Legg innLagt inn:22 jul 2007 13:20
Ivar skrev:Aye! Kjekt navn!"tie rod ends"(hva heter det på norsk, styrestag?)Ytre endeledd.
Ivar skrev:Aye! Kjekt navn!"tie rod ends"(hva heter det på norsk, styrestag?)Ytre endeledd.
Pål skrev:mr2even: Takk for sistJeg skal kanskje til sandefjord imorgen eller tirsdag Pål, så da kan vi kanskje møtes igjenvar kult å møte en fellow mr2 entusiast
har ikke vært flink med å legge ut bilder av bilen, men her skal du få et par
I tillegg har jeg tatt litt bilder av stæsjet mitt
ingen ting er montert ennå, som sagt venter jeg til bilen er EU godkjent. Si fra når du besøker søstra di i Sandefjord da, så kan vi treffes
Mr2Even skrev:Jeg begynner å jobbe igjen imorra, og skal montere bremserør på corollaen etter jobb. Hvis du har lyst kan du stikke innom for en pratPål skrev:mr2even: Takk for sistJeg skal kanskje til sandefjord imorgen eller tirsdag Pål, så da kan vi kanskje møtes igjenvar kult å møte en fellow mr2 entusiast
har ikke vært flink med å legge ut bilder av bilen, men her skal du få et par
I tillegg har jeg tatt litt bilder av stæsjet mitt
ingen ting er montert ennå, som sagt venter jeg til bilen er EU godkjent. Si fra når du besøker søstra di i Sandefjord da, så kan vi treffes
Du hadde ikke hatt lyst på 94baklykter da ? De crystal clear blinkerne som du hadde lyst på har jeg desverre ikke fler igjen av, men jeg kan få tak i fler..
Hva er forresten bedre med de ball Joint/Tie Rod Combo, de ytre endeleddene og aluminium "shifter base" - foringene du har kjøpt ?
Pål skrev:orion: okay, da får du også komme med tilbakemeldinger åssen bilen blirJa, men har forsatt ikke fått byttet DP, så lite merkbart effektøkning. Nå skal det sises at Det effektanlegget er meget stillehar du noen andre mods på bilen?
mr2even: Takk for sistvar kult å møte en fellow mr2 entusiast
har ikke vært flink med å legge ut bilder av bilen, men her skal du få et par
I tillegg har jeg tatt litt bilder av stæsjet mitt
ingen ting er montert ennå, som sagt venter jeg til bilen er EU godkjent. Si fra når du besøker søstra di i Sandefjord da, så kan vi treffes
Pål skrev:Jeg begynner å jobbe igjen imorra, og skal montere bremserør på corollaen etter jobb. Hvis du har lyst kan du stikke innom for en pratOk.. Jeg får nok ikke tid å møte deg før på tirsdag for jeg kommer til sandefjord litt sent imorgen. De crystal clear hjørneblinkerne de hadde på twosrus var billige ja, kostet rundt 800kr uten frakt og moms, men de er jo ikke orginale. Jeg har hørt at plastikken er i dårligere kvalitet og at de er i en annen finnish, men de ser jo helt ok ut.er ferdig på jobb kl 14. Hmm, ja, jeg har lyst på 94 baklykter, men har rett og slett ikke råd nå, ferie tar på økonomien dessvere hehe. Ang blinklys, så fant jeg ut at http://www.twosrus.com hadde dem, og det var ganske billig. Husker ikke i farta hva det kosta, men du kan jo sjekke ut hjemmesida, og se om du kan matche prisen hehe
Ball joint/tie rod combo er rett og slett bare kuleledd foran og bak og ytre endeledd foran. Like greit å bytte, siden bilen begynner å dra på åra nå![]()
Har faktisk akkurat skifta foringene til "shifter-base" nå. Prøvde så godt jeg kunne å merke forskjell, men det var så og si det samme. Kan hende det blir bedre på biler med slitte foringer da. Var sikkert ørlitegranne forskjell, men jeg kunne ikke merke noe hvertfall. bilder fra monteringa kommer her.
Mr2Even skrev:Ok.. Jeg får nok ikke tid å møte deg før på tirsdag for jeg kommer til sandefjord litt sent imorgen. De crystal clear hjørneblinkerne de hadde på twosrus var billige ja, kostet rundt 800kr uten frakt og moms, men de er jo ikke orginale. Jeg har hørt at plastikken er i dårligere kvalitet og at de er i en annen finnish, men de ser jo helt ok ut.Okay, du får bare sende melding da, så avtaler vi noe. De er faktisk originale, de fra twosrus, står jo det, "OEM Toyota". Ja, jeg er klar over at kvaliteten på original "toyota-plast" er bedre
Jeg kan melde deg på tirsdag
OrIoN89 skrev:Er våre eksosanlegg helt like? Finner ikke ordet "silent" noe sted, står bare HKS Hi-power. Hvis det er ganske stille er jeg faktisk lettet, var litt redd for at det skulle bli plagsomt mye lyd på f eks langkjøring. Men er vel en del mer lyd en originalt ved pådrag? Er liksom det jeg er ute etter, liten, men bra cruiselyd og snerrende pådragslydPål skrev:orion: okay, da får du også komme med tilbakemeldinger åssen bilen blirJa, men har forsatt ikke fått byttet DP, så lite merkbart effektøkning. Nå skal det sises at Det effektanlegget er meget stillehar du noen andre mods på bilen?
mr2even: Takk for sistvar kult å møte en fellow mr2 entusiast
har ikke vært flink med å legge ut bilder av bilen, men her skal du få et par
I tillegg har jeg tatt litt bilder av stæsjet mitt
ingen ting er montert ennå, som sagt venter jeg til bilen er EU godkjent. Si fra når du besøker søstra di i Sandefjord da, så kan vi treffes
Jeg kunne godt ha tenkt meg noe som ga mer lyd, men det kan man jo borre til. Det som er av lyd er ihvertfall fint å høre på
Har også bestilt en HKS SSQV til min, så det kommer til å hjelpe på. Greit å ikke ha ett veldig høylytt effektanlegg, når man har ett så deilig effektfilter, dump og lyden fra turboen spoler opp rett bak ryggen
Edit: Nei ikke så mange mods; KN filter, Kalde tennplugger, HKS Silent Hi-power anlegget, 98- baklyktene... Men snark kommer det angeleyes på bilen, og håper jeg er den eneste her som har detKommer sikekrt til å lage en how to eller noe, men vet ikke helt, ettersom jeg ikke vil at alle andre skal ha det. Får se hvor egoistisk jeg er
CelicaTurbo skrev:har en vannkjølt IC fra en Carlos Sainz til salgs, sannsynlighvis mindre trykkfall og definitivt mer effektiv enn Berk/ebay-kjølere men en del mer hensyn å ta ved montering da siden det må radiator frem i fronten, og effektiviteten avhenger en del av radiator som blir brukt i fronten (jeg aner ikke om den orginale som følger med systemet passer i MR2-fronten). ST185CS-kjøleren har omtrent tilsvarende flow som Greddy-kjøleren, men du unnslipper trykkfallet pga rørene som går ned til orginal ic og snur der nede. Var en ganske populær mod på mr2oc.com en periode men det ser ut til at det har gått av moten i den senere tidHmm. Har tenkt litt på det med frontmontert intercooler før, men har slått fra meg tanken pga at det er så mye arbeid. Vil heller ha en intercooler på original plassering, hvertfall i begynnelsen. Hvis jeg blir misfornøyd kan jeg jo vurdere alternativer. Men takk for tilbud, CelicaTurbo
Larsen skrev:Trykkfallet oppstår ikke på grunn av lengden, men alle "svinger som lufta må gå rundt for å komme frem.Akkurat... Da er det ingen hensikt for meg å ha frontmontert IC, vil ha så kjapp turbospool som mulig. Takk for forklaring
Grunne til at ingen bruker luftkjølt front motert intercooler aka. fmic er fordi volumet rørene tar opp vil gjøre at lag til turboen blir for stort.
CelicaTurbo skrev:til info så får du ikke kortere rørlengder enn hva den vannkjølte IC'en gir, siden den står rett mellom turbo og innsug, på toppen av motoren. Det er totalt kanskje 20-30cm rør pluss bredden av ICAha, da er det jeg som har misforstått, det er altså både intercooler og radiator som følger med. da såSkal du ha kjappest spool er dette definitivt løsningen ihvertfall. Det er altså ingen frontmontert ic det her, men det er en radiator i fronten som kvitter seg med varmen, og slanger som må legges mellom fremme og bak for å pumpe vannet mellom radiator og IC. Det er da monteringen av slanger og radiator fremme som gjør det mer komplisert enn en type Greddy-IC, men det er da ikke noe værre enn å montere en frontmontert på en Celica f.eks. Fordelen med vannkjølt IC er den ekstremt korte og rette flyten for luften siden luften ikke snur i det hele tatt, og at vannkjølte intercoolere er mange ganger mer effektive til å fjerne varme fra innsugsluften enn en luft-luft kjøler er (pga at vannet kan lagre mye mer varme enn luft, og pga at varmeoverføring fra vann til aluminium er 14 ganger bedre enn fra luft til aluminium så du får en mye bedre varmeveksling på mindre areal). Svakheten ved et slikt system er at varmen må overføres til luft et sted, og det er i radiatoren i fronten. Om radiatoren fremme ikke er effektiv nok og det er mye full gass kjøring så kan vannet bli varmere over tid slik at IC mister effektiviteten, men orginal ic på MR2 blir jo heat-soaked etter en liten sprint
Vannet blir fort avkjølt av radiator og av luftstrømmen i IC så lenge trykket i innsuget er atmosfærisk ("0") eller lavere..
vel vel, var ikke meningen å skrive en lang avhandling, bare avkrefte at det ikke var en frontmontert IC jeg snakket om, men en nesten like effektiv løsning uten alle ulempene med både frontmontert- eller sidemontert ICDog en mer komplisert installasjon enn å bare bytte den orginale sidemonterte.
Jeg hadde denne montert på min tidligere st185 og når jeg testet tempen på IC etter 4-5 runder på Rudskogen en varm dag i august så var den knapt lunken å ta på. Jeg beholdt egentlig denne ic'en for å montere det i MR2'en i fremtiden om det ble turbomotor i den, men med nye avgifter og et hus som suger penger så ble ikke det så aktuellt lengre