Side 2 av 3

Legg innLagt inn:07 mai 2007 19:09
av Inunf
Mr2Even skrev:
Inunf skrev:Har samme lyden på min, tror det er tårnlagringen som er slitt...
Hvor sitter tårnlagringen? er det det samme som fjærbeinlageret?
Sikkert, har aldri hørt om fjærbenslageret før. Det lageret jeg mener er det som sitter i toppen av støtdemperen under den sorte plastproppen i koffertrommet fremme.

Nei, jeg er ikke flink til å forklare... Sorry...

Legg innLagt inn:07 mai 2007 20:05
av Mr2Even
Inunf skrev:
Mr2Even skrev:
Inunf skrev:Har samme lyden på min, tror det er tårnlagringen som er slitt...
Hvor sitter tårnlagringen? er det det samme som fjærbeinlageret?
Sikkert, har aldri hørt om fjærbenslageret før. Det lageret jeg mener er det som sitter i toppen av støtdemperen under den sorte plastproppen i koffertrommet fremme.

Nei, jeg er ikke flink til å forklare... Sorry...
Ok. Men NÅ var du veldig flink til å forklare :lol: Ja det var det samme :wink:

Legg innLagt inn:07 mai 2007 20:41
av Pål
Er ganske sikker på at det er fjærbenslageret, som det kalles i denne tråden (hva er egentlig navnet? toppforing eller noe?) hadde samme problem, og da var det nesten ikke kuler igjen i lageret hehe.

Legg innLagt inn:07 mai 2007 20:45
av Magne
EDIT: Så ikke det sto stillestående.. hehe. da er det nok fjærbenslageret ja... hehe

Legg innLagt inn:07 mai 2007 21:08
av ErlingK
Lagret oppe på fjærbena kalles som regel for: Svinglager, det er jo rett å slett det dem gjør også, lar fjærbenet svinge :) Hvis disse lagrene blir dårlige å kniper seg må selve fjæra vri seg, å det gjør de gjerne i rykk å napp. Da blir det en slik rar lyd. Merker det gjerne på styringa til bilen også, hvis du bare vrir litt på rattet holder fjæra igjen, vrir du langt nåkk "glipper" fjæra ett hakk liksom.

Legg innLagt inn:07 mai 2007 22:12
av Ivar
Det kalles fjærbenslager på fagspråket. Top mount på engelsk. Holdes fast til karosseriet med fire 10 mm muttere og holdes fast til demperstangen med en 21 mm mutter, hvis jeg ikke husker helt feil. Fjærbenslager av denne typen er noe man har på MacPherson-forstillinger.

Legg merke til at du kan få de samme kneppelydene hvis fjæren står opp-ned. Da hopper den gjerne ut av sporet sitt.

Legg innLagt inn:07 mai 2007 22:20
av Ivar
Vedlagt finner du bilde av et splitter nytt fjærbenslager til MK2.

Legg innLagt inn:07 mai 2007 22:22
av Ivar
http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/Suspe ... trut-2.HTM

Her er guiden jeg sakset bildet fra.

Legg innLagt inn:07 mai 2007 22:28
av Doffen696
Har opplevd dette med en Peugeot 205 til eksen. Der var det fjerbenslagrene. Men de knettet ikke bare: Her snakker vi TRINNVIS styring.

Skumle saker.

edit: Skiftet lagrene og styringen ble totalt forandret (til det bedre seff)
edit 2: Det var en 205 ikke 305 :P

Legg innLagt inn:08 mai 2007 00:03
av inzane2012
så det er altså ingen "enkel" jobb å skifte det lageret altså...hmmm...kanskje jeg skulle fått toyota til å sjekket det nå som di først hadde bilen inne...jaja, lett å vere etter-på-klok...

Legg innLagt inn:08 mai 2007 09:09
av Ivar
inzane2012 skrev:så det er altså ingen "enkel" jobb å skifte det lageret altså...hmmm...kanskje jeg skulle fått toyota til å sjekket det nå som di først hadde bilen inne...jaja, lett å vere etter-på-klok...
Det er ikke veldig avansert, men ting kan sitte godt fast.

Legg innLagt inn:08 mai 2007 13:41
av Pål
Har gjort det selv på min, bytta begge fjærbenslagrene. Klarer jeg, så klarer nok du og ;) Fulgte den anvisningen som Ivar kom med link til. Tok en del tid siden det var første gang for meg. husk å dra til med riktig moment, står hvilke momenter de forskjellige boltene og mutterne må dras til der.

Legg innLagt inn:12 mai 2007 09:50
av MK1-87
Litt jobb men ikke vanskelig å bytte et slikt lager. Jeg er amatør og klarte det. Koster fort 4000 om du skal ta alle. Kjøpte mine fra Fennsport. TRD. Holder du hånda opp på lagret (ikke koffertrommet eller motorrommet) skal du kjenne vibrasjon i det når du husker bilen opp og ned.

Legg innLagt inn:12 mai 2007 17:55
av Ivar
MK1-87 skrev:Litt jobb men ikke vanskelig å bytte et slikt lager. Jeg er amatør og klarte det. Koster fort 4000 om du skal ta alle. Kjøpte mine fra Fennsport. TRD. Holder du hånda opp på lagret (ikke koffertrommet eller motorrommet) skal du kjenne vibrasjon i det når du husker bilen opp og ned.
Det greieste er vel å se på mutteren og se om det er mye bevegelse når man legger vekt på demperen. I hvert fall foran.

Legg innLagt inn:12 mai 2007 23:18
av angrykid
Tror faktisk det kalles tårnlager det der. :D bare sånn helt sikkert, for jeg har nettopp bytta disse to framme på min. Det du trenger er to fjærklemmer, en tash, 17 kopp å 12-14 kopp, ei skralle og det du vanligvis trenger for å ta av dekket. :) når du har gjort det, løsner du bare bensinslanegene fra fjærbeinet, og bender denne ut, så har du fritt spillerom til å tashe av tårnlageret. Så setter du på det nye, skrur ting fast, og bender tilbake å fester bremseslangene igjen. Tar ca 2 timer på første side, 30-50 minutt på andre. Hvis ting ikke sitter jæææævlig hardt fast. :D (som de gjorde på min bil)