Side 2 av 8

Legg innLagt inn:13 nov 2007 20:30
av lexusmann
2,3 liter i en starlet....hmm...må gå godt, ja... :lol:
Ser gjerne bilder!! :D

Legg innLagt inn:14 nov 2007 00:16
av Terjen
Er jo Volvomekaniker, så etter litt "sop i hop" av deler jeg hadde til overs fra diverse tidl. Volvoprosjekter så skrapte jeg sammen en 92' B230 motor ombygd til forgasser og ca 120hk. :lol:
Står også Volvo 4-trinns kasse i den.

Motor og gir er nå tilpasset og montert i bil. Mellomaksel bygd av GKN Driveline Service er også på plass.
Omsveiset og nedskimset travers/tannstang/rattaksel.
Venter nå på en nybestilt reimdrevet Aviaid våtsumps-oljepumpe, siden det aldeles ikke var plass til original bunnpanne og oljepumpe.
Hobbysveiste motorfester med hockeypucker som "gummi".
Tilpasset Volvo 240 radiator.

MYYYYE arbeid ble det, men blir morro når ferdig. (forhåpentligvis før jul)
Går fra 45hk til 120hk, fra 60nm til 185nm og fra 997ccm til 2316ccm. Så dette kan jo gå helt greit, selv om det ikke er 400hk. Skal jo være kjørbart også. 8)

Bilder kommer etterhvert..

Legg innLagt inn:14 nov 2007 10:18
av Morten
Humor. :) Av en eller annen grunn hadde jeg regna med du endte med å hive i 4age'en fra mr2'en når den uansett skulle ut derfra jeg. :lol: Men kult når ting gjøres litt anderledes da.

Legg innLagt inn:14 nov 2007 13:10
av ArildM
Du har vel litt erfaring med Volvo-turbobygg i fra før av Terjen? 8)

Uansett er vel ikke Volvomotoren så ille, 240'n veier jo litt mer enn en starlet hehe og den får da passe drag bare den så :wink:

Legg innLagt inn:15 nov 2007 21:26
av GT_rider
Tøff bil :wink:
Litt skeptisk til vektfordeling med en B230motor i fronten på en Starlet :P
Ser for meg at det kan gå litt utover kjøreegenskaper og slikt.
Eller er jeg på bærtur nå?

Legg innLagt inn:15 nov 2007 23:36
av Terjen
GT_rider skrev:Tøff bil :wink:
Litt skeptisk til vektfordeling med en B230motor i fronten på en Starlet :P
Ser for meg at det kan gå litt utover kjøreegenskaper og slikt.
Eller er jeg på bærtur nå?
Neida, er ikke sååå tung. :lol:
Blir nok litt kjøreegenskaper likevel tror jeg.

Legg innLagt inn:15 nov 2007 23:40
av Terjen
Her er forresten et par dårlige mobilbilder:

Bilde
Bilde

Mellomaksling:
Bilde

Litt AN-koblingsting til oljepumpe:
Bilde

Kommer vel flere og bedre bilder etterhvert... 8)

Legg innLagt inn:16 nov 2007 01:07
av David
jada det er nok fortsatt håp for någenlunde bra kjøreegenskaper hvis du virkelig legger mye tid i det

men pass på så bilen ikke får slagside da.. ser den store tunge motorn der er montert på skrå.. kanskje du burde rettstilt den? eller har du tenkt å kompansere med 100kg lodd på den ene sia?

hjelper ikke med stort volum når det kun produseres 50hk pr liter
selv den originale 3k/4k motorn din er jo mer effektiv

hadde du montert en 4age, ca lik effekt, halvparten så tung motor
også sist men ikke minst, den er en *smule* mer morsom å kjøre..
har kanskje noe med at den volvo motorn der har nesten samma arbeidsregister som scania'n jeg kjører på jobb.. men sånn må det jo nesten bli når man balanserer etter +/-10gram hehe

Legg innLagt inn:16 nov 2007 11:56
av Kpturbo
Hvor mye måtte du betale for den mellomakselen??

Legg innLagt inn:16 nov 2007 20:23
av Terjen
David skrev:jada det er nok fortsatt håp for någenlunde bra kjøreegenskaper hvis du virkelig legger mye tid i det

men pass på så bilen ikke får slagside da.. ser den store tunge motorn der er montert på skrå.. kanskje du burde rettstilt den? eller har du tenkt å kompansere med 100kg lodd på den ene sia?

hjelper ikke med stort volum når det kun produseres 50hk pr liter
selv den originale 3k/4k motorn din er jo mer effektiv

hadde du montert en 4age, ca lik effekt, halvparten så tung motor
også sist men ikke minst, den er en *smule* mer morsom å kjøre..
har kanskje noe med at den volvo motorn der har nesten samma arbeidsregister som scania'n jeg kjører på jobb.. men sånn må det jo nesten bli når man balanserer etter +/-10gram hehe
Ok! Du vet vel best du.



Kpturbo:
Kosta 5179,-

Legg innLagt inn:17 nov 2007 17:37
av erling
Terjen skrev:
David skrev:jada det er nok fortsatt håp for någenlunde bra kjøreegenskaper hvis du virkelig legger mye tid i det

men pass på så bilen ikke får slagside da.. ser den store tunge motorn der er montert på skrå.. kanskje du burde rettstilt den? eller har du tenkt å kompansere med 100kg lodd på den ene sia?

hjelper ikke med stort volum når det kun produseres 50hk pr liter
selv den originale 3k/4k motorn din er jo mer effektiv

hadde du montert en 4age, ca lik effekt, halvparten så tung motor
også sist men ikke minst, den er en *smule* mer morsom å kjøre..
har kanskje noe med at den volvo motorn der har nesten samma arbeidsregister som scania'n jeg kjører på jobb.. men sånn må det jo nesten bli når man balanserer etter +/-10gram hehe
Ok! Du vet vel best du.
Nei Terje, du skulle nok helst satt i en zr50 motor med malossi 11 hk trimsett, de har kjempebra litereffekt, lette er de og. :-) Så må en helst bygge om førerplassen så man sitter helt i midten, ellers triller nok ikke hjula rundt. :-)

Fått oljepumpa nå da?

Legg innLagt inn:17 nov 2007 23:45
av Terjen
Hehe, ja skulle tro at det hadde blitt heftig. :lol:

Henta oljepumpa på Posten i dag.

Legg innLagt inn:18 nov 2007 07:59
av Andreazz
erling skrev:
Terjen skrev:
David skrev:jada det er nok fortsatt håp for någenlunde bra kjøreegenskaper hvis du virkelig legger mye tid i det

men pass på så bilen ikke får slagside da.. ser den store tunge motorn der er montert på skrå.. kanskje du burde rettstilt den? eller har du tenkt å kompansere med 100kg lodd på den ene sia?

hjelper ikke med stort volum når det kun produseres 50hk pr liter
selv den originale 3k/4k motorn din er jo mer effektiv

hadde du montert en 4age, ca lik effekt, halvparten så tung motor
også sist men ikke minst, den er en *smule* mer morsom å kjøre..
har kanskje noe med at den volvo motorn der har nesten samma arbeidsregister som scania'n jeg kjører på jobb.. men sånn må det jo nesten bli når man balanserer etter +/-10gram hehe
Ok! Du vet vel best du.
Nei Terje, du skulle nok helst satt i en zr50 motor med malossi 11 hk trimsett, de har kjempebra litereffekt, lette er de og. :-) Så må en helst bygge om førerplassen så man sitter helt i midten, ellers triller nok ikke hjula rundt. :-)

Fått oljepumpa nå da?
ZR med Malossi og DellOrto 21mm gasser er rått... fra 10000 til 13000rpm 8)

En kjenning hjemme i trøndelag satte inn en B21AT i sin Starlet, spøla bra den :D Ser ut som et morsomt budsjett prosjekt dette og!

Legg innLagt inn:18 nov 2007 12:08
av Terjen
Hehe, morro det.
Blir kanskje ombygging til AT eller noe weber-greier senere.

Legg innLagt inn:20 nov 2007 14:32
av tettwatt
Skal ikke kjimse av zr50 motoren nei, er et villdyr den vettu (se signaturen) :wink: Moro å lese denne tråden, tror det blir dritmoro når du er ferdig jeg