Når vi skulle montere manifolden fant vi ut etterhvert at den ikke passet. Den ene lamdatilpassningen var ikke tilpasset alikevel. Lamdaen tok borti gearkassa (automatgear), slik at vi ikke fikk festet den. Var også masse slanger og drit nedi der som var i veien. Løsningen var å bøye litt på disse, og endre vinkelen på lamdatilpasningen, slik at den ikke tok borti gearkassa. Ikke nok med det, lamdaer er det mest upraktiske jeg har sett på en bil tror jeg. Slitne som disse var, var det bare såvidt vi fikk de ut, og så var det bare så vidt vi greide å skru de inn igjen. På første forsøk greide vi å skru de i på feil sted, dvs. at den som skulle stå øverst, kom nederst osv. Måtte jo skru de av igjen, og ødela både gjengene i lamdaene og i festet på manifolden, men heldigvis fikk vi de på etter et helsikkes slit.
Bilde1 011.jpg (1.55 MiB) Vist 1721 ganger
Bilde1 012.jpg (1.87 MiB) Vist 1718 ganger
Bilde1 013.jpg (1.45 MiB) Vist 1718 ganger
Slik så det ut etter at vi endret vinkelen på lamdafestet, meget jalla, men det er nå ihvertfall tett, og det er ingen som ser det.
Bilde1 015.jpg (1.55 MiB) Vist 1717 ganger
Bilde1 014.jpg (1.73 MiB) Vist 1720 ganger
Jeg lurer jo på en ting, er det noen her inne som har montert liknende manifold på IS200 med automatgear?
Har heller ikke flytta innsuget enda.
Brukte vel 10 timer eller noe. Et helsikkes slit med andre ord. Skruene som satt ved uttaket på den gamle manifolden hadde jo rusta fast, så vi brukte mye energi og andre prykiske anstrengelser før vi fikk den løs.
Greenstuffklosser ble montert bak, men ikke framme. Skruene som sitter framme sitter så godt fast at man må nesten ha spesialverktøy for å få de løs, noe jeg ikke har. Leverer den vel til verksted om ikke lenge, og får de skifta der. Etter at vi var ferdig måtte jeg skynde meg hjem, for å hvile. Dro til Danmark kl 02 senere på natta.
Prosjekttråd
- '99 Lexus IS200 Sport m/KW Variante 3 coilover
- '95 Nissan Primera 2.0 LX (Solgt)
- Odd Ivar