Side 2 av 10

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 01:04
av FireWalk
Ser at denne diskusjonen har kommet hit og. :roll: Etter at jeg trimmet min egen bil ble det jo en del rykter rundt bremsingen. Ikke overraskende. Ingen tror deg når du sier hvor mye du har under panseret. Ikke før du smeller dyno papirene i bordet tenker du kanskje. Men neida, Når du endelig kan smelle papir i bordet som viser hvor mye bilen faktisk har av effekt, da er det alltid noen som skal dra frem det at: nei akkurat de rullene der er "lotto ruller" har jeg hørt, og jeg stoler ikke på den målinga for fem flate øre. Osv osv.
Disse menneskene vil som regel ikke tro deg uansett hva du gjør eller sier. Men en enkel måte å få dem til å iallefall jekke seg litt ned på er å gå til en annen benk og måle der. Får du nogelune samme resultat da så vet du iallefall at det ikke er noe galt med målingen. Og det kan vel egentlig ingen andre påstå heller i så tilfelle.

Målinger kan gi store avvik utifra hvilken type dyno som er brukt. Jo mer effekt en motor produserer jo større vil det potensielle avviket være.
Men jeg vil si at +-100 hk på en måling ikke trenger å bety at det er noe galt med utstyret. Nå regner jeg med at dette er gjort hos en viss bedrift i orkdal?, og de har en nyere type ruller hvor man ikke har muligheten til å manipulere atmosfæriske parametre slik man har på eldre typer mustang baserte dynoer f.eks. Derfor har jeg personlig mest lit til denne type ruller.

Og hvorfor skulle det være så problematisk å ta ut 900+ whp på en supra? Det er jo folk som har tatt ut over 800 whp på en 4 cylindret 3S-gte (2,2) MR2 uten NOS! :mrgreen:

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 08:18
av Tevosupra
sleeper skrev:
Tevosupra skrev:
kennethx skrev:Draghjul og drag understell vil gi deg en *vesentlig* bedre *tid* på 402 meter, men noe serlig utslag i *slutthastighet* vil det ikke utgjøre. ;) Bilen setter vel seg såpass at den spinner vel ikke bort 3. og 4. gir? Da trengs det vel bedre dekk også med tanke på timeattack i så fall :D

Blir uansett spennende å så på resultatene fremover, tydelig at det gåes hardt inn for å redusere vekt. Har dere veid bilen og funnet ut hvor mye vekt dere har klart å strippe bort?
Drar du den fult ut kommer bakende i 3 og 4 gir lett, da vi brukte Kuhmo V70A Gatesliks i fjor så slapp bakenden på full gass pådrag..
Men nå i år skal vi kjøre på Hoosier sine sliks, og med 315 bredde bak og 275 bredde foran så skal vi få nok grep..
Samt med den nye dogboks kassa som vi montetrer skal vi få en bra slutt fart på ACR ja.
Vi holder vekta for oss selv enda, men det blir bra vektreduksjon forhold til dn sorte i fjor:)

får dere ikke grep på gardemoen ( 402m) i 3 g 4 gir så er det noe galt med hjulstillinger osv... er en GOD del mer grep der en på rudskogen...

Helt ening med deg her;) Men har aldri kjørt der:)

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 08:22
av ArildM
Amcar fans som holder seg til "no replacement for displacement" har vel vanskelig for å godta at japsene kanskje er "inne på noe", og det 40 år etter glansperioden deres? 8)

Når honda henter ut 240hk av en masseproduksjons 4 sylinder motor så har jeg ingen tvil på at det er mulig å hente ut mange hk av en supra hvis en bare har nok penger 8)

Legg innLagt inn:12 mar 2008 16:33
av Mr T
---

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 16:34
av Mr T
erling skrev:Dette er vel en diskusjon om kalibrering av måleutstyr. Dersom bremsebenkeier får utført sertifiserte kalibreringer i intervaller etter de gitte krav som måtte være skulle dette være god sort. Det er ivertfall slik vi jobber når vi lager verktøy til oljeindustrien. Dersom du går å bremser bilen din et sted, burde den som utfører tjenesten kunne vise til et gyldig kalibreringssertifikat for sitt måleutstyr.
Hvordan kalibrerer en en rullende landevei? ikke mulig det ....

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 16:39
av Mr T
FireWalk skrev: Og hvorfor skulle det være så problematisk å ta ut 900+ whp på en supra? Det er jo folk som har tatt ut over 800 whp på en 4 cylindret 3S-gte (2,2) MR2 uten NOS! :mrgreen:
Ikke på 98 bensin.. og heller ikke på 6500rpm

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 16:59
av Tevosupra
Mr T skrev:
FireWalk skrev: Og hvorfor skulle det være så problematisk å ta ut 900+ whp på en supra? Det er jo folk som har tatt ut over 800 whp på en 4 cylindret 3S-gte (2,2) MR2 uten NOS! :mrgreen:
Ikke på 98 bensin.. og heller ikke på 6500rpm

Hehe;) lite og gjøre på gutterommet..? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 17:07
av Mr T
nei igrunn ikke... men det er jo bare sånn det er...

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 19:00
av Speeder
Mr T skrev:
erling skrev:Dette er vel en diskusjon om kalibrering av måleutstyr. Dersom bremsebenkeier får utført sertifiserte kalibreringer i intervaller etter de gitte krav som måtte være skulle dette være god sort. Det er ivertfall slik vi jobber når vi lager verktøy til oljeindustrien. Dersom du går å bremser bilen din et sted, burde den som utfører tjenesten kunne vise til et gyldig kalibreringssertifikat for sitt måleutstyr.
Hvordan kalibrerer en en rullende landevei? ikke mulig det ....
Man kjører den mot en kilde med kjent effekt...

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 19:27
av toyparts/mvp norge
Speeder skrev:
Mr T skrev:
erling skrev:Dette er vel en diskusjon om kalibrering av måleutstyr. Dersom bremsebenkeier får utført sertifiserte kalibreringer i intervaller etter de gitte krav som måtte være skulle dette være god sort. Det er ivertfall slik vi jobber når vi lager verktøy til oljeindustrien. Dersom du går å bremser bilen din et sted, burde den som utfører tjenesten kunne vise til et gyldig kalibreringssertifikat for sitt måleutstyr.
Hvordan kalibrerer en en rullende landevei? ikke mulig det ....
Man kjører den mot en kilde med kjent effekt...
høres rart ut siden justervesenet sa noe helt annet til meg. hva har kalibrert den kjente effekten i denne kilden da?

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 19:44
av Mr Baloo
Vel, opp igjennom årene så har jeg lært litt av hvert om motorer fra både av fattig og rik. Det å ta ut 1000hk i en motor er i seg selv bra gjort, ingen tvil om det.

Det jeg prøver å stille spørsmålstegn ved her er : HVORDAN har dere tatt ut 912rwhp (faktisk nesten 1000hk) på gatebensin (98 blyfri) og på 6500rpm?!?! At det er mange som har tatt ut 1200 eller 1800hk er jo i utgangspunktet uinteressant, her er det snakk om 912rwhp på 98 blyfri og 6500rpm.

At det er Bjørnstad som får dette til kommer ikke som noen bombe. De har jo klart å få biler til å ”fly” uten hk før, har flere eksempler på folk som har fått oppgitt alt for mye effekt derfra. Og det pleier å ligger på rundt 20%...Og trekker du ifra 20% på din effekt, så skal jeg klare å svelge det, selv om hver eneste hestekreft er marinert i kanel...

Misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften, slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å være for noen. Jeg er heldigvis ikke en av dem. Men jeg misunner ingen å eie et papir som ikke tar hensyn til universielle lover og regler.Bjørnstad er sikkert flink på mange områder de, for all del, men en ting er sikkert,og det er at bremsebenken deres kan umulig stemme overens med realiteten slik jeg ser det. (Og mange med meg) Klart det finnes rom for feilprosent under Dynokjøring...helvete heller, det detter jo ned romferger fra tid til annen...Til og med politiet har jo innrømmet feil på sine måleinstrumenter.

Når (hvis) det kommer god argumentasjon for dette oppsettet, så skal jeg heller gidde å ta hele reglen med fyllingsgrad, friksjonsmotstad, atmosfæriske hensyn og hele rukkelet!

Svar heller på spørsmålene som blir stilt i stedet for å komme med argumenter som at Boost logic har 1200hk i sin med samme oppsett for det er uinteressant å høre om, da den HELLER ikke er bremset på pumpebensin, at det finnes MANGE 1000hk++++ biler vet vi også, her er det kun spørsmål om hvordan dere greide det på 6500rpm og 98 blyfri.

Til dem som var så opptatt av at jeg måtte gi meg til kjenne her på forumet:

Det har seg desverre slik, at jeg for tiden sitter bak lås og slå. Med tilgang til omverden med gitte begrensninger. Så det er faktisk min kontaktbetjent her som har gitt meg navnet Baloo.

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 19:53
av FireWalk
Dette problemet løser seg veldig enkelt ved at man tar denne bilen til en annen rulle (f.eks toyparts eller hvem som helst, (finnes mange ruller rundt om i det ganske land. 2 stk bare her i relativt lille Ålesund) og sammenligner målingene. Da får man bekreftet eller avkreftet dette en gang for alle.

Med en slik spesiell bil som det er lagt så mye penger i så hadde jeg ikke nølt med å ta en effekt måling på to forskjellige steder slik at folk som er skeptiske ikke har noe å fare med lenger. Da hadde jeg hatt papirer fra to forskjellige dynoer som viser hva som faktisk er på bilen. Om man da sitter igjen med en oppgitt effekt som stemmer overens blir det ganske fjernt å skulle hevde at begge målingene er uriktige.

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 20:02
av erling
toyparts/mvp norge skrev: høres rart ut siden justervesenet sa noe helt annet til meg. hva har kalibrert den kjente effekten i denne kilden da?
Mener du at det ikke blir utført kalibreringer, eller at det blir gjort på en annen måte? Hvordan gjør dere dette?

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 20:13
av toyparts/mvp norge
erling skrev:
toyparts/mvp norge skrev: høres rart ut siden justervesenet sa noe helt annet til meg. hva har kalibrert den kjente effekten i denne kilden da?
Mener du at det ikke blir utført kalibreringer, eller at det blir gjort på en annen måte? Hvordan gjør dere dette?
på de ALLER fleste dynoer så har du en gitt masse, gitt vekt, og gitt størrelse og du bruker så lang tid på å spinne den opp i så og så høy fart, og derav kommer det hk, ingen ruller er like, men jeg fikk besjed fra justervesenet når vi skulle godkjenne vår at de ikke kunne kalibrere noe, jeg spurte de egentlig pga de sa de hadde kalibrert naf sin her i byn og dermed var ballen i gang,

På vår er det egen værstasjon og full pakke, det er heller ikke alle som har, men for all del, om justervesenet eller noen andre kan komme til meg å kalibrerer vår rullen så er de hjertelig velkommen, så vidt meg beskjent så skulle en kalibrering koste den nette sum av 10-15000,- noe jeg med glede betaler for å få dette gjort, når jeg videre spurte hvordan de hadde tenkt å gjøre det så kom det frem at de kom til å kjøre en std bil på den, herregud tenkte jeg, MEN det er en ting vi MÅ gjøre for å kunne ta godkjente effektmålinger for blant annet biltilsynet og folk som trenger det for effektdokumentasjon og godkjenning, men aller først så er det utbygging til 4*4 som er mest prioritert fremfor å gi staten 15000,- til ingen nytte.

Re: Diskusjon rundt bremsing...

Legg innLagt inn:12 mar 2008 21:23
av Speeder
toyparts/mvp norge skrev: høres rart ut siden justervesenet sa noe helt annet til meg. hva har kalibrert den kjente effekten i denne kilden da?
Man må jo ha en referanse. HVordan har man kommet frem til tallene som vises på skjermen i utgangspunket?

Nå skal ikke jeg påberope meg stor kjenskap til hvordan bremseruller fungerer. Men som i alle andre sammenhenger må man ha en referanse.
Hvordan veit man hva en hestekraft er?