Side 2 av 2

Legg innLagt inn:29 jun 2007 18:07
av sleeper
:lol: :lol: :lol: toyota skaffer da ikke datasprut... :lol: :lol:

det koster alt fra 6-7000 til 20000 etter hva du skal ha... + justering i bremsebenk hvis du vil ha hk tall på den..

Legg innLagt inn:29 jun 2007 18:08
av CastrolCelica
Og btw, satte på turbo pga lyden sin skyld, har ikke stilt den høyere enn 0,3/0,4 i trykk. Så jeg er ikke ute etter mye effekt, å trimme den skikkelig. Men nå har jeg da sotte på turboen, lyden er helt syk! Så den er jeg megafornøyd med, men vil bare at den ska gå skikkeli, å nå får den trolig ikke nok bensin, så det er det som er problemet.

Legg innLagt inn:29 jun 2007 18:09
av CelicaTurbo
Helt ærlig, du er heldig som ikke har blåst motoren enda. En turbo uten å gjøre noe som helst for å sikre korrekt bensinmengde i forhold til den dramatisk økte luftmengden er en garantert snarvei til havari. Det er forunderlig at det har fungert hittil, kanskje det er pga at motoren kjører så mager bensinblanding at du ungår tenningsbanken? :lol:

Men, som folket her sier, en bredbåndslambda og datasprut eller en form for piggyback er et must. Enda bedre, få noen andre med erfaring til å montere datasprut/piggyback og programmere den på rullen. Du bør også ha noe som kan påvirke tenningstidspunktet ved høyere turbotrykk..

Legg innLagt inn:29 jun 2007 18:13
av CastrolCelica
Det er litt av problemet:P Det er ikke mange som har d, ivertfall ikke her i området. Å alle sier forskjelligt, så det er ikke lett å vite hva enn skal gjøre.. men kan noen på forumet skaffe datainnsprut? eller noen som vet om hvor det er lurt å kjøpe?

Legg innLagt inn:30 jun 2007 16:44
av CastrolCelica
Funnet ut at Stroems her har solgt meg en ødelagt turbo! Så da må jeg få kjøpt en ny en:S Det var en volvo-turbo tatt fra en V70 eller S80, noen som vet om det fins andre turboer som passeR? tenker bare på turbinen nå ja...

Legg innLagt inn:30 jun 2007 18:36
av CelicaTurbo
Det er kanskje ikke så veldig dyrt å overhale turboen du har om det kun er lagre og mansjetter som er slitt..

Ellers, angående datasprut, til et slikt prosjekt antar jeg at du ikke ønsker å bruke så alt for mye penger på et fullt datasprut, så jeg kan vel foreslå Greddy eManage som et greit alternativ. Det bør du få ganske billig via ebay eller annet, ca 3000 pluss noe mer for ledningsnett, tuningprogramvare osv. Du bør bruke litt tid på å sette deg inn i systemet først, jeg vet at folk har brukt dette for lignende motorbygge som du har gjort, men i grunnprinsippet fungerer eManage ved å manipulere vakumsignalet fra sensor for å lure din ecu til å gi mer bensin der du programmerer enheten til å gi det. Din sensor er ikke i stand til å lese det trykket du opererer med så du kan dermed heller ikke lure ecu til å gi mer bensin på det viset, men det er noen alternativer:

Du kan bytte til større injektorer og heller bruke emanage til å lure ecu til å gi mindre bensin der hvor det er behov for det.

Eller, jeg lurer på om ikke eManage er i stand til å styre ekstrainjektorer direkte, i så tilfelle kan du montere en slik i innsuget, f.eks bytte ut eller kanskje tilogmed bruke kaldstart-injektoren, kombinert med å montere en trykksensor som emanagen bruker som grunnlag for tilsetting av ekstra bensin utover det orginal ecu gjør. Jeg er rimelig sikker på at det er mulig men er ikke villig til å gå god for det, så det får du undersøke selv ;)

Eventuellt, bruk mer penger på en Greddy eManage Ultimate, men da begynner du å nærme deg kostandene for en komplett datasprut. Denne enheten kan drive injektorene direkte basert på programmeringen, slik at du unngår hele problematikken som ligger ved det å prøve å lure orginal ecu til å gi motoren mer bensin.. Jeg tror også denne enheten støtter "autotune" med bredbåndslambda.

Uansett, regn med 5-8.000 for dette enten om du velger det ene eller det andre, i tillegg kommer det så klart kostander for bredbåndslambdaen. Og gjerne pris for programmering på rulle, en del tusen der også gitt ;)

Legg innLagt inn:30 jun 2007 19:54
av CastrolCelica
Det hørtes ikke alt for dyrt ut, nå er det jo en forskjell på ting som er dyre å ting som koster mye penger:P Men penger skal ikke være det største problemet. Problet er turboen, å det må løses, koste hva det koste vil;) har du noen linker jeg kan følge?

Legg innLagt inn:30 jun 2007 21:38
av T23 Turbo
Køb en megasquirt, det er stand alone indsprøjtning, koster 3895 Dkr, og så er der lagt map ind, så du bare skal finjustere den...

Legg innLagt inn:01 jul 2007 11:44
av CastrolCelica
Hvem er best på trimming da?:) Hvem skaffer det jeg trenger, samt har mye peiling?

Litt av problemet er at nesten alle sier noe forskjellig, noen sier jeg trenger ditt, noen sier jeg trenger datt, andre sier dette funker ikke, andre sier dette funker, så det er ikke lett å vite hva man ska tro. Men om dere her på forumet har noen å anbefale så ville det vært supert!