TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stopp av prøveskilt til japspec supraMKIV?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #299402  av styggen82

noen som kan vise til ett skriv eller lignende fra BT om dette? søkte litt på nett men finner ingenting fra BT om at det ikke gis ut rød skilt til JDM?

Må vel være et eller annet skriv\melding fra BT om dette?

Har forresten ingen problem med å leie skilt fra BT....
 #299408  av tojo

Jeg har heller ikke hatt noen problemer med røde skilt,sjønner ikke hvorfor ikke disse skal gå ann å registrere (som tidligere sagt)
Bare å sette begrensninger! dette har jo ikke noe med å gjøre at bilene er "billige" er jo ikke alle oss som har JDM biler som er 18år heller da! Man skal ikke ta alle under en kam.
Mange som har JDM biler har både 3 og 4 biler osv..er liksom bilinteressen det går på.
Er like trygt å kjøre RHD å er ikke noe problem i f.eks bomstasjoner heller.
Er da ikke så sløv at man ikke kan åpne vinduet å kaste tiern i korgen,ser ikke helt det store problemet.
Men som Turboknut sier har man nok gravd sin egen grav i denne saken.
Ja om ikke fornuften tar overhånd! å BT f.eks setter begrensninger. :D
 #299736  av Varnes

Er vel ikke akkurat noen fare for at en 18åring går å kjøper en RHD Supra å svinkjører med, men ikke hadde gjort det om du bare fikk en dyrere LHD bil.
Er enig i at 18åringer selvfølgelig veldig ofte er mye mer uforsvarlig i trafikken. Men om han/hun ikke har råd til en dyr LHD Supra og man ikke får tak i en RHD, så kan han jo enkelt rive sæ ut en tysker fra 80-90 tallet me MYE motor til en liten penge...
Så å mene at man ikke skal kunne skilte disse bilene bare for at de blir billige og enkle å få tak i for 18åringer blir for dumt. Er du 18 å har litt penger og vil ha tak i en bil som går fort, betyr det ofte lite om det er en Supra, cossie, Evo eller bimmer, altids en eller annen å få tak i...
Da får det heller strøypes av forsikrings-selskapene og ikke la det gå utover en småbarns far i 30årene som har kjøpt sæ en RHD bil som nr2 for å ha det litt arti på tur til jobb og i helgene :D

Er bare 23 selv og har forøvrig akkorat kjøpt en RHD AE86 sedan, med både bur og litt banespecs for å bruke 2 ganger i året på ACR(som er 45mil unna), har ingen planer om å engang prøve å skilte den da 8)
 #299786  av 300zx-tt

Varnes skrev:
Er vel ikke akkurat noen fare for at en 18åring går å kjøper en RHD Supra å svinkjører med, men ikke hadde gjort det om du bare fikk en dyrere LHD bil.

Poenget her er att RHD hører ikke hjemme i høyrekjøring....ikke diskuterbart engang dette egentlig!
Hvorfor kjøper folk RHD????
 #299791  av Varnes

300zx-tt skrev:Varnes skrev:

Poenget her er att RHD hører ikke hjemme i høyrekjøring....ikke diskuterbart engang dette egentlig!
Hvorfor kjøper folk RHD????
Hvorfor importere fra Tyskland og ikke Frankrike? for det er billigere fra Tyskland, akkurat som det er billigere for en bil fra Japan enn Tyskland.
Har aldri vært redd for å krasje med en engelskmann på tur i Norge i sin RHD Morgan(synes de er her opp ganske ofte), og jobber på et karroseriverksted(har gjort det i 5 år), har ikke hatt innne en eneste RHD bil der(engelsk ferrari med motorstopp en gang)... Tilvenningssak å kjøre en RHD, men fult mulig å gjøre det forsvarlig(sjåførskolelærere sitter jo der)... Å nekte det bare for at det kanskje kan være farlig, og samtidig godta en annen på motorhistorisk grunnlag(skyline) blir dobbeltmoralsk... Tar man hensyn til de forskjeller som er mellom en LHD og RHD bil når man bruker det, så trur jeg ikke det blir så farlig.. Og tillate registrering av J-spec biler vil gi mer penger i statskassa, og vi andre vil spare nån kroner kontra en LHD bil fra Tyskalnd/USA..
 #299792  av mralp

Mye klokt i denne tråden, men reagere på 300zx-tt;

Jeg kunne kjøpt en 911 turbo for det jeg har brukt på bil de siste 5 år. Men det har jeg ikke lyst til. Jeg har kjørt Japansk i 15 år, hovedsakelig Toyota. Det er der mitt hjerte ligger.

Jeg elsker japanske biler og dens racingstil. Biler som sitter på veien, med design, understell, og motorer som matcher. Slik var det når jeg var 18, slik er det fremdeles.

Om du elsker eldre Britiske sportsbiler, ville du ikke hatt en original? Jo selvsagt. Det handler ikke om økonomi. Det handler om kjærlighet.

300zx-tt burde få seg en jobb i staten, de liker å velge for folk :( Utvid horisonten!
 #299800  av 300zx-tt

Ja,elsker japanske biler jeg og.....og kjører japansk....ser ikke problemet ditt??Med mindre det er Skyline du savner??
Ellers får du Toyotaer med venstreratt,så hvor trykker skoen???Prisen kanskje???
 #299801  av 300zx-tt

Varnes....akkurat det jeg mener,att det er prisen som gjør att folk vil ha RHD,ikke kjærlighet,det er sprøyt!
Enhver Nordmann som kjører bil i Norge hadde ikke kjøpt RHD hvis LHD kostet det samme.
Gi meg en god grunn utenom prisen,hvis RHD og LHD kostet det samme...det er det som er poenget mitt!
Kan dere ikke innrømme det da......
Holder da biler som bare finnes som RHD utenfor som tidligere nevnt!

mralp:jeg jobber for staten...i Statoilhydro...... :wink:
 #299807  av sindrejl

hvorfor hører ikke høyreratt til i høyrekjøring egentlig? har du prøvd det? Synes faktisk det er MER behagelig med høyreratt jeg enn venstre. Ja jeg skjønner fuzz om forbikjøring og bomringer, men det er bare småtteri. Du ligger litt lenger bak, eller kjører roligere. Jeg har iallefall lagt merke til at jeg kjører langt nærmere hvitstripa med høyreratt enn normale folk, aka tryggere for trafikken.

Men angående dette maset med pris; Såklart det er pris det går på, vi betaler alt for mye for biler i norge slik ting er idag og da er det bare herlig å kunne få tak i et godt eksemplar av en japsebil til 100.000 mindre bare fordi rattet er på motsatt side. Det betyr fremdeles ikke at bilene er direkte BILLIGE og at enhver 18åring har råd til supra feks.

De 18åringene som har grisekjørt høyreratta biler og kræsjet har stortsett kjørt på rødskilt eller fått bilen av pappa...
 #299816  av Rotta

Argumentet for at en høyrerattet Supra ikke skal kunne registreres mens en høyrerattet Skyline skal gå an å regges; Det finnes ikke!. Bare fordi Supraen også kommer med venstreratt ser jeg ikke hvorfor det skal gjøres noen forskjell på disse bilene. Som 300zx gir uttrykk for.

Men her snakker vi om prøveskilt(eller prøvekjennemerke som BT omtaler det så pent som).
Det er jo helt åpenbart at ''vi'' kjøper RHD supra til kvarte prisen av en LHD. For noen av ''oss'' holder det å kjøre noen dager i året på prøveskilter, da dette er eneste muligheten for mange til å kunne ha en sånn bil. Med tanke på kjøpesum og forsikring. Også i mitt tilfelle. Jeg kan vel kanskje kalles en supra entusiast, selv om jeg ''bare'' er 21 år. Alderen min gjør meg ikke automatisk til en misbruker av bilen, selv om det for noen føles godt å ta alle under en kam. :twisted:

Det er bare de latterlige reglene som styrer om vi kan regge bilene/leie prøveskilter på dem. Selv om det er en regel for regelens egen skyld! Grunnløst IMO :)
 #299820  av 300zx-tt

Takk,det var det jeg ville høre...prisen er grunnen!
Og når det først er slik,så kan jeg skjønne att folk prøver skaffe seg bra japsebiler,og vil regge dem!
Men nå er det nå engang slik att det ser dårlig ut framover,desverre!

Personlig ville jeg heller hatt en annen billigere japsebil i Norge med skilt,en rødskilt japse,men det er opp til hver enkelt!

Og prisnivået i Norge er det vi som er dumme nok til å godta,skulle boikottet hele opplegget til Staten,skulle ikke
blitt kjøpt en eneste ny bil før prisnivået var halvert,da måtte de gjort noe.....hadde vi stått sammen,kunne det gått!
Bileiere og kjøpere altså......men det klarer vi aldri......
 #299891  av Ã¸f

Det var ikke noe problem å få leid skilt på Hafslund trafikkstasjon den 14.08 iallfall :)
Men at det er problematisk skjønner jeg godt.
jeg syns det er litt dyrt å måtte punge ut med 450-500k for en bra eurospec supra,mener det ikke er verdt den summen i forhold til jspec. SÅ da får man bare stelle og dulle og håpe på registrering av j-spec supra :)
 #300165  av chris

300zx-tt skrev:Personlig ville jeg heller hatt en annen billigere japsebil i Norge med skilt,en rødskilt japse,men det er opp til hver enkelt!
Hvorfor i huleste skal man kjøpe en dyr registrert bil hvis man bare ønsker å bruke bilen på banekjøring noen få ganger i året??
Da er det jo faktisk mye mer interessant å kjøpe en bil uten skilter, og når det kommer til japanske biler så kommer moroa gjerne med rattet på "feil side". Jeg selv kunne tenkt meg en skikkelig gøyal japansk turbobil uten skilter med RHD, for så å bare ha på prøveskilt når jeg skal på bane. Har da INGEN interesse i å legge i titusener (for ikke å snakke om hundretusener) i avgifter på en bil som brukes 5 ganger i året ! RHD biler fra japan koster slikk og ingenting i forhold til tilsvarende LHD (selv om LHD-bilene er uten skilter også).
Om dette er så jævlig stort problem, sett aldersgrense på prøveskilt da.. f.eks. at man ikke kan hente ut prøveskilt uten å være 23 år eller noe sånt.

Og når man først snakker om RHD.. det er seriøst ikke noe problem å kjøre. Det tok meg 5 min å bli vant til å sitte på motsatt side, og 10 min til å bli vant til å gire med venstrehånda... (og 15 min å bli vant til å slå på blinklyset i stedet for viskeren :P). Det er i hovedsak de med bilinteresse som ønsker å kunne registrere RHD biler, så det vil aldri flyte over på veiene av RHD uansett.
Men nå var det prøveskilt det var snakk om her, og MANGE av de som ønsker å kjøpe RHD biler skal kun bruke de på banekjøring.

PS! Skille mellom Skyline og Supra blir bare patetisk.. det er akkurat like farlig/ufarlig å kjøre uansett hvilken biltype det er.
 #300173  av Rotta

300zx-tt skrev:Enig i det,men på veien hører den ikke hjemme......i Norge!(Høyrekjøring)
Jobber du i statens veivesen? :shock:
Rart at en bilentusiast faktisk er enig med staten om dette :?

MEN, du er nok en av veldig få!