Side 2 av 3
Legg innLagt inn:15 okt 2007 20:02
av sleeper
husk at du har en ct26 turbo og ikke en ct20b!
ct20b greier og levere mer hk en ct26...
men kan nok hende du har greid nesten den effekten ivertfall..men er litt vansklig og måle hk i motor når motoren er i bilen. så det tallet du har fått er jo egentlig bare effekt på hjula * det antall % drivhjulstap som de\ rulla regner med at det er.. så 5% feil der er nok til og gi tall som er litt i overkant høye...
Legg innLagt inn:16 okt 2007 06:59
av CelicaTurbo
ifølge målepapiret som er skannet er det jo 226hk på hjulene, trolig "uncorrected" for miljevariabler så tallet er trolig høyere, etter min mening et ganske godt resultat for en ct26. Tapet i drivverket er 57hk i denne målingen, noe som er et helt vanlig tall målt på disse bilene. Selve tapet i drivverk følger ikke noen spesiell prosentregel så det er dumt å forvente noe slikt. Selve tapet i denne målingen utgjør 20% som kanskje er litt høyt etter vanlig antatt standard. Typisk vil det prosentvise tapet minke ettersom effekten i motor øker. F.eks er det vanlig for en orginal MR2 Turbo å bli målt til 40-45hk i tap, mens 50-60hk er vanlig på lett trimmede biler, og monstre med 4-600hk blir sjeldent målt til mer enn 60-70hk i tap så da sier det seg selv at det ikke følger noen prosentregel..
Nå, det skal så klart være sagt at prinsippet ved å måle tap i drivverket er ganske diskutabelt i det hele tatt, og gir rom for ganske store variasjoner.. da er hester målt på hjulene før "tapet" avregnes et tall som er lettere å stole på. Men, jeg ville nå frem til at i dette tilfellet her synes ikke jeg at resultatet skiller seg mye fra hva som er vanlig, både med hensyn på målt tap og målt effekt på hjulene, med unntak av av resultatet er ganske bra for den turboen

Legg innLagt inn:16 okt 2007 08:42
av kennethx
dette er en 2.gen 3S-GTE? Vil tro at topp-pakningen blir dårlig etter hvert om du kjører med 1.25 bar. Turboen greier vel heller ikke å holde trykket på 1.25bar opp til turtallsperren?
Legg innLagt inn:16 okt 2007 12:13
av sindrejl
Larsen skrev:Etter hva jeg har hørt så er det ikke mulig en gang å oppnå den effekt med en ct20b turbo en gang. Men det går helt fint å kjøre en ct26 turbo på 1.25 så lenge man har intercooler til det.
da er jeg redd for at du må sjekke kildene dine igjen, flere som har bremset rundt 330hk med ct20b og chip/datasprut. Derimot 370hk er rett og slett ikke turboen god for. Det sies av en meget flink bygger at 340 er nok ganske så maks om man ønsker å holde turboen mer enn et par dager

Den tåler ikke mer enn 1.3bar, kjører man over det halverer man levetid og vel så det. Dermed er 370hk med original turbo noe man bare kan glemme.
Legg innLagt inn:16 okt 2007 13:31
av CelicaTurbo
Den best dokumenterte rekorden for ct20b turboen er vel 318hk på hjulene av RickyB på mr2oc.com, men det er så klart med en bygget motor, kamaksler, datasprut etc... Hva det blir i motor aner jeg ikke, men et godt stykke over 300 blir det jo så klart. Jeg vet ikke hva dynorekorden på hjulene for en ct26 er på men det er betydelig lavere..
Legg innLagt inn:16 okt 2007 15:24
av James
off topic dette her, men var er forskjellen på CT26 og CT20b? vet CT20b er bedre og har hørt den spoler opp fortere...Noe annet å tilføye?

Hvor mer hk får man med en CT20b contra CT26?
Legg innLagt inn:16 okt 2007 15:35
av Sulun
har undersøkt flere plasser før jeg chippet, og alle sa at det høyeste man kunne oppnå var 260-70 hester. fordi turboen ikke greide å levere til noe mer.
Legg innLagt inn:16 okt 2007 15:44
av sleeper
CelicaTurbo skrev:Den best dokumenterte rekorden for ct20b turboen er vel 318hk på hjulene av RickyB på mr2oc.com, men det er så klart med en bygget motor, kamaksler, datasprut etc... Hva det blir i motor aner jeg ikke, men et godt stykke over 300 blir det jo så klart. Jeg vet ikke hva dynorekorden på hjulene for en ct26 er på men det er betydelig lavere..
og nå var vel disse tallene på race fuel! so gir en god mer hk en du greier på vanlig pumpe bensin..
Legg innLagt inn:16 okt 2007 16:03
av Larsen
CelicaTurbo skrev:Den best dokumenterte rekorden for ct20b turboen er vel 318hk på hjulene av RickyB på mr2oc.com, men det er så klart med en bygget motor, kamaksler, datasprut etc... Hva det blir i motor aner jeg ikke, men et godt stykke over 300 blir det jo så klart. Jeg vet ikke hva dynorekorden på hjulene for en ct26 er på men det er betydelig lavere..
Var vel det jeg siktet til ja. Men det er godt mulig noen her plander whp og hk på motoren
Legg innLagt inn:16 okt 2007 16:46
av sindrejl
Jeg mente såklart motor, beklager om jeg var uklar der

Legg innLagt inn:16 okt 2007 18:54
av CelicaTurbo
sleeper skrev:CelicaTurbo skrev:Den best dokumenterte rekorden for ct20b turboen er vel 318hk på hjulene av RickyB på mr2oc.com, men det er så klart med en bygget motor, kamaksler, datasprut etc... Hva det blir i motor aner jeg ikke, men et godt stykke over 300 blir det jo så klart. Jeg vet ikke hva dynorekorden på hjulene for en ct26 er på men det er betydelig lavere..
og nå var vel disse tallene på race fuel! so gir en god mer hk en du greier på vanlig pumpe bensin..
Det stemmer nok at det var racefuel ja så det kan ikke helt sammenlignes for de fleste av oss, men kan også anta at rekorden med både ct26 og ct27 er gjort med racefuel da.. jeg har ikke sjekket dynoregisteret for ct26 men husker at ct27 ligger på omtrent det samme som ct20b ihvertfall..

Legg innLagt inn:16 okt 2007 19:24
av sleeper
CelicaTurbo skrev:sleeper skrev:CelicaTurbo skrev:Den best dokumenterte rekorden for ct20b turboen er vel 318hk på hjulene av RickyB på mr2oc.com, men det er så klart med en bygget motor, kamaksler, datasprut etc... Hva det blir i motor aner jeg ikke, men et godt stykke over 300 blir det jo så klart. Jeg vet ikke hva dynorekorden på hjulene for en ct26 er på men det er betydelig lavere..
og nå var vel disse tallene på race fuel! so gir en god mer hk en du greier på vanlig pumpe bensin..
Det stemmer nok at det var racefuel ja så det kan ikke helt sammenlignes for de fleste av oss, men kan også anta at rekorden med både ct26 og ct27 er gjort med racefuel da.. jeg har ikke sjekket dynoregisteret for ct26 men husker at ct27 ligger på omtrent det samme som ct20b ihvertfall.. 
ja, du kan nok regne med at alle de rekordene der er gjort på racefuel... så det kan nok justeres ned en del i kapasitet på disse turboene..
Legg innLagt inn:17 okt 2007 10:00
av kennethx
Stopper nok ikke så mye over 300hk uasentt på en 2.gen 3s-gte pga dyser/fuelrail. Problemet med CT26 er at trykket stuper over 6000 rpm, noe som gjør at den helt store effekt toppen får du ikke. Dreiemomentet i mellomregisteret er fortsatt bra. Med en CT20b får du litt i pose og sekk, du får kjapp spoolup (kjappere en CT26) og får derfor med deg bunndraget/mellomregisteret, samt at den holder oppe trykket til turtallsperren (1.2 bar)
Bremset 282hk uten noen andre mods en turbobytte til ct20b, eksos og filter. Hestekrefte toppen ble målt til 6650 rpm, på dette turtallet ville C26 ikke hengt med, og derfor taper du mye av effekt toppen om man beveger seg opp i trykk på en CT26.
Legg innLagt inn:18 okt 2007 20:37
av Kanakkas
off topic men...
Har hørt at turbindelen er større på ct 26 kontra ct20b, derfor ct20b spinner raskere opp. Men alikevell klarer ct20b å levere bedre på høye turtall.
Men andre sier det er motsatt, noen som kan bekrefte/avkrefte dette med tall?? Artig å ha noe å samenligne med.
Legg innLagt inn:18 okt 2007 22:01
av Larsen
Kanakkas skrev:off topic men...
Har hørt at turbindelen er større på ct 26 kontra ct20b, derfor ct20b spinner raskere opp. Men alikevell klarer ct20b å levere bedre på høye turtall.
Men andre sier det er motsatt, noen som kan bekrefte/avkrefte dette med tall?? Artig å ha noe å samenligne med.
Turboene mine ligger desverre hjemme, men jeg målte både en ct20b og en ct26 turbo og kompressoren til en ct20b er større. Grunnne til at den spinner opp fortere er fordi de roterende delene på ct20b er keramiske og derfor lettere som gjør at den spooler fortere.