Side 2 av 2

Legg innLagt inn:04 aug 2007 08:10
av Mr2Even
FireWalk skrev:Det er jo fordeler og ulemper med begge deler. MAP er mer feilsikkert på den måten at vakum lekasjer ikke vil ha samme negative innvirkning på motoren som om om man hadde hatt luftmengdemåler. MAP måler absolutt trykk i innsugsmanefolden og om man da får en lekasje et sted etter luftfilteret vil som regel ikke dette ha noen negativ invirkning på motoren fordi ecu får oppgitt riktig mengde luft uansett. Skjer det samme med luftmengdemåler vil mengde luft i manefolden ikke stemme med de verdier ecu blir fortalt fra luftmengdemåleren.
Det Er jo f.eks derfor det ryker svart bak alle 2. gen MR2 turbo med BOV som går til friluft også. Samme fenomenet: ECU får opplyst verdien målt luft fra AFM, men så skjer det ting etter AFM som påvirker manefold trykket i en eller annen retning ( i dette tilfellet en BOV som slipper ut luft som ECU tror fremdeles er i systemet), også blir ikke det tatt med i beregningen når ecu skal styre måten motoren kjøres på. Resultat: feil A/F ratio.

Personlig Hadde jeg ikke villet bytte fra MAP tiL AFM iallefall.. Men hver sin smak. Det er som sagt ulemper og fordeler med begge deler.. Spørs bare hva man prioriterer :)
Takk for info :) Er det bare turbo-modellene som har luftmengdemåler?

Jeg sjekket litt vakumslanger på bilen igår siden bilen/motoren rykket og jagde litt når jeg kjørte sakte, jeg fant en løs vakumslange og problemet var vekk. Men så kommer det jeg lurer på; rett under den map sensoren på vakumslangen så er det en rund liten ventil, når jeg tok den av og blåste inn i den så var det ganske mye motstand, skal det være det?

Legg innLagt inn:04 aug 2007 10:28
av mr2cato
Mr2Even skrev:Takk for info :) Er det bare turbo-modellene som har luftmengdemåler?

Jeg sjekket litt vakumslanger på bilen igår siden bilen/motoren rykket og jagde litt når jeg kjørte sakte, jeg fant en løs vakumslange og problemet var vekk. Men så kommer det jeg lurer på; rett under den map sensoren på vakumslangen så er det en rund liten ventil, når jeg tok den av og blåste inn i den så var det ganske mye motstand, skal det være det?
1 og 2gen 3sgte har lmm.
3.gen har mapsensor! ;)

Legg innLagt inn:05 aug 2007 20:16
av Mr2Even
mr2cato skrev:
1 og 2gen 3sgte har lmm.
3.gen har mapsensor! ;)
Gikk de tilbake til mapsensor på 3sgte?? Og Gti har mapsensor?

Legg innLagt inn:05 aug 2007 20:24
av FireWalk
Mr2Even skrev:
mr2cato skrev:
1 og 2gen 3sgte har lmm.
3.gen har mapsensor! ;)
Gikk de tilbake til mapsensor på 3sgte?? Og Gti har mapsensor?

De tidligste modellene av Turbo motoren (3S-GTE) hadde Luftmengdenmåler. Mens tredje generasjon av motoren ble levert med MAP sensor.

Legg innLagt inn:05 aug 2007 20:28
av Mr2Even
FireWalk skrev:
Mr2Even skrev:
mr2cato skrev:
1 og 2gen 3sgte har lmm.
3.gen har mapsensor! ;)
Gikk de tilbake til mapsensor på 3sgte?? Og Gti har mapsensor?

De tidligste modellene av Turbo motoren (3S-GTE) hadde Luftmengdenmåler. Mens tredje generasjon av motoren ble levert med MAP sensor.
Ok, og GTI revisjonene ?

Legg innLagt inn:05 aug 2007 20:36
av FireWalk
Mr2Even skrev:
FireWalk skrev:
Mr2Even skrev: Gikk de tilbake til mapsensor på 3sgte?? Og Gti har mapsensor?

De tidligste modellene av Turbo motoren (3S-GTE) hadde Luftmengdenmåler. Mens tredje generasjon av motoren ble levert med MAP sensor.
Ok, og GTI revisjonene ?
GTIene har map sensor ja.

Legg innLagt inn:05 aug 2007 21:53
av Mr2Even
FireWalk skrev:
GTIene har map sensor ja.
Ok da har jeg alt på plass :wink: Kanskje jeg også kan få svar på noe jeg ikke fikk svar på ovenfor her, jeg skrev : Rett under den map sensoren på vakumslangen så er det en rund liten ventil, når jeg tok den av og blåste inn i den så var det ganske mye motstand, skal det være det? Jeg så også litt møkk inni der, kanskje det er lurt å bytte ut disse ventilene?

Legg innLagt inn:06 aug 2007 07:58
av CelicaTurbo
Jeg har ikke sjekket på min egen bil om det står en slik ventil der men så lenge det går ann å blåse begge veier gjennom den hadde ikke jeg bekymret meg så mye ihvertfall. En mulig forklaring på en slik ventil er at en slik innsnevring vil utjevne eventuelle pulser i innsuget, pulser som er helt naturlig som en følge av ventilene som åpnes og lukkes, men som sagt, akkurat det er bare synsing fra min side ;) Skal se om jeg husker å sjekke i garasjen i kveld..

Legg innLagt inn:06 aug 2007 08:18
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Jeg har ikke sjekket på min egen bil om det står en slik ventil der men så lenge det går ann å blåse begge veier gjennom den hadde ikke jeg bekymret meg så mye ihvertfall. En mulig forklaring på en slik ventil er at en slik innsnevring vil utjevne eventuelle pulser i innsuget, pulser som er helt naturlig som en følge av ventilene som åpnes og lukkes, men som sagt, akkurat det er bare synsing fra min side ;) Skal se om jeg husker å sjekke i garasjen i kveld..
Ok, ja mulig det er hensikten med den. Ja fint om du sjekker dette. Jeg vil ha alt på stell :wink: