Side 2 av 2

Legg innLagt inn:26 mai 2007 17:29
av Larsen
kake skrev:
jumbo skrev:Men det er riktig/normalt som Markus skrev at man skal kjøre noe høyere trykk ved banekjøring/slalom
Hvis man må øke trykket ved banekjøring så har man nok for lite luft i dekka til vanlig. Når man har vanlig luft i dekkene og de blir varme så øker trykket noe helt vanvittig etter noen runder. I fjor da jeg kjørte på goodyear f1 dekk så hadde jeg rundt 36-38psi i bakdekkene (kaldtrykk) før jeg kjørte. etter noen runder (4-5) så var trykket steget til godt over 50psi, og selvsagt da alt grep forsvunnet. Tok ut luft så jeg endte opp på rundt 35psi i varmtrykk mener jeg å huske, noe som er greit på de dekkene. Det tilsvarte til slutt da dekkene var kjølt seg ned rundt 23psi(!) i kaldtrykk. Det er altfor lite å kjøre hjem på så det er greit å ha med en liten kompressor. Det beste er å fylle dekkene med nitrogen slik at ikke svingningene blir så store. Nitrogen øker ikke så mye når tempen stiger og da kan kaldtrykket være ganske nærme varmtrykket. Det er kjekt fordi da føles jo bilen og styringa ok de første 2-3 kalde rundene også.

Det kommer jo ann på hvor mange runder man skal kjøre også samt temperaturen på dekka før man begynner. Skal man f.eks bare kjøre 3 runder eller autoslalom ? bør man ha høyere trykk enn om man skal kjøre 4 runder eller fler. Det kommer jo ann på bilens vekt, hvor mye trykket stiger (i forhold til asfalt- og lufttemperatur), og også hva slags camber man har, samt om det er tørt eller vått.

Det hadde sikkert kjekt å hatt en sånn laser temperaturmåler slik at man kan se hvor på slitebanen dekket blir varmest, og muligens justere litt ut i fra det.
Var jo noe sånt jeg mente også.
Tenkte kanskje jeg skulle gå til innkjøp av infratermometer etterhvert. Da kan du jo måle hva som er idelle lufttrykk og camber instilling.