Side 2 av 3
Legg innLagt inn:25 okt 2007 16:22
av Insanity
det var høyt oljeforbruk...
men det er en tråd på dette under MR2.
kan være en idee og se på timingen av kammene osv.
men vakuum lekkasje, feil på eksos (kat), luft tilførsel (filter), en annen ting som jeg har hatt problemer med på en 4Age motor er Throttle position sensoren. var dårligkontakt i pluggen inn på sensoren. skjekk denne, eventuellt ta den av og hør/kjenn om det blir noe forskjell.
en annen ting du kan se på, er vanntemp sensoren. den sitter på enden av blokka. hvis denne gir feil signal til ECU'en vil motoren få for mye bensin, dvs dårligere drag og soting på pluggene,
Legg innLagt inn:25 okt 2007 18:29
av aktveit
Insanity skrev:det var høyt oljeforbruk...
men det er en tråd på dette under MR2.
kan være en idee og se på timingen av kammene osv.
men vakuum lekkasje, feil på eksos (kat), luft tilførsel (filter), en annen ting som jeg har hatt problemer med på en 4Age motor er Throttle position sensoren. var dårligkontakt i pluggen inn på sensoren. skjekk denne, eventuellt ta den av og hør/kjenn om det blir noe forskjell.
en annen ting du kan se på, er vanntemp sensoren. den sitter på enden av blokka. hvis denne gir feil signal til ECU'en vil motoren få for mye bensin, dvs dårligere drag og soting på pluggene,
har lest den tråden. han hadde akkuratt samme problem som meg, men løsningen hans funka ikkje på meg. timingen av kammene e korrekte. d har vi sjekket.. sjekket tenningen og stilte den inn, men ingen forskjell...
har prøvd å kjøre uten kat og filter, men ingen forskjell. berre lyden...
er det berre t å plugge av throttle position sensoren og kjøre ein tur og se om d er forskjell?? d samme med vanntemp sensoren??
Legg innLagt inn:25 okt 2007 18:46
av Insanity
skal ikke by på noe problemer. kan hende du får no varsellamper. men skal ikke skade noe. men du vil høre også på gangen på tomgang.. spes på TPS sensoren... kjenner ikke effekten av defekt vanntemp... men vet du kan jukse til noe blandingsforhold ved å manipulere signalet fra denne sensoren.
Legg innLagt inn:25 okt 2007 19:00
av aktveit
oki då skal eg prøve da i moro! kan du forklare elle vise bilde kor bensinregulatoren e?? kordan e d å finne ut om den e evt justert opp av tideligere eiger?? må du ha spesielt utstyr t d?
Legg innLagt inn:25 okt 2007 19:16
av Insanity
aktveit skrev:oki då skal eg prøve da i moro! kan du forklare elle vise bilde kor bensinregulatoren e?? kordan e d å finne ut om den e evt justert opp av tideligere eiger?? må du ha spesielt utstyr t d?
kjenner ikke bensinsystemet på denne bilen. så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg der. men det er sikkert noen andre her inne som har tukkla med det før

Legg innLagt inn:25 okt 2007 19:20
av aktveit
er det noken som har tukla med bensinsystem her?? hjelp ei stakkars jenta !

Legg innLagt inn:25 okt 2007 20:23
av Larsen
Greit om du lister opp ting du har sjekket. Fikk du kontrolert om det var noen vakum lekasjer? Sjekket feilkoder?
Bensintrykksregulatoren sitter på fuel railen rett ved innsugsmanifoilen.
Hvis du kobler av TPS sensoren vil du få opp feilmelding, samt at du får en turtallsperre på ca. 1700 rpm.
Legg innLagt inn:25 okt 2007 20:37
av aktveit
[quote="Larsen"]Greit om du lister opp ting du har sjekket. Fikk du kontrolert om det var noen vakum lekasjer? Sjekket feilkoder?
Bensintrykksregulatoren sitter på fuel railen rett ved innsugsmanifoilen.
Hvis du kobler av TPS sensoren vil du få opp feilmelding, samt at du får en turtallsperre på ca. 1700 rpm.[/
quote]
har ikkje kontrollert det med vakum lekasje endå nei.. har jobbet seint i dag... dårlig med lys der bilen står...
har ingen feilkoder.
har det noen hensikt å koble vekk TPS sensoren då??
Legg innLagt inn:25 okt 2007 20:41
av Larsen
aktveit skrev:Larsen skrev:Greit om du lister opp ting du har sjekket. Fikk du kontrolert om det var noen vakum lekasjer? Sjekket feilkoder?
Bensintrykksregulatoren sitter på fuel railen rett ved innsugsmanifoilen.
Hvis du kobler av TPS sensoren vil du få opp feilmelding, samt at du får en turtallsperre på ca. 1700 rpm.[/
quote]
har ikkje kontrollert det med vakum lekasje endå nei.. har jobbet seint i dag... dårlig med lys der bilen står...
har ingen feilkoder.
har det noen hensikt å koble vekk TPS sensoren då??
Nei, men du kan måle og eventuelt justere tps'en. Søk litt så finner du en referanse til 3sgte tps sensoren som jeg mener skal være lik den til 3sge motoren.
Legg innLagt inn:25 okt 2007 20:42
av aktveit
Larsen skrev:aktveit skrev:Larsen skrev:Greit om du lister opp ting du har sjekket. Fikk du kontrolert om det var noen vakum lekasjer? Sjekket feilkoder?
Bensintrykksregulatoren sitter på fuel railen rett ved innsugsmanifoilen.
Hvis du kobler av TPS sensoren vil du få opp feilmelding, samt at du får en turtallsperre på ca. 1700 rpm.[/
quote]
har ikkje kontrollert det med vakum lekasje endå nei.. har jobbet seint i dag... dårlig med lys der bilen står...
har ingen feilkoder.
har det noen hensikt å koble vekk TPS sensoren då??
Nei, men du kan måle og eventuelt justere tps'en. Søk litt så finner du en referanse til 3sgte tps sensoren som jeg mener skal være lik den til 3sge motoren.
meine d stod noke om den i verkstedshåndboke... kordan får du justert den då??
Legg innLagt inn:25 okt 2007 21:06
av Mr2Even
Legg innLagt inn:25 okt 2007 21:12
av Larsen
Mr2Even skrev:Har du sjekket det jeg skrev til deg her ? : http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... &start=105
Les litt lengre opp i denne posten!!
Legg innLagt inn:25 okt 2007 21:35
av aktveit
Larsen skrev:Mr2Even skrev:Har du sjekket det jeg skrev til deg her ? : http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... &start=105
Les litt lengre opp i denne posten!!
eg fant det... ! vi har målt den senoren og alt var fint då, men kan jo v den kødder seg..
ka du trur om at ventiltettningene e slitt? siden den bryker mye olje og ryker eindel..? kan det føre til dårlig drag??
Legg innLagt inn:25 okt 2007 21:41
av Larsen
aktveit skrev:Larsen skrev:aktveit skrev:
Nei, men du kan måle og eventuelt justere tps'en. Søk litt så finner du en referanse til 3sgte tps sensoren som jeg mener skal være lik den til 3sge motoren.
meine d stod noke om den i verkstedshåndboke... kordan får du justert den då??
Stemmer, først måler en med et multimeter om den er innen spesifikasjonene. Hvis den er utenfor spesifikasjonene må du justere den ved å løsne skruene og vri til den er innen spesifikasjonene. Selv om det er en feilkode på ecu'en for feil på TPS så er det ikke alle feil den finner.
Også som nevnt tidligere så kan vakum lekasjer være roten til mye ondt, samt at de kan være vansklig å diagnosere og finne.
Legg innLagt inn:28 okt 2007 16:36
av Insanity
er det map eller afm på denne motoren???