Side 2 av 3

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 01:35
av hmsilset
Supramk3turbo skrev:He he, husker dere han nissen av en prest som sendte seg selv utpå sjøen med noen tusen ballonger i sommer.
:D luring det ja.Er vel sånn en av oss vil ende opp en gang om vi tenker for mye sånt. Men fra spøk til mere spøk.For å kunne kjøre i en heliumtunnell måtte bilen få tilført oksygen f.eks fra en gassbeholder.Tror ikke det hadde blitt noe raskere enn vanelig i en sånn,men vært artig å høre lyden :P Skal bygge en sånn en dag.

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 06:36
av Larsen
inzane2012 skrev:igjen, hadde vert bedre med hydrogen:) dere tenker så vanskelig folkens:P
Ja for en bil hadde gått mye bedre i en hydrogen tunnell altså? Think again...

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 07:03
av inzane2012
Larsen skrev:
inzane2012 skrev:igjen, hadde vert bedre med hydrogen:) dere tenker så vanskelig folkens:P
Ja for en bil hadde gått mye bedre i en hydrogen tunnell altså? Think again...
har ett ord til deg Larsen.... IRONI!! hele skiten ville vel gått i lufta ved den minste lille gnist da...
og, ja, en bil burde i teorien gå fortere gjennom en hyrdrogen tunell siden hydrogen er lettere enn luft, antall hk det trengs for å kjøre i i f.eks 400kmt blir jo mindre da motstanden bilen møter bli mindre enn den er i vanlig luft...

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 07:38
av hmsilset
Hele greia fikk meg til å tenke: Lyd går en del raskere igjennom helium enn luft.Men hvor fort vil lyden gå igjennom ett sort hull?Kanskje blir den igjen eller blir mye sterkere. Håper de får svar på sånt når partikkelkræsjemaskina er i orden igjen :P

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 08:15
av Larsen
inzane2012 skrev:
Larsen skrev:
inzane2012 skrev:igjen, hadde vert bedre med hydrogen:) dere tenker så vanskelig folkens:P
Ja for en bil hadde gått mye bedre i en hydrogen tunnell altså? Think again...
har ett ord til deg Larsen.... IRONI!! hele skiten ville vel gått i lufta ved den minste lille gnist da...
og, ja, en bil burde i teorien gå fortere gjennom en hyrdrogen tunell siden hydrogen er lettere enn luft, antall hk det trengs for å kjøre i i f.eks 400kmt blir jo mindre da motstanden bilen møter bli mindre enn den er i vanlig luft...
Som om jeg ikke så det... men jeg skjønner ikke hvor du har fått for deg hydrogen brenner uten tilgang til oksygen. En hydrogen tunell vil jo selvsagt ikke innholde noen luft og heller ikke brenne. Det er heller ikke gitt at det er mindre luftmotstand jo letter en gass er. En må også ta hensyn til vikositet.

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 09:19
av ArildM
Hehe, var noen fysikere her allikevel :mrgreen:

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 10:06
av Tiendreal
Larsen, ta deg litt blinklysolje :lol:

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 14:57
av Daniel HS
ArildM skrev:Plenty bekymringer som selvstendig næringsdrivende (momsregninger, må selv sette av skatt på lønn +++), får da alltids tid til å pønske på andre ting innimellom :mrgreen:
Kjenner til at det er store papirmøller i gang når en driver firma, slapp unna stillingene som økonomiansvarlig og daglig leder jeg, heldigvis... :P

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 15:23
av Zepticon
Larsen skrev:
inzane2012 skrev:
har ett ord til deg Larsen.... IRONI!! hele skiten ville vel gått i lufta ved den minste lille gnist da...
og, ja, en bil burde i teorien gå fortere gjennom en hyrdrogen tunell siden hydrogen er lettere enn luft, antall hk det trengs for å kjøre i i f.eks 400kmt blir jo mindre da motstanden bilen møter bli mindre enn den er i vanlig luft...
Som om jeg ikke så det... men jeg skjønner ikke hvor du har fått for deg hydrogen brenner uten tilgang til oksygen. En hydrogen tunell vil jo selvsagt ikke innholde noen luft og heller ikke brenne. Det er heller ikke gitt at det er mindre luftmotstand jo letter en gass er. En må også ta hensyn til vikositet.
Oksygen kan tilføres via andre kilder, feks NOx (NOS gir ekstra oksygen til motoren dermed mer kraft)
DEt kan være tilbøyelig til å tro at letter gasser gir mindre luftmostand siden dem har mindre molekylstørrelse og dermed mindre masse treghet, noe som igjen gjør dem letter å "flytte".
Vakum vil uansett være det beste.

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 16:15
av mr2storbrua
Ved vakum vil bilen bli vektløs, og derfor miste alt veigrep, så tror ikke det hadde gått så fort akkurat. I vakum hadde det heller ikke vært lyd, som var det noen mente hadde vært gøy med helium.

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 16:52
av inzane2012
blir ikke vektløs selv om det er vakuum:) er bare tomt for luft, har fortsatt moder jord til å holde deg på bakken, men blir verre når den tiltenkte bilen kommer opp i hastighet og ikke lenger får noe til å presse den ned til bakken når du kjører...

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 21:34
av Larsen
Lurer egentlig når de endelig skal prøve å kjøre F1 bilene opp ned i tunnellen jeg

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 21:38
av Supramk3turbo
Ja, de gjorde det jo i filmen "Men in black" så det burde jo gå med en F1 bil :lol:

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:21 okt 2008 21:53
av mr2storbrua
Er det ikke 120 kmh som er den magiske grensen? Litt merkelig at dette ikke har blitt prøvd. Er kanskje litt dyrt å ødelegge disse bilene...

Re: HeliumTanker - tankeeksperiment

Legg innLagt inn:22 okt 2008 05:42
av inzane2012
mr2storbrua skrev:Er det ikke 120 kmh som er den magiske grensen? Litt merkelig at dette ikke har blitt prøvd. Er kanskje litt dyrt å ødelegge disse bilene...
kanskje fordi tunellveggen må vere helt jevn hele veien rundt og det ikke er en fører som har lyst å risikere livet sitt... men vil motoren fungere opp ned da??