Side 2 av 3
Hei
Legg innLagt inn:17 mai 2007 21:29
av FS-Styling.no
Har ikke stor turbo... har WG men ikke montert dump enno.... kakakakakakakak som bare juling til meg......
Legg innLagt inn:18 mai 2007 23:37
av Flubber
ka ka... ka ka.. toki toki toki! KAKAKKAKAAKAKKAA!!!!!!
Legg innLagt inn:30 sep 2007 22:29
av Marcus
Sorry, men jeg vil bare dra opp denne igjen jeg ass.
(håper jeg dro opp riktig tråd nå)
Var akkurat på soverommet, og hørte en eller annen bil kjørte forbi utenfor her med kjerringhylturbo til de grader.. Jævlig kul lyd, og har hørt den før.
Men, kan vi ikke bli enige om -hva- som lager lyden? Og er den skadelig for turboen eller ikke? Synes ikke vi kom frem til en konklusjon her enda..
I følge wikipedia:
This is also known as Compressor Surge and over time can result in significant damage to the turbocharger.
Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate# ... atter_myth
Legg innLagt inn:30 sep 2007 22:57
av sindrejl
har iallefall hørt mange ganger før at den "rally" lyden ikke er bra for turboen på høyt turtall.
Det som visstnok var best var å ha klaprelyd på lavt turtall og et kraftig poff på høyt turtall.
Legg innLagt inn:01 okt 2007 01:06
av øf
denne lyden trenger ikke være skadelig for turbo om man har en som tåler juling.på min gamle audi-femmer hadde jeg dump-ventil som dumpet litt luft,resten gikk i mot-trykk mot turboen.noen som har hørt lyden på den sølvgråe s2èn til jørgensen&seberg? der snakker vi kakakakakakakaa

Legg innLagt inn:04 okt 2007 12:32
av Marcus
sindrejl skrev:Det som visstnok var best var å ha klaprelyd på lavt turtall og et kraftig poff på høyt turtall.
Må være vanskelig å få til noe slikt? Datastyrt eller?
øf skrev:denne lyden trenger ikke være skadelig for turbo om man har en som tåler juling.på min gamle audi-femmer hadde jeg dump-ventil som dumpet litt luft,resten gikk i mot-trykk mot turboen
Jeg kan fortsatt ikke skjønne at mot-trykk mot turboen kan være noe lurt uansett hvor sterk den er.. Før eller siden klarer ikke denne påkjenningene heller... Eller?
Så det som skaper lyden er at turboen plutselig går den andre veien? Og dermed ikke har noe med dp og gjøre? Mulig jeg er helt på bærtur her men..
Legg innLagt inn:04 okt 2007 13:33
av oleb
Marcus skrev:sindrejl skrev:Det som visstnok var best var å ha klaprelyd på lavt turtall og et kraftig poff på høyt turtall.
Må være vanskelig å få til noe slikt? Datastyrt eller? 
øf skrev:denne lyden trenger ikke være skadelig for turbo om man har en som tåler juling.på min gamle audi-femmer hadde jeg dump-ventil som dumpet litt luft,resten gikk i mot-trykk mot turboen
Jeg kan fortsatt ikke skjønne at mot-trykk mot turboen kan være noe lurt uansett hvor sterk den er.. Før eller siden klarer ikke denne påkjenningene heller... Eller?
Så det som skaper lyden er at turboen plutselig går den andre veien? Og dermed ikke har noe med dp og gjøre? Mulig jeg er helt på bærtur her men..
Lyden er at lufta blir tvunget til å snu når gasspjeldet lukkes, så den går derfor fram og tilbake mellom gasspjeld og turbo.
Klapring + poff er jo bare å stramme dumpen litt sånn at den kun dumper ved et visst trykk.
Legg innLagt inn:09 okt 2007 09:51
av Marcus
Det er jeg klar over.. Men hvorfor blir WG nevnt? Blir det mer/høyere klaprelyd av den grunn?
Jeg graver og graver.. men dere slipper hvertfall spørsmålene en gang til hvis folk søker neste gang de lurer på dette

Legg innLagt inn:09 okt 2007 10:57
av Andreazz
Marcus skrev:Det er jeg klar over.. Men hvorfor blir WG nevnt? Blir det mer/høyere klaprelyd av den grunn?
Jeg graver og graver.. men dere slipper hvertfall spørsmålene en gang til hvis folk søker neste gang de lurer på dette 
WG ble nevnt pga folks feiloppfattning om at den har noe med denne lyden å gjøre.. Det har den ikke

Legg innLagt inn:09 okt 2007 11:13
av oleb
Wastegate lager vel bare en slags eksoslyd?
Legg innLagt inn:09 okt 2007 20:00
av mr.ourom
Lyden oppstår nå turboen bremses kjempefort av luftstrømmen som stopper opp. Bladene på impelleren blir utsatt for stor påkjenning og kan til slutt brekke tvers av. Tetningen bak denne blir også utsatt for stort trykk. På en del tidlige turbobiler var det ikke resirk eller dump, men de gikk ikke på noe høyt trykk da. Det går jo også greit uten dump når bilen skal gå x antall runder på bane og lang holdbarhet ikke er noe tema. Men til daglig bruk er det greit med en dump så holder turboen lengre. Denne bør være så stor i forhold til turboen at den spesielle skarpe ka-ka lyden forsvinner.
Legg innLagt inn:09 okt 2007 20:20
av Mr2 Mk2
oleb skrev:Wastegate lager vel bare en slags eksoslyd?
korrekt, hvordan wg`en (ekstern eller ikke)kan lage lyden man får av "compressor surge" får bli opp til "FS-Styling.no" å forklare

Legg innLagt inn:20 okt 2007 18:30
av Marcus
Flere som sliter med å skjønne hva dette er, ligger en aktiv tråd på MR2OC nå som det er ganske mye uenighet i hva som lager denne lyden.
philahn sitt innlegg stemmer jo ganske bra med det som har blitt sagt i denne tråden..
I tillegg til det sindre sa:
The aim is to have the flutter occur at low rpm and boost, while allowing the BOV to vent freely at higher rpm and boost levels. Experiment with it; you can't do any harm!"
http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=2 ... ge=1&pp=30
Men hva er egentlig funksjonaliteten til en screamerpipe montert på wg?
Og hvor går returlufta på nye turbobiler (direkte fra fabrikk)? Som verken har BOV eller denne lyden? Den er jo ikke akkurat -vanlig- i en turbomotor.
Legg innLagt inn:21 okt 2007 13:07
av et_casey
Hei
Legg innLagt inn:21 okt 2007 14:32
av FS-Styling.no
Hva var screaming med den?
Ourom har vel rett ang denne lyden... Helt sikkert ikke bra, men gud så artig.... Beholder lyden, bytter heller turbo....
