TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hva mÃ¥ gjøres pÃ¥ motorn før man skrur opp trykket??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #293217  av tojo

Vær obs på at ECUen har fuel cut på ca 1.1bar orginalt.
Det trengs modifisering for å kjøre høyere trykk enn det.
Jo høyere trykk du kjører jo mer bensin bør motoren få(dette kan gjøres på flere måter). :wink:
 #293222  av sleeper

er du foresten HELT sikekr på at dumpen din funker som den skal? og at det ikek bare er surge du hører når du girer?
hvis du kjører uten en dump så vil du kunne få noen sinnsyke trykktopper når du girer som kan slite lager..
 #293227  av madness19

sleeper skrev:er du foresten HELT sikekr på at dumpen din funker som den skal? og at det ikek bare er surge du hører når du girer?
hvis du kjører uten en dump så vil du kunne få noen sinnsyke trykktopper når du girer som kan slite lager..
hvordan vil jeg merke at den ikke fungerer?? kan dette ta stor skade på turboen?
 #293228  av madness19

tojo skrev:Vær obs på at ECUen har fuel cut på ca 1.1bar orginalt.
Jo høyere trykk du kjører jo mer bensin bør motoren få(dette kan gjøres på flere måter). :wink:
hvilke måter????
 #293232  av Larsen

Dette er en CS version og ikke en vanlig gt4. Det vil si at han har høyere fuel-cut
 #293237  av tojo

Larsen skrev:
Dette er en CS version og ikke en vanlig gt4. Det vil si at han har høyere fuel-cut
Vanlig GT4 har vel fuel cut på 12psi(0.827bar) og CS 17psi(1.17bar)
 #293245  av celica_st185

madness19 skrev:
hvilke måter????
Du kan f. eks sette inn en fuel cut defencer, som er en liten boks som lurer ecu til å tro at trykket er under fuelcut grensa. Disse selges di fleste steder di selger trim. Har på ebay og, men har selv bare erfaring med HKS sin...
 #293315  av madness19

celica_st185 skrev:
madness19 skrev:
hvilke måter????
Du kan f. eks sette inn en fuel cut defencer, som er en liten boks som lurer ecu til å tro at trykket er under fuelcut grensa. Disse selges di fleste steder di selger trim. Har på ebay og, men har selv bare erfaring med HKS sin...
det høres ikke dumt ut.. men mister jeg ikke da alt form for beskyttelse hvis eventuelt turboen skulle kjører skadelig mye trykk??
 #293317  av sindrejl

tojo skrev:
Larsen skrev:
Vanlig GT4 har vel fuel cut på 12psi(0.827bar) og CS 17psi(1.17bar)
innbiller meg det jeg også ja.. på vanlig gt4 kan man knapt øke trykket i det hele tatt uten fuelcut :)
 #293326  av madness19

celica_st185 skrev:HKS FCD er justerbar, så du stiller selv når den skal kutte :)
hehe... burde regnet med det ja.. då får eg legge en sånn til handlelisten tror jeg :D
Sist redigert av madness19 den 19 jun 2008 17:41, redigert 1 gang totalt.
 #293347  av sleeper

madness19 skrev:
sleeper skrev:er du foresten HELT sikekr på at dumpen din funker som den skal? og at det ikek bare er surge du hører når du girer?
hvordan vil jeg merke at den ikke fungerer?? kan dette ta stor skade på turboen?

du hører det.. er forkskjellig lyd på en rfl dump og surge.. men mange som ikke vet bedre tar ofte feil av lydene.., surge høres mer ut som en blafre lyd mens en dump som regel høres mer ut som blåsing..
vet ikke helt om ct26 turboen tar skade av den på så lavt trykk, men jeg knakk gamle turboen min ( garret t34) ved og kjøre uten..
 #293359  av madness19

sleeper skrev:
madness19 skrev:

du hører det.. er forkskjellig lyd på en rfl dump og surge.. men mange som ikke vet bedre tar ofte feil av lydene.., surge høres mer ut som en blafre lyd mens en dump som regel høres mer ut som blåsing..
vet ikke helt om ct26 turboen tar skade av den på så lavt trykk, men jeg knakk gamle turboen min ( garret t34) ved og kjøre uten..
utifra det jeg klarer å høre, så er den i orden:) har en turbo xs rfl dump. men jeg har hørt et sted at det er best med resirk dump på disse bilene, tviler litt, men hva sier folket??
 #293363  av celica_st185

Så lenge det er en bil med luftmengdemåler, er det best med en resirkulerende, men går greit med åpen, bare blandingsforholdet blir feil idet du girer.. Dette pga. ecu tror motoren har den lufta i systemet som du nettopp slapp ut i friluft