Side 2 av 2

Legg innLagt inn:12 feb 2007 21:19
av larsst185
cs og gt4 har da samme diff bak!?

Legg innLagt inn:12 feb 2007 21:27
av sleeper
larsst185 skrev:cs og gt4 har da samme diff bak!?
trudde en del av de første st185 ble levert med åpen diff jeg da? (samme kasse som på st165?)
har testet en som hadde åpen diff for en stund tilbake siden og den var ikke veldig villig til og legge ut ivertfall...(hadde samme kasse som st165)

men er kansje mulig de som ble solgt nye i nord europa ble levert med sperre?

Legg innLagt inn:12 feb 2007 21:43
av larsst185
ja det er godt mulig.skulle gjerne ha hatt kalde fakta om hva som faktisk er forskjell på gt4 og cs.tror det er mange myter ute å går.motor mekanisk sett,bremser og drivverk er jeg nesten sikker på er helt identiske.forskjellene tror jeg er i motorstyring,ic og understell.noe lettere fangere ect.

Legg innLagt inn:04 apr 2007 22:46
av Bjørn E
Satt og leste gamle poster, kan prøve å oppklare litt: Celica Turbo 4WD og Carlos Sainz har samme drivverk: En midtdiff med viskokobling som bremser opp eventuelle hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel, dvs. ved hjulspinn. Dermed har den 50/50 fordeling. På bakaksel sitter en torsendiff, som er den mest "sofistikerte" form for kraftfordeling i drivverk. Det kjennes godt på glatt føre at bilen kjennes nesten bakhjulstrukket ut. På fleste Audi med Quattro er det istedet torsen-diff på senterdiffen. Det gir veldig bra fordeling av kreftene mellom for- og bakaksel og en mer lettkjørt bil.

Legg innLagt inn:04 apr 2007 23:50
av larsst185
kan du bekrefte at alle st185 inkl jdm har torsen og lsd bakdiff??

Legg innLagt inn:05 apr 2007 08:18
av Martin J
[quote="Bjørn E"]På bakaksel sitter en torsendiff, som er den mest "sofistikerte" form for kraftfordeling i drivverk. Det kjennes godt på glatt føre at bilen kjennes nesten bakhjulstrukket ut.

Dette er en som vet hva han snakker om :)

Legg innLagt inn:05 apr 2007 11:54
av Bjørn E
Har ikke hatt en JDM-utgave selv, men ifølge info på nettet er det samme type 4wd på alle marked. Står ganske greit på Wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Cel ... 90-1993.29
Grunnen til at jeg skrev det om torsen-diffen er at enkelte på forumet kanskje ikke har peiling på forskjellene på 4wd-system. Torsen fordeler kraften optimalt etter veigrep, mens en viskokobling må ha hjulspinn før den begynner å låse (enkelt sagt).
Var ikke meningen å virke belærende :wink:

Legg innLagt inn:05 apr 2007 13:06
av Martin J
Du virket ikke belærende, men saklig.

God påske :)

Legg innLagt inn:08 apr 2007 21:45
av ivers
Martin J skrev:Her er det helt klart mange delte meninger :wink:

Men jeg vil tippe 40 foran og 60 bak
i og med at ræva fort blir slengt ut :D
Det er pga diffbremsen bak(torsendiff som sagt tidligere) :wink: .. det er 50/50 deling på gt4`n

Legg innLagt inn:09 apr 2007 12:42
av kennethx
Vil en senter viskosediff takle litt aktiv håndbrems bruk bedre en en senter torsen diff? :oops:

Legg innLagt inn:11 apr 2007 13:37
av CelicaTurbo
kennethx skrev:Vil en senter viskosediff takle litt aktiv håndbrems bruk bedre en en senter torsen diff? :oops:
hehe, nå er vel håndbrekket ikke spesiellt hyggelig å bruke på firehjulstrekkere generellt, og da mener jeg hyggelig for drivverket. Rallybiler har aktive senterdiffer som bl.a. frikobler bakre drivverk nå handbrekket trekkes..

men men, en senter viskose vil nok tåle håndbrekk en del bedre enn en torsen ja, mest pga at viskosen bare overfører et vist moment før den fungerer mer som åpen diff og overskuddsmomentet forsvinner ut det hjulet med minst veigrep, mens torsendiffen er langt mindre tilgivende og vil nok få skikkelig juling om du låser bakakselen med en håndbrekk..

men, har du virkelig torsen senterdiff da? Er ingen som kommer med det orginalt så langt jeg vet, men det kan jo alltids ettermonteres..

Legg innLagt inn:11 apr 2007 14:03
av kennethx
CelicaTurbo skrev: hehe, nå er vel håndbrekket ikke spesiellt hyggelig å bruke på firehjulstrekkere generellt, og da mener jeg hyggelig for drivverket. Rallybiler har aktive senterdiffer som bl.a. frikobler bakre drivverk nå handbrekket trekkes..

men men, en senter viskose vil nok tåle håndbrekk en del bedre enn en torsen ja, mest pga at viskosen bare overfører et vist moment før den fungerer mer som åpen diff og overskuddsmomentet forsvinner ut det hjulet med minst veigrep, mens torsendiffen er langt mindre tilgivende og vil nok få skikkelig juling om du låser bakakselen med en håndbrekk..

men, har du virkelig torsen senterdiff da? Er ingen som kommer med det orginalt så langt jeg vet, men det kan jo alltids ettermonteres..

Så vidt jeg vet har jeg orginal senter viskosediff :) Det har nå gått bra å brekke så langt, opplever ingen ulyder/slaglyder i dirivverket når jeg brekker heller. Vi får se hvor lenge det varer, har jo ikke torsendiff bak heller jeg nå (Cusco) :)