Side 2 av 4

Legg innLagt inn:15 mai 2007 18:44
av Ace
Denne diskusjonen har vært oppe mang en gang , og som det tidligere var skrevet (av et eller annet klokt hode) har det nok også noe med at GTI virker da sprek den første tiden man har den, men etterhvert så tilpasser man seg det forventa draget osv som bilen har. Derfor om tid og stund kan bilen virke noe dau iforhold til det den var i utgangspunktet. Når det ble skrevet i en tidligere post må jeg si at jeg kjente meg igjen med en gang.....

Husker en kompis fikk ny rs4 med mtm tuning. Tror det må ha vært det sykeste jeg hadde sitti på noen gang når det gjaldt drag, kjørekomfor osv, men når man sitter på nå så er det jo fortsatt porno, MEN det er ikke helt det samme....

Legg innLagt inn:15 mai 2007 18:50
av inzane2012
Ace skrev:Denne diskusjonen har vært oppe mang en gang , og som det tidligere var skrevet (av et eller annet klokt hode) har det nok også noe med at GTI virker da sprek den første tiden man har den, men etterhvert så tilpasser man seg det forventa draget osv som bilen har. Derfor om tid og stund kan bilen virke noe dau iforhold til det den var i utgangspunktet. Når det ble skrevet i en tidligere post må jeg si at jeg kjente meg igjen med en gang.....

Husker en kompis fikk ny rs4 med mtm tuning. Tror det må ha vært det sykeste jeg hadde sitti på noen gang når det gjaldt drag, kjørekomfor osv, men når man sitter på nå så er det jo fortsatt porno, MEN det er ikke helt det samme....
så sant, så sant:) er vel difor at når en først har begynt å trimme bilen litt så blir det vanskelig å stoppe;)

Legg innLagt inn:15 mai 2007 19:14
av jumbo
Turbo kontra GTi dreier seg nok for de aller fleste om lommebok, deretter smak.

Noen vil ha mest mulig gamp uansett, noen er mer kresne når det gjelder respons og andre egenskaper.

Det er ingen tvil om at GTi'en er mer responsiv og lettere å kontrollere enn en turbo, men har jo langt mindre register og krefter generelt. For min del er det ingen vei tilbake fra turbo, en GTi føles som en gammel lada etter at man har blitt bortskjemt med nesten dobbelt så mye gamp.

Legg innLagt inn:15 mai 2007 19:17
av mralp
re:

De tekniske forskjellene er utdypet i tidligere poster her og på mr2oc, og diskutert i det uendelige. Konklusjonen kan vel oppsummeres i følgende:
- "Toyota går ikke baklengs inn i framtiden"
- "Mhp på trimming er begge ca like gode"
- "Skal du ha en ren turbokonvertering, ta en japansk motor (pga effekt/turbo/etc)"

Viktigst teknisk sett for meg var å slippe luftmengdemålern. Riktignok er ikke dette noe Audi, men disse boksene har vært en kilde for problemer og uønskede kostnader jeg ville styre unna. Jeg trenger også all plass jeg kan få.

Nå var jeg i en prosess med å godkjenne gen3`en i min forrige bil, og hadde derfor koblet ned unichip og alt ekstra, samt kjørte med original eksos, så den var rimelig stock.

Når jeg fikk min gen2 fra japan og lot foten vandre, så tenkte jeg "!!!....men???". Så jeg sjekket tenning og lekkasjer, men ingen feil der.

Responsen på en stock gen3 var klart bedre, og føltes langt mer enn de 20hp som egentlig skulle skille.

Jeg lurte opp trykket litt med Blitz Dual-specen, og jada, man får bilen til å gå fort som f. Men jeg fant ikke samme følelsen, spesielt ikke når jeg drar ut girene og treffer sperra, noe som skjer minst 10 ganger pr tur hos meg ;)

Jeg forstod tidlig at jeg ikke ville bli fornøyd med gen2`en, og annonserte den. Dalan her på forumet ble den lykkelige eier, og jeg kunne søke lykken med min gen3. Med noe ekstra kroner var veien til datasprut kort, og resten er historie!


Du skal uansett ha lykke til med gen2`en, du blir garantert fornøyd. Jeg hadde jo både en gen2 og en gen 3, så jeg behøvde ikke ta hensyn til penger når jeg gjorde valget :)

Legg innLagt inn:15 mai 2007 19:35
av Nikko
Takk for bra svar mralp... har selv stusset litt over luftmengdemålern, men bytter ikke maskin pga den hehe :)

Legg innLagt inn:15 mai 2007 20:26
av Larsen
Luftmengdemåler vs map har jo sine fordeler/ulemper det og. De fleste kjenner sikkert til at med map sensor kan man kjøre åpen dumpventil uten problemer. Det som ikke er så kjent er at en luftmengdemåler har større toleranse ovenfor trimming. Det vil si at du kan gjøre mer med motoren før du må inn å forandre på bensinblandingen. Stort sett går det greit med luftfilter og eksos osv, men jeg greide selv å ødelegge en 4age med map på grunn av sports luftfilter og eksos.

Legg innLagt inn:16 mai 2007 03:21
av marlboro1310
Turbo Forever...! :D

Legg innLagt inn:16 mai 2007 18:01
av kake
Lyden og responsen i NA motoren greier ikke turboen å matche, men derimot dreiemoment og skyv er knockout til turboen (3.gen).

For jeg som har GTi med bare milde motoroppgraderinger så har jeg denne sesongen brukt over 50' i understell/chassis oppgraderinger samt hjul. Satser på å kappe 4 sekunder i rundetid på rudskogen med disse oppgraderingene. Målet for sesongen er å komme ned på 1.10. Om jeg greier det er en annen sak :D Tror ikke det er noen mr2'er i Norge uavhengig av motor som er nede på den tiden ? :) Hadde jeg istedet kjøpt 3.gen turbo og ikke lagt noe i understell så skulle jeg nok klart å kappe rundetidene med maksimalt 2 sekunder, ikke mer. Understell, dekk og bremser er langt viktigere enn motor og må komme først. Skal ikke se bort fra at jeg bytter motor kanskje neste sesong, nå som bilen takler langt mer effekt, men det blir isåfalll hvis jeg greier å utnytte den jeg har maksimalt, hvis ikke er det poengløst spørr du meg :o

Legg innLagt inn:16 mai 2007 21:13
av jumbo
Ja, bygge en haug med motor uten å oppgradere hjuloppheng og hjul er jo rimelig meningsløst... Dog er det vel få turboer som går med ræva dempere og hjul uansett :wink:

Den eneste regelen jeg lagde meg før jeg begynt å bruke kroner på bilen var at performance kommer først og skal være fullstendig "ferdig" før noe som helst brukes på eksteriør

Legg innLagt inn:16 mai 2007 21:15
av marlboro1310
It doesn`t matter if you win by an inch,or by a mile...winning is winning 8)

Legg innLagt inn:16 mai 2007 21:29
av Zepticon
Hvor langt opp kan man dra GTi Motoren da? uten å gjøre så mye annet internt enn å bytte kammer?

Hmmmm....

Legg innLagt inn:19 mai 2007 15:07
av Stølen
Vel, til syvende og sist har jeg bare ett prestasjonsrelatert mål med min GTi: Nemlig å greie en 10-min runde på Nordschleife uten turbo.
Dette burde vel gå an..? Med luftfilter og effektanlegg + litt stivere dempere og god Hankook-gummi så er vel ikke det for urealistisk...

Legg innLagt inn:21 mai 2007 17:29
av chris
GhostRider88 skrev:Har selv bare sitti på med en mr2 turbo, og vist var det morro, men ikke SÅ mye morroere enn en GTI ;)
Helt ærlig, min mening: Jo, det er SÅ mye mer morro med turbo enn gti, and then some. MR2 GTi er verdens kjedeligste bil etter man har kjørt 3.gen turbo :D

Legg innLagt inn:21 mai 2007 17:51
av GhostRider88
chris skrev:
GhostRider88 skrev:Har selv bare sitti på med en mr2 turbo, og vist var det morro, men ikke SÅ mye morroere enn en GTI ;)
Helt ærlig, min mening: Jo, det er SÅ mye mer morro med turbo enn gti, and then some. MR2 GTi er verdens kjedeligste bil etter man har kjørt 3.gen turbo :D
Satt på med en 2.gen turbo... kanskje derfor min uttalelse? :wink:

Legg innLagt inn:21 mai 2007 18:32
av jumbo
chris skrev:
GhostRider88 skrev:Har selv bare sitti på med en mr2 turbo, og vist var det morro, men ikke SÅ mye morroere enn en GTI ;)
Helt ærlig, min mening: Jo, det er SÅ mye mer morro med turbo enn gti, and then some. MR2 GTi er verdens kjedeligste bil etter man har kjørt 3.gen turbo :D
Det er desverre det :wink: