Side 2 av 2

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:09 jan 2009 01:05
av FireWalk
personlig syntes jeg det er litt greit å vite at den orginale, samt oppgraderte orginal turboer teoretisk sett ikke skal klare å ta livet av motoren.. men om man setter på en TD06, GT3071 eller lignende så vil den fort levere så mye luft (dersom man har en manuell eller elektronisk boost kontroller som de aller fleste med mr2 turbo jo har) at man enten maxer ut det orginale bensinsystemet (mer enn 100% duty cycle) og dermed får tenningsbank eller temperaturer som tar livet av motoren.

Det sies at 1 bar ladetrykk er rundt det som er ansett som trygt med det orginale bensinsystemet. Og en orginal turbo klarer fint å levere dette.

personlig syntes jeg ikke det er lurt å oppgradere det ene uten det andre. Skal man oppgradere på luft siden må man også oppgradere på bensin-siden. Og da må jo ECU og hele sulamitten følge med.. :)

Blir litt bortkastet å bruke 20.000 på et turbo kit når man ikke får noe spesielt ut av det uten de øvrige modifikasjonene.. jeg betalte forøvrig 4500 eller noe for å få overhalt orginal turboen min for noen år siden hos turboservice mener jeg på.

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:09 jan 2009 14:08
av JK86
FireWalk skrev:personlig syntes jeg det er litt greit å vite at den orginale, samt oppgraderte orginal turboer teoretisk sett ikke skal klare å ta livet av motoren.. men om man setter på en TD06, GT3071 eller lignende så vil den fort levere så mye luft (dersom man har en manuell eller elektronisk boost kontroller som de aller fleste med mr2 turbo jo har) at man enten maxer ut det orginale bensinsystemet (mer enn 100% duty cycle) og dermed får tenningsbank eller temperaturer som tar livet av motoren.

Det sies at 1 bar ladetrykk er rundt det som er ansett som trygt med det orginale bensinsystemet. Og en orginal turbo klarer fint å levere dette.

personlig syntes jeg ikke det er lurt å oppgradere det ene uten det andre. Skal man oppgradere på luft siden må man også oppgradere på bensin-siden. Og da må jo ECU og hele sulamitten følge med.. :)

Blir litt bortkastet å bruke 20.000 på et turbo kit når man ikke får noe spesielt ut av det uten de øvrige modifikasjonene.. jeg betalte forøvrig 4500 eller noe for å få overhalt orginal turboen min for noen år siden hos turboservice mener jeg på.
helt enig. smarting du asså.. hehe

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:10 jan 2009 20:35
av ælen2
Ahh! Endelig noen som er enig med meg!! I følge Apexi displayet går de orginale dysene på 85% av det de klarer å levere av bensin når turboen leverer litt over 1 bar trykk. Så innsprøtningen er ikke overdimensjonert! Slik som resten heller ikke er, feks girboks som jeg allerede har vært opp med 2 ganger, det blir ikke en tredje gang!!
Vil ha en pålitelig bil jeg kan kjøre med!! Har brukt 700 timer på å skru på problembarnet, vill gjerne bruke litt tid på å kjøre den nå!!
Om det går på bekostning av at en pappagutt med Audi skal passere meg på rettstrekka på ACR så får det så være.

Er det foresten forhandlere i norge som selger turboer som er bolt on til min da? Som passer på org oljesløyfe, grenrør og manifold.

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:06 feb 2009 13:16
av marlboro1310
Ælen2: kjører du med standard Apexi setup? jeg kjører med standard oppsett, oppjustert ladetrykk (1,2) CT20B turbo,full eksos,åpent filter,og phoenix power Ic m rør og min ble benka til 264 wtf (no bullshit hp lol )

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:15 feb 2009 14:16
av Larsen
FireWalk skrev:personlig syntes jeg det er litt greit å vite at den orginale, samt oppgraderte orginal turboer teoretisk sett ikke skal klare å ta livet av motoren.. men om man setter på en TD06, GT3071 eller lignende så vil den fort levere så mye luft (dersom man har en manuell eller elektronisk boost kontroller som de aller fleste med mr2 turbo jo har) at man enten maxer ut det orginale bensinsystemet (mer enn 100% duty cycle) og dermed får tenningsbank eller temperaturer som tar livet av motoren.

Det sies at 1 bar ladetrykk er rundt det som er ansett som trygt med det orginale bensinsystemet. Og en orginal turbo klarer fint å levere dette.

personlig syntes jeg ikke det er lurt å oppgradere det ene uten det andre. Skal man oppgradere på luft siden må man også oppgradere på bensin-siden. Og da må jo ECU og hele sulamitten følge med.. :)

Blir litt bortkastet å bruke 20.000 på et turbo kit når man ikke får noe spesielt ut av det uten de øvrige modifikasjonene.. jeg betalte forøvrig 4500 eller noe for å få overhalt orginal turboen min for noen år siden hos turboservice mener jeg på.
Orginalturboen greier faktisk å dytte ut 2 bar med eksos og luftfilter. Riktignok så er nok det rimelig varm luft også da...

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:15 feb 2009 15:45
av FireWalk
Nå hadde jeg skrevet tidenes lengste inlegg, også krasjer pcen. Typisk...

Men for å gjøre en lang historie kort (Gidder ikke skrive opp igjen alt): Jeg klarte å maxe ut min overhalte og oppgraderte CT26 på 1,8 bar peak. Kan hende den klarer 2 bar også, men ikke kontinuerlig. om man fjerner ladetrykkstyringen så klarer man kanskje å nå 2 bar på si 4800 rpm, men så vil det bare vare i kanskje 200 rpm før trykket raskt ramler ned på 1,1 igjen. Derfor er den ikke egnet til å levere høye turbotrykk over hele RPM rangen kontinuerlig. Da må man ha en større og mer effektiv turbo.

Uansett, på 2 bar ladetrykk og med orginalt bensinsystem så vil man nok kjøre dysene på laaangt over 100% duty cycle.. det kombinert med det enorme eksos-baktrykket i eksos manefolden, varm luft og ekstremt mager blanding vil nesten garantert føre til tenningsbank, til tross for orginal-ecuens prektige anti-knock tiltak. Dette vil igjen føre til en ødelagt motor.. Ødelagte stempelringer, ringlands eller kanskje til og med en bristet cylinder eller stempel/råde, ventil osb.

Det er ikke turbo trykk som tar livet av en motor, det er tenningsbank. Ustabile turbotrykk er heller ikke ønskelig, da det blir vanskelig for ecu å kompensere for svingningene i turbotrykket fort nok. Cylinder trykket og temperaturene vil svinge voldsomt og dette er noe en vil holde mest mulig stabilt.

De orginale 440cc dysene klarer å levere bensin til 1,4 bar dersom man har et bensinsystem i god stand (bensinpumpe, dyser, filter og regulator). Men dette er å gamble litt. Derfor sier de fleste at 1 bar er en høy, men sikker grense. De fleste kjører imidlertid på 1,1 - 1,2 bar. Jeg vil si at det også er rimelig sikkert. Men noe mer enn det så begynner man å risikere å kjøre magert. Da skal det jo ikke mer til enn at det kanskje er litt kjølig en morgen man skal ut å kjøre, og vips så blir blandingen for mager.. Da er man kommet dit at turboen og bensin systemet begynner å skrante pås amme tid. Turboen i den forstand at den ikke kan levere høye trykk kontinuerlig over hele rangen lenger, og bensinsystemet ved at dysene ikke klarer å levere mer bensin.

Hva er da vitsen med å oppgradere til en større og mer effektiv turbo? Da er man jo GARANTERT å ta livet av motoren på høyere trykk. Derfor mener jeg at man bare kan beholde den orginale CT26, eventuelt en oppgradert, eller CT20b så lenge man har orginalt bensinsystem og orginal Ecu og ic på bilen. En større turbo vil ikke spoole fortere enn den orginale uansett.

Skal man ha et større turbo kit er det Nødvendig med datasprut, med ledningsnett, triggerhjul, tenningsystem, ny fuelrail, nye dyser, ny bensintrykksregulator (orginale bør byttes), ny bensinpumpe, og ny intercooler og innsug. Samt eksos hele veien.

Og har man først kommet så langt så vil man gjerne ha ENDA litt mer, og da blir det fort ny innsugsmanefold, stempler, råder, lager, vann/metanol innsprut osv.. :p

Da blir en rett og slett bitt av basillen. Snakker av erfaring. Lagde meg en liste og kom frem til at jeg har brukt over 300.000 kr i deler på bilen min siden jeg kjøpte den. :)

Så mitt råd er rett og slett: ikke kast bort penger på et uorginalt turbo kit dersom du ikke har planer om seriøs trimming. For man oppnår akkurat det samme med orginal turboen som en uorginal så lenge resten av motoren er forholdsvis orginal. :)

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:16 feb 2009 16:26
av Audun F
Mulig litt off-topic her, men ble fryktelig nysgjerrig her... Er det noen som har noe erfaring med bolt-on kit til US motoren (5SFE)? Relativt mye styr å bytte motor vil jeg tro, så hvis det er mulig å "bare" kline på en turbo etc. på den som allerede er original motor så hadde jo det vært bra. Er faktisk litt noob på det her, så det er bare å kritisere ;)

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:16 feb 2009 16:56
av pkgrette
da putter du vann over hode:P hehe mye letter å bytte motor :P

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:16 feb 2009 23:19
av FireWalk
Hehe.. det "kan jeg putte på en turbo" spørsmålet har vel vært spurt 1000 ganger før, og stilles vel som regel av 90% av alle som joiner her, og som regel i deres første post. :p

Men om du har god peiling på datasprut så ja, du kan smelle på en ny eksos manefold og et turbo kit + intercooler men det forutsetter at du også setter på datasprut og får dette tunet. ;) Det Blir fort dyrere enn å sette inn en orginal turbo motor. Men det er ikke umulig.

Dessuten så er jo kompresjonen i en NA motor som regel mye høyere enn i en turbo motor og dermed vil den være mer utsatt for tenningsbank når motoren får positivt trykk. Hvoran det er med dyser og bensinpumpe på de motorene vet jeg heller ikke, men det kan være at de og blir for små.

Så standardsvaret består: sett heller inn en orginal turbo motor. :)

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:17 feb 2009 17:28
av Audun F
Spør fordi jeg lurer vettu ;) selv om ikke det var min første post, nesten...

Da skal jeg benytte søkefunksjonen for å finne de svarene jeg trenger for å sjekke opp motorbytte. Så slipper vi dupliseringer her ;)

Så forresten tråden din om bilen din FireWalk... Fy steike for en ombygging...

Re: ettermarkeds turbo til mr2

Legg innLagt inn:17 feb 2009 23:27
av FireWalk
Klubbzone skrev:Spør fordi jeg lurer vettu ;) selv om ikke det var min første post, nesten...

Da skal jeg benytte søkefunksjonen for å finne de svarene jeg trenger for å sjekke opp motorbytte. Så slipper vi dupliseringer her ;)

Så forresten tråden din om bilen din FireWalk... Fy steike for en ombygging...
Hehe, det er heldigvis en ganske enkel sak å bytte motor. Står mange poster om det så det er bare å søke ja. Finnes mange howtoo's på nett også. Om du søker på 3s-gte + engine swap på google så finner du mange "guider" med bilder og detaljerte beskrivelser på hvordan det gjøres. :)

Takker. Bilen min blir nok aldri helt ferdig dog. Er et evigvarende prosjekt det der. :p