivverk nå handbrekket trekkes..

men men, en senter viskose vil nok tåle håndbrekk en del bedre enn en torsen ja, mest pga at viskosen bare overfører et vist moment før den fungerer mer som åpen diff og overskuddsmomentet forsvinner ut det hjulet med minst veigrep, mens torsendiffen er langt mindre tilgivende og vil nok få skikkelig juling om du låser bakakselen med en håndbrekk..

men, har du virkelig torsen senterdiff da? Er ingen som kommer med det orginalt så langt jeg vet, men det kan jo alltids ettermonteres..

 #233597  av kennethx
 
CelicaTurbo skrev: hehe, nå er vel håndbrekket ikke spesiellt hyggelig å bruke på firehjulstrekkere generellt, og da mener jeg hyggelig for drivverket. Rallybiler har aktive senterdiffer som bl.a. frikobler bakre drivverk nå handbrekket trekkes..

men men, en senter viskose vil nok tåle håndbrekk en del bedre enn en torsen ja, mest pga at viskosen bare overfører et vist moment før den fungerer mer som åpen diff og overskuddsmomentet forsvinner ut det hjulet med minst veigrep, mens torsendiffen er langt mindre tilgivende og vil nok få skikkelig juling om du låser bakakselen med en håndbrekk..

men, har du virkelig torsen senterdiff da? Er ingen som kommer med det orginalt så langt jeg vet, men det kan jo alltids ettermonteres..

Så vidt jeg vet har jeg orginal senter viskosediff :) Det har nå gått bra å brekke så langt, opplever ingen ulyder/slaglyder i dirivverket når jeg brekker heller. Vi får se hvor lenge det varer, har jo ikke torsendiff bak heller jeg nå (Cusco) :)