TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan kople om til 2 baklys pÃ¥ 94+Baklys ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#248562  av marlboro1310

Jeg skal montere min iløpet av neste uke...de kommer rett ifra tykkeste Japan,og det må vist skjæres litt i karossn :!: :shock: forr at de skal gli på min sen91 mod ... :?
En kompis monterte netopp sine på samme årsmodell..han måtte tilpasse litt...ikke no store inngrep ass.. :wink:

#248564  av Mr2Even

marlboro1310 skrev:Jeg skal montere min iløpet av neste uke...de kommer rett ifra tykkeste Japan,og det må vist skjæres litt i karossn :!: :shock: forr at de skal gli på min sen91 mod ... :?
En kompis monterte netopp sine på samme årsmodell..han måtte tilpasse litt...ikke no store inngrep ass.. :wink:
Hva? Hvor må det tilpasses ?

#248565  av Mr2Even

Ivar skrev:
Mr2Even skrev:
chris skrev:Det aller lureste er å bestille japanske baklykter i stedet for europeiske ;)
Men jeg har jo japanske, men har ikke montert de enda. Hva er anderledes med de? Japanske er også de jeg selger.. :wink:
De har ikke tåkelys og er koblet opp slik du ønsker originalt.
Nei de jeg har er det tåkelys på. hoo, da slipper jeg hvertfall å tilpasse de :D

#248571  av marlboro1310

Skal høre med han kompisen min hvor han skar i karossn imorgen...men han måtte frem med vinkelsliper for å få plate og lys til å passe perfekt,det vet jeg... :? men det er ikke noe stress så lenge man har et snev av innsikt i det man bedriver...

Er vel flere her inne som har ettermontert de nye bakplatene og 94hekklys?dere måtte vel gjennom samme smørja vell :?:

#248573  av Ivar

marlboro1310 skrev:Skal høre med han kompisen min hvor han skar i karossn imorgen...men han måtte frem med vinkelsliper for å få plate og lys til å passe perfekt,det vet jeg... :? men det er ikke noe stress så lenge man har et snev av innsikt i det man bedriver...

Er vel flere her inne som har ettermontert de nye bakplatene og 94hekklys?dere måtte vel gjennom samme smørja vell :?:
Ja, men de fleste bruker fornuft og følger guidene på nettet. Det holder å banke inn bakplaten bittelitt.

#248575  av marlboro1310

Sunn fornuft sier du Ivar...hvilken bakplate er det du mener å banke inn??bakplata mi er av plast,og er i disse dager nylakkert ås jeg vill ikke akurat banke noe som helst på den...

#248579  av marlboro1310

Ivar...skillzz :D

#248612  av inzane2012

fant noe som kake skrev i en av disse faq postene
kake skrev:Tips hvis du vil ha doble baklys på MK2:

Syntes MR2 sw20 ser klart best ut med doble baklys, iallefall hvis man har Altezza eller 94+ baklyktene.

Biltema har 5w pærer som passer rett i tåkelysholderen uten modifikasjoner og som lyser nøyaktig likt som det andre baklyset. (Ingen vits med jallaløsninger som å tusje på pæra osv).

Varenummeret på biltema er 35-15821 og koster hele 10,90,- for et par :)

Link her. Selve glasset på pæra er litt mindre enn de som er der standard, men sokkelen er lik. De har andre wattstørrelser og, så pass på å kjøp 5w.

#248628  av Mr2Even

inzane2012 skrev:fant noe som kake skrev i en av disse faq postene

Syntes MR2 sw20 ser klart best ut med doble baklys, iallefall hvis man har Altezza eller 94+ baklyktene.

Biltema har 5w pærer som passer rett i tåkelysholderen uten modifikasjoner og som lyser nøyaktig likt som det andre baklyset. (Ingen vits med jallaløsninger som å tusje på pæra osv).

Link her. Selve glasset på pæra er litt mindre enn de som er der standard, men sokkelen er lik. De har andre wattstørrelser og, så pass på å kjøp 5w.
Men jeg forstår ikke helt hvordan man kan få doble baklys ved å bytte pæra i tåkelysholderen ? :?

#248639  av CelicaTurbo

Mr2Even skrev:
inzane2012 skrev:fant noe som kake skrev i en av disse faq postene

Men jeg forstår ikke helt hvordan man kan få doble baklys ved å bytte pæra i tåkelysholderen ? :?
ved å kjøre med tåkelysbryteren skrudd på konstant ;) Det innerste lysparet vil da heller ikke lyse når man bremser.

Men, angående de modifikasjonene så er et ikke nødvendig med noen vinkelsliper slik det står ovenfor. Linken til installasjonen som er gjengitt i en annen post ovenfor er ganske bra. Det som må gjøres for å få senterplaten på er at metallet bak platen må bankes forsiktig inn der som lampene for ryggelysene står i senterplaten, ellers støter lampene mot karosseriet.

#248663  av Ivar

Cluet her er å ha totalt fire pæreholdere med pærer med dobbelt filament, altså 5w/21w sokkel. 5w lyser konstant og ved bremsing lyser 21w opp. Tåkelyset kan du bare glemme når du har denne løsningen.

#248701  av sindrejl

CelicaTurbo skrev:
Mr2Even skrev:Bremselys på alle fire blir kult, men jeg har kanskje lyst å ha 2 kjørelys som lyser, og som lyser enda sterkere når man bremser. Det går vel ann å få til..?
joda, se posten min.

edit: diodene er nødvendig selv om du kanskje håper på en veldig enkel løsning. Det er en diode som hindrer de ytre lampene å lyse når du skrur på tåkelysene. Og en annen diode som hindrer indikatorlyset for tåkelys i dashen fra å lyse hver gang du trykker på bremsen. Du kan alltids droppe å ha tåkelys der bak, men det er ikke så heldig med tanke på eu-kontrollen.
løsninga jeg gjorde på celicaen var å bare sette i normale pærer i soklene til tåkelysa og ha tåkelysknappen trykket inn. Minuset er at tåkelyslampa vil lyse så her må man kappe eller leve med det. fordelen er at man kan da skru av lysene om man har politi eller lignende etter seg og det er ingen permanent løsning så man kan skifte pærer ved eu kontroll :P.

#248781  av mr2cato

chris skrev:Det aller lureste er å bestille japanske baklykter i stedet for europeiske ;)
Nope!

Japanse lyktene har 4 bremselys, ja.
Men ikke fire kjørelys! Dette må moddes selv ;)