Side 2 av 3
Legg innLagt inn:15 aug 2007 21:33
av Larsen
kake skrev:Larsen skrev:Ideel camber vinkel har ingenting med vekt å gjøre, det har med hvor mye bilen krenger. Camber er også dynamisk. Det vil si at den forandrer seg så fort den svinger slik at statisk camber slik vi snakker om egentlig ikke har noe fasitsvar. For å få justert inn riktig camber så er det kun en metode som fungerer og det er å måle dekktemperaturen etter en kjøretur for å finne ut hvor på dekken meste parten av vekten ligger under kjøring. Jeg har ikke målt mine, men regner med at bakdekkene er langt ifra ideele for hard bankjøring.
Hvor kopierte du det fra ? Ingen som har sagt noe om vekt nemlig ?
. Det er ikke riktig å si at camber bare har med krenging å gjøre, det er geometrien som er det viktigste. På mr2 som har mcpherson er det viktig at vinkelen på den nedre kontrollarmen peker nedover slik at når man presser bilen i sving så vil armen presse ut hjulet nede slik at camberen øker helt til bilen er over i maks slagside. Hvor mye statisk camber du skal ha avhenger altså av høyden på bilen. Toyota designet geometrien til å fungere slik på original høyde, så det er ikke så altfor mye man kan senke de uten å ødelegge den. Og er geometrien i orden, trenger man ikke noe særlig mer camber enn det som er spesifisert originalt
. Er bilen senket for mye vil armene peke rett ut og i værste fall oppover, slik at i sving så vil armene bevege seg oppover og dra hjulet inn slik at bilen får mer positiv camber, og bare slite yttersiden av dekkene. Ikke spesielt effektivt. Man kan jo selvsagt bøte på det med masse mer statisk camber, men det er ikke ideelt med tanke på bremsing, slitasje og kjørefølelse. Man må ha RCA'er skal man ha bilen så lav, og det er ikke bare bare
. Poster forresten forresten bilde av mitt for- og bakdekk på førersiden, etter 2 treff på rudskogen og myye kjøring, samt endel kjøring på dagali. De er rimelig jevnt slitt helt over. Jeg kunne muligens hatt 0.2-0.3 grader mer camber for å få det absolutt helt optimalt, men jeg kan ikke klage på det der. I fjor da jeg hadde s.tech fjærer som senker for mye så sleit jeg bare yttersiden av dekket fordi geometrien ikke var optimal. (Cambervinklene var roughly de samme).
Sitterer det du skrev overnfor
Kode: Velg altDet oppsettet der hadde passa bra på en bil med motoren foran. Men, så vet jeg ingenting om resten av understellet ditt heller. Siden vekta og drivkreftene er bak i mr2'en trenger man mer camber der enn foran
Skjønner ikke helt hvordan jeg kan ha misforstått deg der.
Men det til side. Da du senker bilen så vil du få en liten endring i dynamisk caster. Selv vil jeg regne den som ubetydlig. Du refererer til at bærearmen vil få en feil vinkel. Den største bekymringen for det er at du forflytter "roll center" altså punktet der hjulopphenget vil prøve å rulle rundt. Orginalt blir "roll center" lagt ganske nært bilen tyngdepunkt fordi "roll centeret" fungerer som en vekt arm overfor tyngdepunktet. Det vil si at jo lengre roll center ligger fra tyngdepunktet jo mer vil bilen krenge. Så det vil egentlig si at en senket bil vil krenge mer, men dett blir da kompensert opp med stivere fjærer.
Bruk av roll center adjuster fører har den ulempen at hvis den blir brukt så blir blir ikke styrestagene parrallele med bærearmene og du får en thrust angel som er på helt feil (ustabil bil i svinger)
Som ovenfor så sier jeg ikke at verken min eller din camber vinkel er feil. Hva som er optimalt på bane er aldri optimalt for vei og eneste måten å konkludere med at camber vinkelen er feil er ved temperatur måling av dekkene på innsiden,midten og yttersiden i den sammenhengen bilen skal brukes mest i.
Legg innLagt inn:15 aug 2007 21:47
av kake
Larsen skrev:
Sitterer det du skrev overnfor
Kode: Velg altDet oppsettet der hadde passa bra på en bil med motoren foran. Men, så vet jeg ingenting om resten av understellet ditt heller. Siden vekta og drivkreftene er bak i mr2'en trenger man mer camber der enn foran
Skjønner ikke helt hvordan jeg kan ha misforstått deg der.
Går nok litt fort av og til ja

Det jeg mente er at biler som har motoren foran (BMW'er osv) ofte har masse neg.camber foran for å unngå understyring. Mr2'en trenger jo ikke masse camber foran der fordi den er så lett og ikke understyrer naturlig.
Larsen skrev:
Men det til side. Da du senker bilen så vil du få en liten endring i dynamisk caster. Selv vil jeg regne den som ubetydlig. Du refererer til at bærearmen vil få en feil vinkel. Den største bekymringen for det er at du forflytter "roll center" altså punktet der hjulopphenget vil prøve å rulle rundt. Orginalt blir "roll center" lagt ganske nært bilen tyngdepunkt fordi "roll centeret" fungerer som en vekt arm overfor tyngdepunktet. Det vil si at jo lengre roll center ligger fra tyngdepunktet jo mer vil bilen krenge. Så det vil egentlig si at en senket bil vil krenge mer, men dett blir da kompensert opp med stivere fjærer.
Det er helt korrekt det, ikke mange som tenker på det når coiloverne skrus til bunns
Larsen skrev:
Bruk av roll center adjuster fører har den ulempen at hvis den blir brukt så blir blir ikke styrestagene parrallele med bærearmene og du får en thrust angel som er på helt feil (ustabil bil i svinger)
Og ja, styrestaget må jo også modifiseres. Hvordan man beregner det der må du ikke spørre meg om, selv om jeg har det i en av bøkene mine her
Larsen skrev:
Som ovenfor så sier jeg ikke at verken min eller din camber vinkel er feil. Hva som er optimalt på bane er aldri optimalt for vei og eneste måten å konkludere med at camber vinkelen er feil er ved temperatur måling av dekkene på innsiden,midten og yttersiden i den sammenhengen bilen skal brukes mest i.
Så lenge geometrien er i orden så kommer man langt, bare se på slitasjen min. Kommer du på japsetreffet eller? Så kan vi jo teste hverandres biler, hadde vært gøy

Legg innLagt inn:15 aug 2007 22:00
av Larsen
Vurderer japsetreffet, men kan ikke love noe.
Er helt enig at det fins alt for mange som enten slenger på coilovers eller juster koni demperen på maks i den gode tro at grepet på bilen da har økt betraktlig.
Thrust angel (vinkelen på toe igjenom fjæringsveien) kan kun justeres på noen få biler(noen vw som jeg vet om). Det gjøres ved at høyden på ytre styreledd justeres slik at de er parrallel. På firehjulskontrollen så sjekkes det ved at bilen jekkes opp mens måleapparatet sitter montert (kun noen apparater som måler det). Vinkele skal jo da være nærmest mulig 0 slik at bilen ikke begynner å svinge mer da bilen lener seg over.
Phonix power selger både RCA og ytre styreledd med riktig høyde til RCa'ene. Vurderte å gå til innkjøp, men det får bli senere.
Legg innLagt inn:15 aug 2007 22:07
av kake
Larsen skrev:
Phonix power selger både RCA og ytre styreledd med riktig høyde til RCa'ene. Vurderte å gå til innkjøp, men det får bli senere.
Vet ikke om noen andre mr2'er i Norge som har det iallefall, så det er kult, men de er vel strengt tatt ikke nødvendig i høyden som TTE fjærene gir ?
Legg innLagt inn:15 aug 2007 22:46
av Mr2Even
Her er spesifikasjonene på hva de gikk utifra når min ble tatt 4 hjuls kontroll på av forige eier..:
Front:
caster : Min 2 20' Max 3 20'
Camber : Min -1 30' Max -0 20'
Toe in : Min 0 06' Max 0 18'
Rear :
Camber : Min -2 05' Max -1 05'
Toe in Min : 0 24' Max 0 48'
Trust angel : ( her står det ikke noe men de har bare latt den være som den er dvs -0 09' )
Legg innLagt inn:16 aug 2007 15:55
av Master
er min spissing for mye foran og/eller bak? vil dekkene fortsatt slites fort? noen som har peil?
Legg innLagt inn:16 aug 2007 18:26
av kake
Du har helt maks toe in av hva som er tillatt originalt, både foran og bak. Det er jo -/+ spissing som sliter mest dekk, mer enn camber faktisk.
Legg innLagt inn:03 sep 2007 13:24
av injee
Fortsatt fornøgd med dette oppsettet Master? Jeg skal ha min inn i morgen.. Lurte på å kjøre samme oppsett som deg.
Har samme senk etc.. og samme dekk str..
Legg innLagt inn:03 sep 2007 15:29
av Master
Ja jeg synes det er bra. Nå vet jeg ikke ang dekkslitasje ennå, men mr2 (spesielt 90-92) skal spise bakdekk visstnok.
Alt ser lovende ut hvertfall og bilen føles veldig bra
Legg innLagt inn:04 sep 2007 05:56
av inzane2012
Larsen skrev:Toe out – rear: Helps car rotate useful in low speed and slalom courses; very common on FF pro rally cars.
Usable range: 0-1/8th inch
Symptoms of too much adjustment: not to good for street driving; causes lift throttle over steer; makes violent side to side rocking motions in the rear; tie wears on inside more.
tror bilen min trenger en 4hjuls kontroll ja...
Legg innLagt inn:04 sep 2007 15:23
av Larsen
inzane2012 skrev:Larsen skrev:Toe out – rear: Helps car rotate useful in low speed and slalom courses; very common on FF pro rally cars.
Usable range: 0-1/8th inch
Symptoms of too much adjustment: not to good for street driving; causes lift throttle over steer; makes violent side to side rocking motions in the rear; tie wears on inside more.
tror bilen min trenger en 4hjuls kontroll ja...
Svaier bilen din bak på ujevn vei?
Legg innLagt inn:04 sep 2007 15:34
av inzane2012
Larsen skrev:inzane2012 skrev:Larsen skrev:Toe out – rear: Helps car rotate useful in low speed and slalom courses; very common on FF pro rally cars.
Usable range: 0-1/8th inch
Symptoms of too much adjustment: not to good for street driving; causes lift throttle over steer; makes violent side to side rocking motions in the rear; tie wears on inside more.
tror bilen min trenger en 4hjuls kontroll ja...
Svaier bilen din bak på ujevn vei?
svaier er vel kanskje ikke akkurat rett uttrykk, mer at den kaster rumpa fra side til side...men det har kanskje noe med slitte fjærbenslagre og gjøre og? og at dekkene mine slites mye mer på innsiden...skjønte det var noe rart med at forrige eier satte på vinterdekkene i begynnelsen av oktober...merket ikke noe når jeg kjørte med de...
Legg innLagt inn:04 sep 2007 15:58
av Larsen
inzane2012 skrev:Larsen skrev:inzane2012 skrev:
tror bilen min trenger en 4hjuls kontroll ja...
Svaier bilen din bak på ujevn vei?
svaier er vel kanskje ikke akkurat rett uttrykk, mer at den kaster rumpa fra side til side...men det har kanskje noe med slitte fjærbenslagre og gjøre og? og at dekkene mine slites mye mer på innsiden...skjønte det var noe rart med at forrige eier satte på vinterdekkene i begynnelsen av oktober...merket ikke noe når jeg kjørte med de...
Sliter med det samme tross firhjulskontrollen. Mistenker at han på kontrollen ikke har gjordt en bra nok jobb.
Legg innLagt inn:04 sep 2007 18:02
av kake
Det kan nok være fordi du har dobbelt så mye camber foran enn bak, det kan nok gi en viss ubalanse når du svinger og kaster bilen fra side til side ? Det hjelper sikkert også på problemet om det er noen slitte understellsdeler/dempere? på bak der.
Legg innLagt inn:04 sep 2007 18:36
av Larsen
kake skrev:Det kan nok være fordi du har dobbelt så mye camber foran enn bak, det kan nok gi en viss ubalanse når du svinger og kaster bilen fra side til side ? Det hjelper sikkert også på problemet om det er noen slitte understellsdeler/dempere? på bak der.
Er ikke sikker på hva slags justeringer jeg har lengre. Han som gjorde jobben strammet ikke crash boltene hardt nok. Så på langtur til Grimstad fikk den veldig kast frem og tilbake bak. Etter at jeg strammet alle bolter så ble den bedre, men føles litt usikker på de sporete veiene her nede. På fin og flat vei så funker den helt perfekt. Det eneste som ikke er nytt bak er støtdempertoppene og de stagene som justere toe vinkelen.