Side 2 av 3

Legg innLagt inn:17 mar 2004 14:14
av kennethx
Vet ikke om det er så mye å justere på om den får for lite bensin!? Det er jo en innebygget fuel map i ECU. I så fall må det vel være en sliten bensin pumpe som gjør at du får dårlig bensin trykk!? anyone?

Legg innLagt inn:17 mar 2004 14:23
av CelicaT4WD
Den er jo lett å skifte! :roll: .not!

Kan være noe så simpelt som et tett bensinfilter kanskje...? Finnes det ingen mulighet for å gå inn i ECU'n og justere mengder der?

Ikke såå lysten på å sette bilen på Toyota Sentrum og vente på en faktura på 8-9000,- hvor hovedmengden av summen består av arbeid i forbindelse med "feilsøking".. :shock:

Legg innLagt inn:17 mar 2004 17:19
av CelicaTurbo
Det er ingen justeringer av bensinblanding på bilen, det er en skrue på luftmengdemåleren men den justerer kun for tomgang. Bensinmengden er vel produktet av alle sensorer og ECU-data.. Hvite plugger er nok tegn på mager blanding ja, men når skjer dette egentlig? Ved normalt kjøring? flat pedal? Høyt, lavt turtall..?

foreslår: bensinfilter eller rift i noen slanger som trekker falsk luft når turboen ikke trykker,.. muligens lambda men det skal du i så tilfelle ikke merke ved fullt pådrag..

Legg innLagt inn:17 mar 2004 18:05
av CelicaT4WD
Det skjer når motoren er varm. Vanlig kjøring .. ligger f.eks i 3.gir og gir på litt... straks turbotrykksmåleren beveger seg begynner den å fuske.

Begynner med dyserens og bensinfilter jeg tror jeg..

Legg innLagt inn:17 mar 2004 18:24
av CelicaTurbo
gjør det.. og du bruker 98-oktan?

... og om du får Toyota til å bytte bensinfilteret; kan du skrive en rapport her i diskusjonen hva det kostet for jeg har bedt Toyota gjøre dette sammen med bytte av håndbrekksvaier men bad ikke om pris på den jobben når jeg ringte, og bilen skal ikke inn på to uker enda..

Legg innLagt inn:17 mar 2004 20:30
av Bjørn E
Akkurat dette problemet var det jeg slet med i ett år, har en gammel topic om det her på forumet. Det er nok den lekkasjen du har på eksosmanifold som er problemet. Den gjør at turboen får problem med å bygge opp trykket pga. lekkasjen, og elektronikken sikkert forventer at det skal skje, og resultatet blir kraftig rykking. Fiks lekkasjen så ordner det seg :)

Liten advarsel: Det er litt av en jobb å få av. Du må demontere turboen også, og samtlige skruer er sikkert fastbrent :?

Legg innLagt inn:17 mar 2004 21:30
av CelicaT4WD
Takk Bjørn E!
Du er nok inne på noe. Uansett må jeg jo få fikset lekkasjen, så kanskje jeg skulle begynne der ja.

Noen som vet hvilke pakninger etc som må skiftes når man først har dette oppe? Og kanskje noen som har litt arbeidstips? :)

Legg innLagt inn:18 mar 2004 21:12
av CelicaTurbo
BjørnE og CelicaT4WD: dere som har lekkasje i eksosen, kan/kunne dere tydelig høre turboen spinne og ule med dette? Jeg har sett 200sx-gutta opplever uling fra turbo når deres manifold er løs, og jeg har uling fra min, samt napping i motor som jeg ikke blir kvitt så jeg lurer litt på om det er manifolden min rett og slett :?

Legg innLagt inn:18 mar 2004 21:24
av CelicaT4WD
Hører ikke noe særlig fra turboen nei.
Jeg har handlet pakninger for en tusenlapp i dag og i helga skal det skiftes. Så er det bare å krysse fingra.

Du skal kunne høre lekkasjen bedre når motoren er kald, så kanskje du skulle ta frem en slange, putte den inntil øret og lytte litt ekstra godt rundt manifolden når bilen er kald. Bare et forslag..

Legg innLagt inn:18 mar 2004 22:55
av CelicaTurbo
kan jo prøve og se hva jeg finner ut.. men synes det er rart at flere av 200sx-gutta opplever denne lyden som et tegn på løs manifold, mens jeg aldri har sett noen av dem med MR2 eller Celica forklare at de hører en slik lyd.. så derfor antar jeg at fremdeles at det er turboen som synger på siste værset, en ting er ihvertfall sikkert: det blir bare værre og værre..

Legg innLagt inn:18 mar 2004 22:59
av CelicaT4WD
At det blir verre og verre kan jo fortsatt tyde på en eksoslekkasje. Den blir jo sjelden mindre og mindre i hvert fall.
Jeg hadde sjekket dette litt grundigere om jeg var deg.
Lytting med en slange kan gi deg svaret du håper på. (jeg går ut i fra at du håper det er en lekkasje og at du ikke må ha ny turbo?) Har du mye turbo-røyk da Kristian?

Legg innLagt inn:18 mar 2004 23:03
av CelicaTurbo
Ingen tegn til turborøyk.. men turboen er handlet fra Markus (ct20b), bare ikke montert enda.. får gjerne muligheten til å vurdere det nærmere når turboen byttes også, så lenge det ikke er mellom manifold og blokk at det lekker da; da kan det jo være at manifolden er vridd og da vil det nok ikke hjelpe så mye med ny pakning, da bør vel manifolden høvles også.. skal prøve å lydde med en slange og se om jeg finner ut noe, best å ikke ta flere sorger på forskudd nå :)

Legg innLagt inn:19 mar 2004 23:18
av Bjørn E
CelicaTurbo skrev:BjørnE og CelicaT4WD: dere som har lekkasje i eksosen, kan/kunne dere tydelig høre turboen spinne og ule med dette? Jeg har sett 200sx-gutta opplever uling fra turbo når deres manifold er løs, og jeg har uling fra min, samt napping i motor som jeg ikke blir kvitt så jeg lurer litt på om det er manifolden min rett og slett :?
Ingen ulende lyd fra min heller, eneste lyden jeg hørte var en slags flærrende/hamrende lyd hvis jeg ga brått gass fra tomgang. Tviler sterkt på at det er frieksos du har,Kristian. Eneste forslag er lekkasje før/etter IC, men det har du sikkert sjekket både en og flere ganger.... :?

Legg innLagt inn:19 mar 2004 23:48
av CelicaTurbo
har sjekket det en del.. men har den siste tiden hørt en slags svak rytmisk plystring på tomgang når motoren er varm.. tror jeg skal finne ut hvor den lyden kommer fra jeg, selv om det er en sjangs for at det er tomgangsregulatoren da :)

Legg innLagt inn:23 mar 2004 23:14
av CelicaT4WD
Eksoslekkasjen er tettet (1 pinnebolt var borte og 3 satt helt løst, så det er ikke rart det feis litt..)

Men nå er det tett - og bilen går som ei kule igjen! :D :D

Takk for tipset BjørnE