Side 2 av 4
Legg innLagt inn:17 mai 2007 22:32
av Master
Ivar skrev:Til første post: ville nok satt inn ei større pumpe ja! Har ikke hørt om noen som kjører med gti pumpe på turbo og får dette til å gå slik det skal.
Det blir bare for dumt å si "nei, dette går ikke, for jeg leser i et skjema her" når opptil flere medlemmer her inne kjører med GTI-pumpen, inkludert meg selv. Derav min respons.
Ja jeg mente ikke at det går til en viss grad, men hva som er "safe" er en annen sak.

får se hvor lenge den holder da...
Leser om flere på mr2oc som har blåst motoren pga NA bensinpumpe etter 3s-gte swap. riktignok med litt mer boost da men, hvorfor ikke bare bytte pumpe og sove godt om natta?

Fyren i 1. post spør jo om råd, og da kan det jo være greit å fortelle at han vil operere på randen av total ødeleggelse av motoren...
Legg innLagt inn:17 mai 2007 22:53
av Ivar
Jeg mener det er helt safe å kjøre en umodifisert 3S-GTE på GTI-pumpen. Hvis du skal skru opp trykket er saken en helt annen.
Han spør spesifikt om original turbomotor i den første posten og det er ikke rent få turboswap-eiere over hele verden som kjører problemfritt med GTI-pumpe.
Jeg er ikke enig at dette er på randen. Se bare på hva Jumbo skriver om sine erfaringer. Det er ganske stor forskjell mellom 225 og 300 hester.
Legg innLagt inn:17 mai 2007 22:55
av Master
Ivar skrev:Jeg mener det er helt safe å kjøre en standard 3S-GTE på GTI-pumpen. Hvis du skal skru opp trykket er saken en helt annen.
Joda, men hvem skrur vel ikke opp trykket da 0.7 bar til 1-1.1 bar er et skikkelig spark i ræva ?

La oss være enig da..
Legg innLagt inn:17 mai 2007 22:58
av Ivar
Master skrev:Ivar skrev:Jeg mener det er helt safe å kjøre en standard 3S-GTE på GTI-pumpen. Hvis du skal skru opp trykket er saken en helt annen.
Joda, men hvem skrur vel ikke opp trykket da 0.7 bar til 1-1.1 bar er et skikkelig spark i ræva ?
La oss være enig da..
Jada.
Du skal få en klem.
Jeg kjører for øvrig med originalt trykk og har gjort det helt siden swappet i fjor sommer.

Legg innLagt inn:17 mai 2007 23:03
av Ivar
Til marlboro1310 og inzane2012 (er dere brødre?): Det er alt for mye synsing her inne og ofte for lite som baserer seg på ting i praksis. Jeg er generelt sett så saklig som man får dem.
Legg innLagt inn:18 mai 2007 14:26
av inzane2012
Ivar skrev:Til marlboro1310 og inzane2012 (er dere brødre?): Det er alt for mye synsing her inne og ofte for lite som baserer seg på ting i praksis. Jeg er generelt sett så saklig som man får dem.
nei er nok ikke brødre, berre mente at det er lov å skrive litt mer sakelig, ikke sånt som "faen så mange pølsevere det er her inne" blir liksom litt for dumt, for da virker du bare som en bedrevitende tosk...no offense...
Legg innLagt inn:18 mai 2007 14:29
av mr2cato
inzane2012 skrev:Ivar skrev:Til marlboro1310 og inzane2012 (er dere brødre?): Det er alt for mye synsing her inne og ofte for lite som baserer seg på ting i praksis. Jeg er generelt sett så saklig som man får dem.
nei er nok ikke brødre, berre mente at det er lov å skrive litt mer sakelig, ikke sånt som "faen så mange pølsevere det er her inne" blir liksom litt for dumt, for da virker du bare som en bedrevitende tosk...no offense...
Hvis han er "bedrevitende" så kan han jo ikke være helt tosk

Legg innLagt inn:18 mai 2007 16:04
av Mr2Even
Men hva sier de som har byttet? har de merket noen forskjell kontra gti/orginal og oppgradert?
Legg innLagt inn:18 mai 2007 16:32
av Ivar
inzane2012 skrev:Ivar skrev:Til marlboro1310 og inzane2012 (er dere brødre?): Det er alt for mye synsing her inne og ofte for lite som baserer seg på ting i praksis. Jeg er generelt sett så saklig som man får dem.
nei er nok ikke brødre, berre mente at det er lov å skrive litt mer sakelig, ikke sånt som "faen så mange pølsevere det er her inne" blir liksom litt for dumt, for da virker du bare som en bedrevitende tosk...no offense...
Korrekt. Jeg tar på meg rollen som bedreviter når feilaktig informasjon blir gitt ut av andre. Sett pris på at noen sier i fra. Vi kan ikke alle være venner.
Legg innLagt inn:18 mai 2007 22:23
av jumbo
Mr2Even skrev:Men hva sier de som har byttet? har de merket noen forskjell kontra gti/orginal og oppgradert?
Man gjør vel strengt tatt ikke det med mindre det går skikkelig dritt...
Snakket forresten med christian i dag - han har kjørt diverse turbo-oppsett på original 1990 GTi pumpe i 5 år nå... og tilsvarende 2.5 år for min del...
Har ikke noen EGT eller AFR målere fast installert enda så skal ikke uttale meg altfor bastant om at alt er bare fryd og gammen og aldri vil gå galt, men hadde helt fine AFR verdier når jeg bremset hos toyparts, og når hverken jeg eller christian har hatt problemer med dette i det hele tatt hittil kan det jo om ikke annet være en god indikator på at gti-pumpe-angsten er kraftig overdrevet.
Legg innLagt inn:18 mai 2007 23:11
av marlboro1310
Jaja,skal la være å utrykke mine synspunkter i fremtiden ang Mr2...tror egentlig det er etpar grunner til at jeg har registrert meg på dette forum,snakke felles om bil,stille spørsmål,dele egne erfaringer,bli kjent med andre Mr2 eiere og høre hva de vet som ikke jeg vet...kan tydeligvis være svært mye ettersom jeg nå skjønner.
Setter herved inn denne post til deg Ivar og beklager at jeg ikke lever opp til dine ellers så høye standarer,jeg prostituerer meg for deg og ber på mine knær om tilgivelse for mitt amatørmessige innspill...
Du er eksperten,du får PM av meg da jeg lurer på noe,garantert.

Legg innLagt inn:18 mai 2007 23:38
av Ivar
marlboro1310 skrev:Du er eksperten,du får PM av meg da jeg lurer på noe,garantert. 
... og jeg vil ignorere privatmeldingene hvis De ikke tiltaler meg som Den vise Herre, overmenneske og hersker over alle jordens skalldyr.
Jeg er ingen ekspert, og kan, som de fleste traverne her inne, litt om mye.
Jeg er kun bombastisk når jeg vet jeg har rett. Merk det.
Dette er en sak som tydeligvis ikke har hold i Toyotas dokumentasjon, men den har definitivt hold i praksis når vanvittig mange MR2-eiere over hele verden kjører med 3S-GTE og GTI-pumpen.
Skal vi gi oss?

Legg innLagt inn:18 mai 2007 23:45
av marlboro1310
Vi gir oss om du skifter til turbopumpe imorgen og kjører til Harstad samt spanderer middag på Arcticus imorgen
No harm done man...

Legg innLagt inn:19 mai 2007 11:50
av jumbo
1: Det er lov å ha meninger og ideer som er (eller viser seg å være) feil
2: Det er lov for andre å la være å bitche om det
3: Det er lov å la være å ta bitching inn over seg
Enkle leveregler som bedrer alles hverdag på et hvilket som helst forum

Legg innLagt inn:19 mai 2007 13:00
av 323F GTX
Så klart går det å kjøre med en for pinglete pumpe.. Kjørte selv min mazda 323 med turbo maskin på den originale GLX pumpen. Den klarte levere bensin til en maskin med mer enn dobbelt så mange HK som den var ment til, i den grad at motoren startet og gikk. Men jeg slet med at den ikke klarte å levere nok ved fult pådrag. Når jeg byttet pumpen fikk jeg en helt ny bil.. bedre respons og den gikk ikke så magert ved pådrag.