Side 2 av 4

Legg innLagt inn:08 aug 2007 22:29
av Th4 Ghost
jeg ble strengt bedt om å se i motsatt vei av kjøreretningen om jeg skulle svinge ut på en hovedvei fra en sidegate/tun/whatever, husker ikke så nøye, men mener at man har vikeplikt. Fordi selv om man ikke burde kjøre forbi, så lenge det ikke er restriksjoner mot det, så er det lov..eller noe sånt :P Virrer litt hær nå. blir spennende å se hva utfallet blit :)

Legg innLagt inn:09 aug 2007 00:08
av erling
Th4 Ghost skrev:jeg ble strengt bedt om å se i motsatt vei av kjøreretningen om jeg skulle svinge ut på en hovedvei fra en sidegate/tun/whatever, husker ikke så nøye, men mener at man har vikeplikt.
Stemmer det der, men da heter det ikke "veikryss"

Legg innLagt inn:09 aug 2007 06:35
av Th4 Ghost
erling skrev:
Th4 Ghost skrev:jeg ble strengt bedt om å se i motsatt vei av kjøreretningen om jeg skulle svinge ut på en hovedvei fra en sidegate/tun/whatever, husker ikke så nøye, men mener at man har vikeplikt.
Stemmer det der, men da heter det ikke "veikryss"
point there

Legg innLagt inn:09 aug 2007 12:01
av jumbo
maxgets skrev:Spørsmålet er vel hva utkjørselen går under...

Går det under vegkryss så har du gjort feil

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

Nå er det heller ikke slik at selv om celicaen her har gjort en feil så innbærer det automatisk at man får skylden....

Vikeplikt er stort sett den kraftigste regelen av alle i stort sett alle sammenhenger, og man fritas ikke for egen vikeplikt bare fordi den andre parten selv bryter andre regler.

Det blir litt tilsvarende at jeg skulle kunne drite i vikeplikt når jeg skal inn på forkjørsvei bare fordi de som allerede er på veien bryter fartsgrensen. Funker heldigvis ikke slik. En feil tillater ikke en annen.

Legg innLagt inn:09 aug 2007 12:17
av jumbo
erling skrev:
Th4 Ghost skrev:jeg ble strengt bedt om å se i motsatt vei av kjøreretningen om jeg skulle svinge ut på en hovedvei fra en sidegate/tun/whatever, husker ikke så nøye, men mener at man har vikeplikt.
Stemmer det der, men da heter det ikke "veikryss"

Klarer ikke å se hvordan mopeden kan unngå å ha vikeplikt i den situasjonen, uansett hva du kaller det ;)

Legg innLagt inn:09 aug 2007 15:34
av inzane2012
jeg ble fortalt når jeg hadde kjøretimer at jeg ikke alltid på død og liv skulle opprettholde vikepliktsreglene(altsåt at vist noen f.eks hadde vikeplikt for meg så kan/skal jeg noen gang slippe den trafikanten forbi) blir nesten litt sånn i denne situasjonen og.

Vist mopedisten kom ut fra en innkjørsel fra ett hus og veien ikke har noe som hindrer sikten i krysset og han ser at celicaen har lagt seg ut og skal kjøre forbi så burde han ha ha ventet med selv og kjørt ut på veien.
Men så kommer jo det allikevel ann på om mopedisten så etter eller ikke, og vist han ikke fulgte skikkelig med så kan det jo seest på som uaktsom kjøring...noe det kan bli for begge parter... så som sagt tidligere her, bli spennende og se utfallet:)

Legg innLagt inn:09 aug 2007 15:47
av grimfer
Privat vei til/fra/på privat eiendom eller hvilken som helst parkeringsplass teller ikke som vei! Når du skal fra en slik vei/plass, har du alltid vikeplikt for all trafikk på offentlig vei.

I dette tilfellet er det ikke snakk om et ordinært kryss!

Du er pliktig til å sjekke at du ikke er til hinder for trafikk på offentlig vei. Det er dette vikeplikt egentlig betyr, litt enkelt. Var forbikjøringen i gang da mopedisten kom til krysset, var det mopedisten som brøt vikeplikten.

Legg innLagt inn:09 aug 2007 17:00
av Th4 Ghost
Men jeg kan se et annet problem. Selv om han brøt vikeplikten, så kjørte du forbi noen, og vil tro det var en sjangse for at du brøt fartsgrensa selv, noe som kan spille inn. En annen ting er at du faktisk har en celica, og da ligger du dårlig ann uansett. Tenker dommen blir "Inndradd førerkort, 10 lange i bot og 5 dager betinget samt noe ubetinget fengsel" fordi du har sportsbil :P

Legg innLagt inn:09 aug 2007 23:08
av jumbo
Th4 Ghost skrev:Men jeg kan se et annet problem. Selv om han brøt vikeplikten, så kjørte du forbi noen, og vil tro det var en sjangse for at du brøt fartsgrensa selv, noe som kan spille inn. En annen ting er at du faktisk har en celica, og da ligger du dårlig ann uansett. Tenker dommen blir "Inndradd førerkort, 10 lange i bot og 5 dager betinget samt noe ubetinget fengsel" fordi du har sportsbil :P
Det bør ikke spille inn om celicaen brøt hverken forbikjøringsregler eller fartsgrense... vikeplikten gjelder jo for mopeden uansett.

Men er som du sier, blir spennende å se hva det blir til, og celica er jo ikke en fordel i den sammenheng.

Legg innLagt inn:13 aug 2007 16:30
av Skylar
Vil tro at her blir det del skyld eller at du får all skylden pga du tok den forbikjøringen før ett vegkryss.

Legg innLagt inn:13 aug 2007 17:22
av Th4 Ghost
Skylar skrev:Vil tro at her blir det del skyld eller at du får all skylden pga du tok den forbikjøringen før ett vegkryss.
har nada å si om det var fra en sidevei til en offentlig vei:) Da har man vikeplikt begge veier

Legg innLagt inn:13 aug 2007 18:04
av grimfer
Ikke bare vikeplikt begge veier, men for all trafikk på veien! Det vil si om det så er en samling akebrett-entusiaster i formasjon eller kanskje en uregistrert trimma traktor som rygger i 120 km/t med en elg på taket. Uansett!

Legg innLagt inn:13 aug 2007 19:29
av jumbo
grimfer skrev:Ikke bare vikeplikt begge veier, men for all trafikk på veien!
Det gjelder faktisk all vikeplikt. Det er ingen slik ting som svak og sterk vikeplikt. Enten har man, ellers har man ikke. Og om man har vikeplikt s[ har man det 100% uavhengig av hva man viker for og hvor mange hundre lovbrudd vedkommende gjennomfører.

Praksis er selvsagt noe litt annet, for det første er det hverken lovgivende eller utøvende myndighet som avgjør skyldspørsmålet, og ikke er de (forsikringsselskapene) objektive heller. Så praksis kan jo selvsagt avvike, men rent lovmessig skiller man aldri på graden av vikeplikt, ei heller er det noe som noen gang svekker plikten din til å vike.

Legg innLagt inn:13 aug 2007 20:39
av grimfer
jumbo skrev:
grimfer skrev:Ikke bare vikeplikt begge veier, men for all trafikk på veien!
Det gjelder faktisk all vikeplikt. Det er ingen slik ting som svak og sterk vikeplikt. Enten har man, ellers har man ikke. Og om man har vikeplikt s[ har man det 100% uavhengig av hva man viker for og hvor mange hundre lovbrudd vedkommende gjennomfører.

Praksis er selvsagt noe litt annet, for det første er det hverken lovgivende eller utøvende myndighet som avgjør skyldspørsmålet, og ikke er de (forsikringsselskapene) objektive heller. Så praksis kan jo selvsagt avvike, men rent lovmessig skiller man aldri på graden av vikeplikt, ei heller er det noe som noen gang svekker plikten din til å vike.
Det er jo akkurat det jeg mener. I følge vegtrafikkloven er denne saken helt soleklar. Men det er ikke det som avgjør rent praktisk. At man beviselig er uten skyld mtp vegtrafikkloven, gjør bare at man ikke blir straffet med bøter eller fengsel...

Det er ganske mye som kan svekke vikeplikten i praksis, men som du sier: det er forsikringsselskapene som kommer inn der.

Legg innLagt inn:31 aug 2007 17:17
av castman
JIPPI! Da har motpartens forsikringsselskap erkjent erstatningsansvar for skade på bilen min. :wink:

Utrolig deilig dette siden jeg har 12000 i egenandel og skaden på bilen ble er takstet til 15k( :roll: ) og 15k for mopeden som sannsyneligvis ble rammeskeiv..