Side 2 av 3

Legg innLagt inn:24 feb 2004 18:09
av Mr2 Mk2
Oida hva er egentlig dett er her?Er det dette som er Zinter Clutch?Isåfall hva er det godt for?Lettere hjulspinn ved start,bråere start?Noen som vil forklare dette for en som lurer..

Legg innLagt inn:24 feb 2004 18:45
av erling
Jostein skrev:Oida hva er egentlig dett er her?Er det dette som er Zinter Clutch?Isåfall hva er det godt for?Lettere hjulspinn ved start,bråere start?Noen som vil forklare dette for en som lurer..
Den klyper til noe inni granskogen iløpet av 1 mm pedalvandring.. :D Tåler endel juling og hk. :)

Går greit an å vende seg til den da, men er nok en liten håndfull å kuskes med i kø ja.. Hehe.. :D

Er de ikke kvassere å løyse jo færre "pucker" de har disse greiene?

Legg innLagt inn:24 feb 2004 19:23
av Mr2 Mk2
erling skrev:Den klyper til noe inni granskogen iløpet av 1 mm pedalvandring..
Fordelen med det er?Og hva kan man betegne som Zinter Clutch?

Legg innLagt inn:24 feb 2004 20:34
av CelicaTurbo
fordelen er at clutchen ikke slipper/slurer når motoren er seriøst trimmet, eller når man tar en rivstart.. den holder mye mer krefter rett og slett :)

"zinter" er vel bare en betegnelse på metallbelegget som brukes i puckene eller?

Legg innLagt inn:24 feb 2004 21:17
av Christian
Erling: De blir bråere jo færre puck'er ja :)

Legg innLagt inn:02 mar 2004 12:08
av Kjelliken
:) Dette så jo iteresant ut hva koster den lille herligheten der da????

Skifte slik fikser vel jeg selv med litt hjelp av min nermeste nabo som er mekaniker. Er rimelig heldig akkurat der med en toyota mekaniker til nabo og fetter he he. så vi skrur endel selv. men må jo bare si det igjen det derre så no lovendes ut. :D

Legg innLagt inn:02 mar 2004 15:25
av kennethx
Det er selve byttingen som koster. 9000,- på toyota bilsenter i åsane. De skulle ha ennå mer på minde...
Værkstedet skal ha bilen i 2 dager, da det er en litt omfattende jobb å skifte clutch hvor motoren må ut for å komme til.

Selve clutchen kjøpte jeg billig brukt, og så tok Clutch og Brems i oslo 1500 + MVA og porto/postoppkrav for å sette på zinter plate. Alt i alt har dele utlegg vært lik pris på ny original clutch.

Legg innLagt inn:04 mar 2004 16:52
av larsst185
Når skal du inn med bilen kenneth?

Legg innLagt inn:04 mar 2004 21:53
av kennethx
ALT for lenge til! ;/ Det var ganske lang ventetid, 2 uker igjen...

Legg innLagt inn:17 mar 2004 20:46
av kennethx
Og da var bilen hos doktoren og får dype kirurgiske ingrep...Hvis alt går etter planen henter jeg bilen i morgen....

Legg innLagt inn:24 mar 2004 00:11
av kennethx
Ting gikk selvfølgelig ikke helt etter planen....og jeg fikk bilen igjen først i dag.

Da de tok ut motoren viste deg seg at min olje lekkasje var fra toppen. Så iom at motoren allerede var ute, var det egentlig idioti og ikke ta det med det samme, så jeg gav klarsignal for det. Siden deler som register reim + div driv hjul osv måtte av for å ta av toppen, så ble disse byttet ut med nye deler

Skifte Topp pakning arbeid 3250,-
Registerreim 499,12
Sylinder topp pakning 701,31
Slipesett 997,41
Viftereim VVV From 134,50
Viftereim VVV Form 239,66
Styrehjul registerreim (var slark i de gamle) 239,66
Styrehjul registerreim 331,64
Simmerring 118,00

Arbeidspenger for selve clutchbyttet som det hele startet med var 5850,-
clutch Utløser lager 184,60

SUM:12573,84

+MVA

16026,00

*gulp*



Så...clutchen.....artig. Jeg synes ikke det er noe problem å slure med den. Men er du brå med cluchen, så får du en brå respons. Ikke noe kjære mor der nei. Har ikke prøvd å være *slemm* med den..... ennå. Tenkte jeg skulle la topp pakningen sette seg, er det noe poeng? Jeg bare tenkte det var lurt sånn helt ut av det blå :)

Clutch pedalen er anderledes enn før. Den er litt "hardere".

Av en eller annen grunn synes jeg Gir spaken er blitt bedre, den går lettere i gir nå synes jeg. burde vel ikke være en grunn til det, men sånn føles det altså :)

Kommer tilbake med mer info når jeg har prøvd litt mer. Har bare kjørt litt snillt i dag, noe som forøvrig ikke var så veldig vanskelig. Første starten ble litt humpete...men kom fort inn i det :)

EDIT:

En ting som var gale når jeg fikk bilen igjen er at speedometer nålen står å hopper opp og ned 5km/t under kjøring. Det var litt irriterende, for slik gjorde den ikke før. Hva kan det komme av? og burde jeg klage på det?

Legg innLagt inn:24 mar 2004 08:24
av larsst185
Ang speedo wiren så kan det jo være at de har ruta den feil og at den har en litt for bra knekk på seg i motorrommet.Min begynte å gjøre det dær å da gikk det ikke lange tida før den sa takk for seg.Så du synes pedalen ble hardere!?På min clutch ble den ikke det pga av at jeg bruker den originale trykkplata,kun bytta ut lamellen,og ut ifra det jeg så på bildene av din så er det samme greia dær...

Legg innLagt inn:24 mar 2004 10:09
av MR2turbo
Tenker at bilen din ble fornøyd nå når den har fått så mye stell ;)

Vet du diameteren på den clutch lamellen din? har en brukt komplett clutch liggende og hadde kansje vært morro å få laget en sånn lamell og teste det ut.. :)
Angrer allerede på at jeg satt i orginal clutch.. ;) Men jeg hadde en så godt som ny orginal liggende og da satt jeg bare i den istede for å kjøpe ny...

Legg innLagt inn:24 mar 2004 10:27
av kennethx
MR2turbo skrev:Tenker at bilen din ble fornøyd nå når den har fått så mye stell ;)

Vet du diameteren på den clutch lamellen din? har en brukt komplett clutch liggende og hadde kansje vært morro å få laget en sånn lamell og teste det ut.. :)
Angrer allerede på at jeg satt i orginal clutch.. ;) Men jeg hadde en så godt som ny orginal liggende og da satt jeg bare i den istede for å kjøpe ny...
Jeg sendte hele den gamle clutchen inn til "makeover" Både trykkplate og lamell. Så fikk jeg tibake den gamle trykkplaten med ny lamell. Funket veldig greit. Og ble gjort på dagen. kostet 1500+mva og porto.
Clutch og Brems i Oslo som fikset det, og jeg er i allefall veldig fornøyd :)

Legg innLagt inn:24 mar 2004 14:56
av kennethx
Bygger turbo trykk mye fortere nå. :?:

Kan det ha med bytte av topp pakning å gjøre? Jeg vet jo at jeg lakk olje fra toppen, men kan det ha så mye å si?


Før så bygget jeg fort opp 0.5Bar, men så gikk det sakte fra der og opp til 0.9Bar. Etter jeg fikk bilen igjen fra verksted så spretter den rett opp i 0.9Bar !!?!

Noen som har noen tanker rundt det?