Side 2 av 2

Legg innLagt inn:24 okt 2007 15:02
av sleeper
Larsen skrev:og dermed vil du få et bedre resultat om det tar langt tid å spinne opp rullen en om det tar kort tid. Altså kan ikke tap i drivverket måles i prosent.
er vel strengt tatt derfor at de fleste får målt mer effekt på 4 gir en 3 gir...

Legg innLagt inn:24 okt 2007 16:59
av Larsen
sleeper skrev:
Larsen skrev:og dermed vil du få et bedre resultat om det tar langt tid å spinne opp rullen en om det tar kort tid. Altså kan ikke tap i drivverket måles i prosent.
er vel strengt tatt derfor at de fleste får målt mer effekt på 4 gir en 3 gir...
Joda, men poenget var at det blir ikke korrekt å måle drivverks tap i prosent. rett og slett fordi den ikke tar x antall prosent av hk'en på bilen foruten om i et tilfelle (som eks. hvis 0-100 kmt på 6 sekunder. Hadde du gjordt d samme på 5 så ville da tapet vært større).
Det vil jo også si at du vil få mer hk på en rulle hvis du bruker 5 eller 6 gir.

Legg innLagt inn:10 nov 2007 18:05
av kvassheim
sleeper skrev:
Larsen skrev:og dermed vil du få et bedre resultat om det tar langt tid å spinne opp rullen en om det tar kort tid. Altså kan ikke tap i drivverket måles i prosent.
er vel strengt tatt derfor at de fleste får målt mer effekt på 4 gir en 3 gir...
4 gir er som regel det giret som går rett gjennom etter som jeg har forstått. dvs rotasjonen på veiva er lik rotasjonen på drivakselen..

Legg innLagt inn:12 nov 2007 11:36
av kennethx
Larsen skrev:og dermed vil du få et bedre resultat om det tar langt tid å spinne opp rullen en om det tar kort tid. Altså kan ikke tap i drivverket måles i prosent.
Joda, det kan den, men prosenten synker proposjonalt med økt effekt på veiven :lol:

Legg innLagt inn:12 nov 2007 11:38
av kennethx
sleeper skrev:
Larsen skrev:og dermed vil du få et bedre resultat om det tar langt tid å spinne opp rullen en om det tar kort tid. Altså kan ikke tap i drivverket måles i prosent.
er vel strengt tatt derfor at de fleste får målt mer effekt på 4 gir en 3 gir...
Det brukes 4. gir normalt da den har "1:1" utveksling, om du ikke bruker 1:1 gir må det legges inn korreksjon i SW til rullen.

Legg innLagt inn:12 nov 2007 12:27
av CelicaTurbo
Det der med 1:1 må være en myte slik jeg kan forstå det. Normalt er 1:1 utveksling et sted mellom 4-5 gir på de fleste biler, men samme kan det være for den totale utvekslingen er jo et produkt av diffens utveksling multiplisert med girets utveksling. En MR2 mk2 NA med 3S-GE motoren har f.eks 1.028 i utveksling på 4. gir, altså ganske tett på 1:1, men diffens utveksling (final gear) er 3.944 så den totale utvekslingen fra motor til hjulene i 4. gir er 4.05:1 ;) Det som derimot er saken er at dynorullen vet turtallet på rullen/hub, og den kjenner motorturtallet (ev. hjulhastigheten som enkelte grafer bruker) og dermed er det en enkelt matematisk sak å omregne hvilken utveksling det er mellom de to turtallene slik at momentet målt på rullen kan omregnes til korrekt moment i motor (uten å ta hensyn til tapet). Jeg tror noe av grunnen til at man ser det med 1:1 utveksling på dyno omtalt på forum så ofte er at mange ønsker en enkel forklaring på noe som ikke er så lett å forstå :D Det blir omtrent som jeg prøvde å forklare for min samboer en gang: "Om du tråkker 500 steg på steppemaskinen på ti minutter, så brenner du ikke mer kalorier enn om du tråkker de samme 500 stegene på 20 minutter. Du bruker bare kortere tid og blir helt utkjørt" Det var ikke lett å forstå det gitt så jeg skulle vist bare holdt kjeft :lol:

Legg innLagt inn:12 nov 2007 16:01
av Larsen
kennethx skrev:
Larsen skrev:og dermed vil du få et bedre resultat om det tar langt tid å spinne opp rullen en om det tar kort tid. Altså kan ikke tap i drivverket måles i prosent.
Joda, det kan den, men prosenten synker proposjonalt med økt effekt på veiven :lol:
Ja, men nå skulle jeg vel heller frem til at en konstant ikke kan brukes til å beregne drivhjulstapet.