TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3s-gte ras?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#263429  av jumbo

lurt!

#263658  av kennethx

Amund skrev:
kennethx skrev:Nå tar det ikke mer en en binders og åpne et lokk for å ta en diagnose test, det gjør du på under 5 minutter.

Når det gjelder slangene, så er ikke det rare jobben heller, er 2 slanger som må taes av innsugsrøret, en liten tang til å flytte slangeklemmene, så må du ta av ledning på AFM OBS!!!! IKKE SKRU UT SKRUENE!!!! TREKK AV KONTAKTEN!!!, samt løsne slangeklemmen til røret som går inn på turbo. Luftfilterboxen åpner du tar ut filteret og skrur ut skruen i bånn. (mulig du kan løsne innsugsrøret oppe med inngangen på luftfilterboxen i stedet. Er så lenge siden jeg hadde luftfilterbox at jeg husker ikke hvordan det er med plass. Så er det vel bare å ta ut hele satsen. Gjort på 10 minutter max. Du må bare starte så ser du at det ikke er noe problem i det hele tatt ;) Hjelper ikke å sitte å grue seg i allefall :lol:
No er det vel snakk om ein mr2 her, så at du ikkje husker kordan det er med plass på DIN bil er vel i grunn meget lite relevant sådan :wink:
Jaja, samme motoren :lol:

#264030  av WaxFraq

hehe...joda, samme motor..men litt forskjellig plassert! og dette utgjør villt mye forskjell! :wink:
oppdaga dette lett da jeg skulle gjøre noe småplukk neddi motor rommet på den merca jeg handla...fy faan så mye lettere alt var å få motoren fram!!

har jo ikke begynt å sett på mr2'n enda da men...det blir vel en dag det også..blir liksom ikke prioritert når man jobber 80 mil hjemmefra i ukedagene (man-tors/fre), bli liksom så mye annet å gjøre også...! :?
men-men...

#265945  av WaxFraq

jepp...eh..da har jeg prøvd å tatt en titt..ble ikke noe seriøst, men så litt værtfall..
turboen virker intakt...det vil si, jeg gjorde ikke mer en å plukke vekk innsuget, får å konstatere at det faktisk var lager igjen på snella.
det virka veldig greit det altså..ikke så urovekkende mye olje der heller..

men jeg tok en liten diagnose...3 stk feilmeldinger,
24
34
35

http://mr2-tech.com/bgb/mechanical/volu ... system.htm

Trykk diagnosis system for å se feilkodene..

vet egentlig ikke hvor jeg skal ta det fra nå av...ingen "guruer" som bor i nærheten da??
kjenner bilmekanikere, men inegn som er eksperter på 3s-gte liksom..

#265957  av CelicaTurbo

24: er innsugstempsensoren, som står i luftmengdemåleren.
34: betyr at du har fått fuelcut pga for høyt turbotrykk ved minst ett tilfelle siden sist reset.
35: betyr at turbotrykkssensor (på torpedoveggen mot bagasjerom, høyre side sett bakfra) enten er koblet ut elektronisk, eller har brudd i ledning, eller har kortslutning i ledning.

Noen av kodene kan være gamle og ikke lengre gyldig.. kanskje en reset (fjern EFI-sikring noen sekunder) og en liten kjøretur kan være greit for å være sikker på at det er ferske koder du henter ut (om du ikke allerede har gjort det).

#265964  av WaxFraq

nå dro jeg ut EFI sikringen en tur...starta bilen å den var selvfølgelig akkurat likedan...men det var bare igjen en etter at jeg tok en diagnose igjen...
35..jeg har montert en fuelcut-defender...kanskje det er noe der???

#265969  av WaxFraq

plukka vekk fuelcut-defender'n nå, men ingen forandring..!
bilen starter greit, ikke noe problem der..men den høres ut som et takras når jeg gir litt gass..!

som dere ser på bildet, så er det en lekkasje i det EGR røret..vet ikke om dette er relevant, men det er værtfall lekkasje.. :lol: desperat..!
Vedlegg
IMAG0003.jpg
IMAG0003.jpg (83.55 kiB) Vist 244 ganger

#266063  av WaxFraq

kan det være så enkelt at turbopressure sensor er deff? var ingen forandring om jeg dro ut lednignene på den sensoren værtfall... :roll:

#266107  av CelicaTurbo

Jeg ville ha satset mer penger på at det er noe med wiring til sensoren så lenge du har den koden, at det er brudd i ledning f.eks. Om jeg husker rett er det tre ledere til sensoren; jord, +5 og signal til ECU. Men akkurat det bør du selv verifisere i BGB sine elektriske diagrammer.. pin på ECU kalles PIM om jeg husker rett..

#266466  av WaxFraq

vil bilen gå på tomgang, men sinnsykt merkelig på alt annet turtall da???
ser nesten mer for meg tett bensinfilter eller kanskje at bensinpumpa ikke greier å holde på trykket når man gir på...??

bare skyter inn litt her jeg nå, kommer ikke hjem før om ca 14 dagers tid får eventuellt kunne sjekke no mer alikevel så... :?

#270719  av WaxFraq

tar opp igjen den gamle tråden, slik at folk har en sjanse til å få med seg problemstillingen... =)

som sagt tidligere...har sjekka snelle og til en viss grad innsugs slanger..
og dette virker greit..!

justering av tenning?? det er jo elektronisk tenning på disse..??? eller??

kan det hende at reg. reima har "hoppa" over noen tenner? og på det vise ikke slipper ut eksos/inn bensin og luft på rett tidspunkt eller noe???

har lovt meg selv at jeg skal ha den i gang igjen til våren...så noe må begynne å skje.. :lol:

#270726  av CelicaTurbo

Første point må vel være å sjekke ut de diagnosekodene du hadde og det ser ikke ut til at du har gitt tilbakemelding på det. Du har feilkode på to sensorer som begge kan føre til problemer, så det første jeg ville ha gjort er å trekke ut EFI-sikringen noen sekunder for å slette registrerte feilkoder, så ta en kjøretur og lese av feilkoder på nytt for å stadfeste hva som er nytt og hva som er gammelt av koder.

#270727  av Larsen

WaxFraq skrev:tar opp igjen den gamle tråden, slik at folk har en sjanse til å få med seg problemstillingen... =)

som sagt tidligere...har sjekka snelle og til en viss grad innsugs slanger..
og dette virker greit..!

justering av tenning?? det er jo elektronisk tenning på disse..??? eller??

kan det hende at reg. reima har "hoppa" over noen tenner? og på det vise ikke slipper ut eksos/inn bensin og luft på rett tidspunkt eller noe???

har lovt meg selv at jeg skal ha den i gang igjen til våren...så noe må begynne å skje.. :lol:
Som celica turbo sier så slett ecu kodene. Det kan gjøre at ecu en går i limp mode da du kjører.

Tenningen er elektronisk justert, men referansepunktet stilles manuelt med tenningslampe og må etterjusteres fra en tid til en annen.

#270927  av WaxFraq

okey...takker for svar karer! ser ut til at jeg flytter til neste helg..
da har jeg litt større forutsettning til å skru litt igjen...
det er ikke noe morro å stå ute i mørket, på grusen for å si det sånn.. :wink:

da er det bedre med btong gulv å skikkelig belysning!

#273813  av WaxFraq

hallais!
etter å ha vært sjuk ei stund, så har jeg sett litt på garasjeokkupanten igjen..
alle feilkoder er nå sporløst forsvunnet..det indikeres værtfall ikke noen når jeg kjører en sjekk på det. å det er jo bra.

jeg har også skifta bensinfilter..men til ingen nytte..

så nå spekulerer jeg litt igjen.
den vil ikke starte å gå..den er bare så vidt etter når jeg kjører starter, hvilket er ganske kjedelig..
ingen guruer som bor i "nabolaget" da?? :?