Jeg hadde operert skuldra og var sykemeldt. En kompis skulle med golfen sin på verksted 9 mil unna, og iom at den hadde en lei tendens til å stoppe av uforklarlig grunn så lånte jeg pappas Landcruiser 80 for å evt taue han.
Vi kom oss fint fram til stedet der verkstedet var, og tok en kopp kaffe før vi starta tilbake i LC'n.
Mens vi var der borte la været om fra -2 til +5 og masse varm vind. Seriøst nullføre på veien og blankpolert holke.
2,5t bil med konstant 4-hjulstrekk og BFGoodrich All-terrain dekk på 4 vintersesongen er ikke noe god match med speilholke.
Kjørte veeeldig sakte, men klarte allikevel å dra av i en sving i 50kmt.
Hadde maksimal ufleks på stedet vi kjørte ut. Veien var sprengt inn mellom fjell. Hadde vi gått ut 2m før hadde jeg kjørt opp i sida, og helt sikkert kunnet rygge tilbake på veien. Hadde vi kjørt ut 2 m etter hadde vi slått sida i fjellveggen.
Kjørte ut så jeg fikk 2 venstre hjul oppå den skrå fjellsida, og 2 høyrehjulene inn mot veien, som en hollywood stunt-rampe.
Med kun 2 hjul på "rampen" så flipper bilen rundt, og vi lander på taket i grøfta, med passasjersida klint inn i fjellet.
Jeg har belte på, ikke kompisen min. Han går rundt i bilen (var vel det eneste som ikke gikk rundt egentlig....) og knaller meg med både albu og kne. Etter landinga får han panikk og prøver å presse seg forbi meg og ut mitt sidevindu. Jeg henger opp ned i beltet og synes ikke akkurat det er hyggelig med en mann på 190 kavende i ansiktet mitt.
Ber han roe ned og hjelpe meg løs, og han kryper tilbake og hjelper meg å få løs beltet. Som de fleste i samme situasjon så glemmer jeg å holde meg for når beltet løsner så jeg faller ned i taket og slår hodet og nakken.
Kommer meg ut, og hjelper han ut.
Så sto vi der i villmarka i 1 t før noen kom forbi....
Bilen ble kondemnert.....
Vi fikk ingen andre skader en ømme muskler og forslåtte hoder.
Lexus IS200