Side 2 av 2

Legg innLagt inn:14 jun 2007 06:23
av Pål
Takk skal du ha. Skal gi lyd fra meg om jeg får trøbbel :)

Legg innLagt inn:14 jun 2007 06:25
av Carina_E
:twisted:

Gjør det så skal vi se om vi ikke får hjulpet til....

Legg innLagt inn:26 jun 2007 07:54
av Pål
Hei igjen. Har fått somlet meg til å sette igang. Ser at det er stor forskjell mellom teori og praksis her, spesielt når jeg må legge meg ned under bilen. sykt trangt. har trøbbel med å løsne den mutteren som holder rørene på plass mot karosseriet, rett før de skiller lag bak, om dere skjønner. er det 10 mm?

Legg innLagt inn:27 jun 2007 21:29
av Pål
Har fått av det gamle røret. men ødela hodet på en mutter, den som jeg snakka om i forrige post. noen som har tips til åssen jeg skal få den løs? er ikke knekt, bare slitt, så pipe/fastnøkkel bare glir. Har prøvd med låsetang ("vise-grip"), men mutteren rikker seg ikke, selv om jeg hadde på rustløser.

Legg innLagt inn:12 jul 2007 23:44
av Pål
Har fått på nytt bremserør nå, etter en helvetes mye jobb. Skulle til å løsne luftenippelen bak til venstre, så endte jeg opp med å ødelegge mutteren. var ganske rusta, og sto bom fast. har prøvd rustløser, men den rikker seg ikke. Hva kan gjøres her? evt alternative steder å lufte bremsene? Hadde satt veldig stor pris på hjelp!

Legg innLagt inn:14 jul 2007 09:30
av larsst185
du kan som en nødløsning løsne slangen litt på kalipperen å lufte dær.Men få skifta nippelen evt kalipperen likevel.

Legg innLagt inn:14 jul 2007 10:33
av Pål
Tror jeg skifter ut nippelen først, så lufter jeg etterpå. like greit å gjøre det skikkelig når jeg først gjør det. får bare bruke vicegrip-tang og masse 5-56. Det er trommelbremser bak, vet noen om det går an å ta ut sylinderen innenfra, dvs åpne trommelen og fjerne den, får jeg fjernet nippelen innenfra da?

Legg innLagt inn:14 jul 2007 12:26
av lexusmann
Trommelen sitter i utgangspunktet bare løst rett på, men hvis den har sittet på lenge, må du kanskje slå litt på den(ev. mye rust, skitt og bremsestøv)for å få den av...var i alle fall sånn på rollan min..

Legg innLagt inn:14 jul 2007 13:23
av larsst185
har du trommelbrems er det jo en annen sak.Da løsner du som sagt tommelen for så å ta bort fjæra som holder båndene mot sylinderen.Da er det bare å løsne sylinderen.pass på å ikke søl bremsevæske på båndene da.

Legg innLagt inn:19 jul 2007 12:09
av Pål
Bra at det ikke var verre da. Da får jeg prøve på det så fort jeg får tid. Har akkurat kommet hjem fra ferie i Tallinn i Estland. Kommer med oppdateringer på bremsehelvete ;)

Legg innLagt inn:22 jul 2007 13:09
av Pål
Fikk av sylinderen til venstre bakbrems og montert ny fra biltema.

Bremsehelvete fortsetter. Hadde akkurat gjort klar til lufting; fylt opp bremsevæske, løsna på nippelen til høyre brems bak (rekkefølgen er høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran), kobla til luftesettet (slange, ventil og tom Farris Pluss - flaske) pumpa litt på bremsen.

Så så jeg jaggu meg at det lakk væske fra bremserøret til høyre bakbrems! hadde bøyd litt på røret for å feste det sammen med det nye røret, og det tålte det visst ikke...

Så nå er det på'n igjen. av med deksel under, fjerne gammelt rør og på med nytt. Er jo søndag idag, så jeg får bare fjernet det gamle røret. Får ta resten etter jobb imorra. Ønsk meg lykke til hehe :)

Legg innLagt inn:26 jul 2007 06:36
av Pål
Bremserøret til høyre bakbrems ble montert igår. Sykt trangt å ligge på grusen under bilen å bøye rør på plass, komme til i kriker og kroker osv.

Måtte av med festene til båndene bensintanken henger i for å få røret innenfor, i tillegg til at jeg måtte av med stabstagforing og lenkearm. Og å få røret inn i kupeen er en historie for seg selv :) røret fra toyota er jo bøyd fra før, og jeg måtte rette ut en del for å komme inn i kriker og kroker, så bøye tilbake.

Men nå er røret koblet til i begge ender :) gjenstår bare å bøye på plass og feste ordentlig.

Største utfordring jeg har hatt med bil hittil. But all you need is determination ;)

Legg innLagt inn:27 jul 2007 23:52
av Pål
Har kjørt et par testturer med bilen nå, fungerer veldig bra! ikke merkbart lavere bremsevæske heller. Var faktisk deilig å kjøre corollaen igjen, bare svever bortover veien i motsetning til MR2'en hehe. Da har endelig dama en bil å bruke, så slipper jeg å kjøre henne hit og dit :P

Edit: Glemte helt å si at da jeg var ferdig med å lufte venstre bakbrems, greide jeg faktisk å ødelegge de invendige gjengene på 129 kroners hjulsylinderen da jeg skulle stramme til nippelen. Tåler ingen ting i forhold til original! (kjøpt på biltema by the way) Så neste dag var det bort på mekonomen, kjøpe ny sylinder til 199kr, montere, lufte på nytt, være VELDIG forsiktig med å stramme luftenippel, så var det greit :) lufta resten av bremsene og la ut på testtur etter å ha gitt starthjelp fra MR2'n (alle vet hvor tidkrevende det er å få av reservehjulet for å komme til batteriet foran, skrur jo evig :P)