Side 2 av 2

Re: batteriet tappes over natten.. overledning? Dynamo problem

Legg innLagt inn:17 feb 2008 20:50
av Speeder
turbokjell skrev:Du kan jo også måle hvilespenningen på batteriet? Å du kan måle når bilen går på tomgang, både på batteriet å på dynamoen.
Da finner du ut spenningen (volt). Rus gjerne motoren opp litt på turtall får å se om lade spenningen stiger.
Skal du finne ut om du har utlading, så må det jo også vare strøm på batteriet. Da måler du amperen å det gjøres på begge sider a batteriet.
Altså på + å på - siden, ved å skru a den ene polskoen å sette multimeterer i mellom batteri polen å polskoen, en side a gangen. Noe utlading er godkjent.
Har du noe godt argument for hvorfor han skal måle på begge sider av batteriet?

Re: batteriet tappes over natten.. *det ordna seg* takker =)

Legg innLagt inn:22 feb 2008 16:07
av doffy
Hei!
Har samme problem her så istedetfor å åpne ny tråd fyrer jeg løs her.. noe forbanna drit for er ikke alltid jeg har parkert i nedoverbakke!
Batteriet mitt er en million bra, så det er ikke problemet, hadde samme problem med forrige batteri, anyhow har prøvd med tangamperemeter som viste 1.5A på + ledningen, men kan godt ha vært mer siden det er en meter isolasjon og plast rundt lederen, tok ut en og en sikring, men ingen reaksjon på amperemeteret. Det som er aktuellt er jo hvor sånne feil vanligvis oppstår, ikke å diskutere rundt hvordan jeg måler. :P

Re: batteriet tappes over natten.. *det ordna seg* takker =)

Legg innLagt inn:22 feb 2008 16:27
av doffy
skal forøvrig og nevnes at sentrallåsen driver å låser seg uten forvarsel og el vinduene er småplagsom som i at de ikke virker enkelte ganger.

Re: batteriet tappes over natten.. *det ordna seg* takker =)

Legg innLagt inn:22 feb 2008 17:12
av Speeder
doffy skrev:Hei!
Har samme problem her så istedetfor å åpne ny tråd fyrer jeg løs her.. noe forbanna drit for er ikke alltid jeg har parkert i nedoverbakke!
Batteriet mitt er en million bra, så det er ikke problemet, hadde samme problem med forrige batteri, anyhow har prøvd med tangamperemeter som viste 1.5A på + ledningen, men kan godt ha vært mer siden det er en meter isolasjon og plast rundt lederen, tok ut en og en sikring, men ingen reaksjon på amperemeteret. Det som er aktuellt er jo hvor sånne feil vanligvis oppstår, ikke å diskutere rundt hvordan jeg måler. :P

Det er en fordel om du kobler deg i serie med ledningen, da får du en mye mer nøyaktig måling(hvis du da ikke har gromutstyr).

Ettermontert utstyr er ofte synderen i slike saker, ekstralys og stereo f.eks.